Перехідний кубок «RIAT-2019» затримається у Булавки довше, ніж на рік, — цьогорічні змагання скасували через карантин.

Кращий військовий льотчик України, переможець двох світових авіашоу підполковник Юрій Булавка приступив до служби у командуванні Повітряних сил (ПС), що дислокується у Вінниці. Чому пілот бойового винищувача змінив небо на штабний кабінет?

«Ризикований маневр українця вразив світ», «Приголомшливий політ із наближенням винищувача до відкритого літака з пресою», «До Су-27 можна було дістати рукою»... Все це заголовки або фрагменти публікацій низки міжнародних видань із розповідями про високу майстерність українського льотчика Юрія Булавки. У липні 2019-го він переміг на щорічних змаганнях у Британії — «RIAT-2019», де виступали військові льотчики з 25 країн. А через місяць, у серпні того ж року, став кращим у техніці найвищого пілотажу на міжнародному авіашоу «Gdynia Aerobatic 2019» у Польщі. Ось який ас неба приступив до служби в одному з підрозділів командування Повітряних сил!

Став першим серед повітряних асів 25 країн

— У нас приємна новина: кращий бойовий льотчик України відтепер служить у Вінниці! — такою інформацією поділився керівник служби зв’язків з громадськістю командування ПС України підполковник Юрій Ігнат. — Юрій Булавка на своєму винищувачі Су-27 торік переміг одразу на двох світових авіаційних шоу. Як не пишатися тим, що тепер у Вінниці служить ось такий володар двох повітряних «Оскарів»?
Співрозмовник повідомив, що підполковника Булавку перевели до командування Повітряних сил. Дотепер він служив у 831-й бригаді тактичної авіації, що базується у Миргороді на Полтавщині. Обіймав посаду заступника командира бригади.

— Повітряні сили переходять на стандарти НАТО, — продовжує Юрій Ігнат. — У командуванні ПС з’явилася нова структура, що має назву «операційне командування». У новоствореному підрозділі відтепер служить кращий льотчик країни. Одночасно він продовжить пілотувати бойовий літак. Тобто діючий льотчик посилить організаційну управлінську структуру. Таке поєднання сприятиме її ефективній діяльності.

Припинили називати росіянами

По телефону Булавка розповів кореспонденту «Голосу України», як вдалося обійти у небі асів з інших країн на двох згаданих авіашоу. Одразу зауважив: своїми перемогами завдячує насамперед інструктору, бойовому льотчику полковнику Олександру Оксанченку. До речі, Оксанченко також перемагав на міжнародних змаганнях. Зокрема, у 2017-му став першим на міжнародному авіашоу у Чехії — CIAF-2017. Служить у 831-й бригаді тактичної авіації. Нині готує молодих пілотів. Такий само дозвіл має Юрій Булавка.

Підполковник Булавка зізнається, що більше радіє не за отримані ним нагороди. Почуття гордості з’являється, коли читає або чує слово «Юкрейн». Каже, нарешті іноземці почали відрізняти наші літаки, наших пілотів, бо раніше ми були для них «росіяни». Принаймні так називали під час спілкування.

Співрозмовник скромно замовчує, що це стало можливим завдяки таким льотчикам, як він. Саме вони популяризують у світі нашу країну, її авіацію. Особисті зустрічі, розмови на таких шоу з льотчиками інших держав також багато значать. Після потисків рук з іноземцем тебе вже не назвуть росіянином.

Вищий пілотаж на «сушці» 80-х років!

На «RIAT-2019» у Британії Булавка виступав уперше. Польоти відбувалися на військовій базі Ферфорд.

— До Британії наша команда летіла на трьох літаках, — розповідає пілот. — Це був літак забезпечення Іл-76 МД з мелітопольської бригади, а також два винищувачі Су-27 і Су-27 УБ з Миргорода. Дорогою приземлялися в Івано-Франківську. Зупинялися в цьому місті і на зворотному шляху. Це потрібно було для оформлення документів, проходження прикордонного і митного контролю, а також відпочинку.
15 хвилин тривав виступ Булавки у небі Британії. Він щиро зізнається, що не сподівався на перемогу. Достатньо було подивитися на літаки з інших країн, щоб засумніватися у тому, що вдасться випередити льотчиків, які пілотують таку сучасну техніку. До речі, «RIAT» називають найбільш масовим авіашоу за кількістю і країн-учасниць, і глядачів. Подивитися на змагання щороку з’їжджаються охочі з близьких і далеких до Британії держав.

Українець піднімався в небо на «сушці» 80-х років випуску зі своїм традиційним № 39 на борту. Незважаючи на вік машини, вона дуже маневрова. У поєднанні з умінням і високою майстерністю льотчика це й забезпечило перемогу. Виступ нашого повітряного аса одразу поширили в Інтернеті. Як влучно зазначив у коментарі один із читачів, перемогти на міжнародних змаганнях на літаку 80-х років — це космос!

У небо льотчик піднімається на Су-27 
з традиційним № 39.

На кубку — два прізвища українців

Після перемоги у Британії Булавку інколи жартома називають «солістом». Льотчики знають, про що кажуть. Судді оцінювали його сольний пілотажний виступ на бойовому літаку Су-27 у номінації «Кращий вищий пілотаж». Додому повернувся з кубком.

— Приз перехідний, — розповідає льотчик. — Щороку на нього наносять прізвище нового переможця. Приємно було знайти серед десятків імен із різних країн ще одне українське. У 1996-му вперше перемогу на «RIAT» здобув наш льотчик Микола Коваль. Тепер до нього додали ще й моє прізвище.

Змагання військових льотчиків «RIAT» — одне з найдавніших у світі. Вперше його організували у Британії ще у далекому 1971-му. Але тільки з 1993-го стали проводити щорічно. Вперше прізвище переможця на перехідному кубку записали у 1976-му.

Приголомшливий маневр

Чи не найбільше відгуків у ЗМІ Булавка отримав після змагань у польському місті Гдиня на авіашоу «Gdynia Aerobatic 2019». Виступав на них через місяць після перемоги у Британії. Було це у серпні 2019-го.
«Ризикований маневр українця вразив світ». Так написало британське видання Daily Mail про виступ українця у Польщі. «Особливо приголомшливим був маневр із наближенням льотчика до літака з пресою, — йдеться у публікації. — У ту хвилину до Су-27 можна було дістати рукою». Відео виступу також виклали в Інтернеті. Від перегляду фрагмента наближення одного літака до іншого справді мимоволі затамовуєш подих — вражає!..

Як розповів сам Булавка, у Гдині представникам ЗМІ дали можливість знімати його виступ не із землі, як це було завжди. Журналісти летіли у транспортному літаку, що йшов попереду його Су-27. Вони могли робити фото і відео його польоту через відкриту рампу. Звичайно, із використанням засобів безпеки. Всі вони були пристебнуті. Перебували на певній відстані від краю рампи.

Булавка каже, що наблизив свою «сушку» до повітряного лайнера, де перебували журналісти, максимально близько. Це справді був приголомшливий маневр, від якого перехоплює подих. Слова про те, що до Су-27 можна було дотягнутися рукою, майже відповідали дійсності. Коли українець відвів машину вбік, на відео стало чути оплески. У такий спосіб журналісти оцінили майстерність пілота Су-27.

Приз залишається ще на один рік

2020-го підполковник Булавка міг би ще раз підняти в небо свій Су-27 з британської бази Ферфорд. Тільки змагання скасували. Тож українець став першим серед попередніх переможців, у кого перехідний кубок «RIAT-2019» затримається довше, ніж на рік. Сподівається, що у 2021-му військових льотчиків знову покличуть на «RIAT».

Щоб не втрачався інтерес до такого авіашоу, британці знайшли спосіб привернути до нього увагу навіть під час карантину. Про це повідомив згаданий вище керівник служби зв’язків з громадськістю командування ПС України підполковник Юрій Ігнат: «Британці знайшли оригінальний вихід із ситуації. Влаштували віртуальне авіашоу. Зняли онлайн-програму. Транслювали її упродовж двох днів — 18—19 липня нинішнього року. Показали найбільш яскраві кадри з попередніх змагань. Зібрали цікаві фрагменти висвітлення шоу телекомпаніями різних країн. Насамкінець надали слово декому з переможців. Серед них був і наш Юрій Булавка».

Англійською мовою українець представив себе глядачам, а потім відверто зізнався: жодне онлайн-шоу не зможе замінити інтерес до реальних польотів. Тому українська команда продовжує тренуватися, щоб у 2021 році вразити своїми виступами глядачів. На закінчення виступу Булавка трохи розповів про те, як у нього склалася любов з небом.

— В авіацію я закохався ще у другому класі школи, — повідомив льотчик глядачам. — Скільки часу минуло відтоді, а нічого не змінилося! Як і в дитинстві, люблю небо. Колись я з інтересом розглядав пілотажі різних льотчиків. Тоді й гадки не мав, що настане час, і так само дивитимуться на мої виступи. Просто йшов до своєї мети і досягнув її. Для мене, моїх колег, моїх рідних велика честь представляти у світі свою країну.

Вінниця.

Фото надано Юрієм Ігнатом.