Олена Криворучкіна, Олена Копанчук.

Микола Люшняк, Сергій Вельможний.

Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.

Більше фото тут

Верховна Рада підтримала ухвалення в першому читанні законопроекту про внесення змін до Закону «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України (щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні, № 4298).

За словами голови підкомітету Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Віталія Безгіна, ця законодавча ініціатива розроблена з метою продовження реформи децентралізації влади. «Це один із тих законопроектів, які мають започаткувати процес поступового перетворення таких рудиментів нашого устрою, як районні та обласні державні адміністрації, на органи префектурного типу», — сказав він.

На думку авторів законопроекту, після того як у 2020 році Кабінет Міністрів у рамках другого етапу реформи затвердив оновлений адміністративно-територіальний устрій України базового рівня (утворено 1469 спроможних територіальних громад), а Верховна Рада ухвалила постанову, яка передбачає утворення 136 укрупнених районів, необхідно реорганізувати районні державні адміністрації та привести їхню територіальну юрисдикцію у відповідність до чинного районування України.

В. Безгін зауважив, що сьогодні йдеться лише про запровадження органів префектурного типу, оскільки без внесення змін до Конституції про прямі префектури мови бути не може.

«Ми також повертаємо головам держадміністрацій статус державних службовців та деполітизуємо державну вертикаль, щоб уникати конфліктів, які існують між представниками державної та місцевої влади», — зазначив голова підкомітету.

У першому читанні законопроект № 4298 підтримали 229 народних депутатів.

А розпочалося засідання із розгляду трьох законопроектів про внесення змін до Закону «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор», метою яких є усунення суперечностей під час формування конкурсної комісії та проведення конкурсу на голову і членів Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей.

Законопроектом № 4551, який представляв народний депутат Олег Марусяк («Слуга народу»), пропонується виключити з тексту закону частину третю статті 7, за якою конкурсна комісія формується за поданням Комітету Верховної Ради України, до предмета відання якого належать питання діяльності із випуску та проведення лотерей, оподаткування суб’єктів такої діяльності, як гральний бізнес. «Відповідно до частини другої статті 7 члени Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей призначаються Кабінетом Міністрів за результатами конкурсу, проведеного Комісією з питань вищого корпусу державної служби. А відповідно до частини третьої статті 7, члени цієї комісії призначаються урядом за результатами конкурсу, що проводиться спеціальною комісією, члени якої обираються Комітетом Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики», — зазначив він, додавши, що оскільки законодавство не наділяє парламентські комітети такими функціями, то вони не можуть бути суб’єктом подання кандидатур до конкурсної комісії.

Натомість законопроектом № 4551-1, який представляв народний депутат Олександр Дубінський («Слуга народу»), пропонується чітко передбачити, що конкурсна комісія формується за поданням Комітету Верховної Ради України, до предмета відання якого належать питання діяльності із випуску та проведення лотерей, оподаткування суб’єктів такої діяльності, як гральний бізнес. «Мета цього законопроекту полягає в тому, щоб дати парламенту можливість впливати на призначення членів Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей. Цей вплив полягатиме тільки в тому, що Верховна Рада на базі профільного комітету проводитиме відкритий конкурс для відбору членів цієї наглядової комісії», — повідомив народний депутат, підкресливши, що виключення із цієї процедури парламентського комітету по суті консервує створену урядом у непрозорий спосіб комісію. «Для того щоб позбутися корупційних ризиків, ми й запропонували дати можливість парламенту впливати на відбір членів комісії», — сказав О. Дубінський.

Ще один законопроект (№ 4551-2), який представляв народний депутат Вадим Галайчук («Слуга народу»), окрім виключення частини третьої статті 7 закону, також передбачає внесення змін щодо онлайн-систем азартних ігор та Державної системи моніторингу. «Основна мета нашого законопроекту — це створення цивілізованого ринку в Україні, що можливо лише із залученням міжнародних компаній, які продемонстрували готовність працювати відкрито», — сказав він, додавши, що з цією метою пропонується скасувати потрійну вартість щорічної ліцензії, що сьогодні блокує вихід міжнародних операторів на український ринок, запровадивши паралельно державну систему онлайн-моніторингу.

Комітет Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики рекомендував ухвалити за основу та в цілому законопроект № 4351-1. Однак за підсумками голосування ці три законодавчі ініціативи було відхилено.

У цілому 299 голосами ухвалено законопроект про внесення змін до статті 12 Закону «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (щодо встановлення альтернативної підсудності справ, учасники яких проживають на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, № 3048). Документ передбачає, що громадяни України, які мешкають на тимчасово окупованій території АР Крим та міста Севастополя, зможуть одразу звертатися із позовними заявами до місцевого загального суду, розташованого в межах Херсонської області, за вибором особи.

Також у цілому ухвалено законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання надмірному тиску на суб’єктів господарювання заходів державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення (№ 0958).

Представляючи у першому читанні законопроект про внесення змін до Закону «Про рекламу» щодо протидії дискримінації за ознакою статі (№ 3427), народний депутат Марина Бардіна повідомила, що тільки за останній час Держпродспоживслужба зареєструвала майже 400 скарг щодо дискримінаційної реклами. Тож у цьому законопроекті деталізується, що таке дискримінація за ознакою статі в рекламі, та пропонується механізм реагування на дискримінаційну рекламу, бо поки що судді не мають достатньо підстав для винесення рішень. «Цей законопроект також відповідає вимогам Конвенції ООН з ліквідації усіх форм дискримінації щодо жінок та взятим Україною зобов’язанням за Угодою про асоціацію ЄС», — повідомила М. Бардіна.

Заступник голови Комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики Євгенія Кравчук зазначила, що цей законопроект, який імплементує європейські стандарти у сфері протидії дискримінації, був підтриманий не тільки профільним, а й низкою інших парламентських комітетів, міністерствами, Уповноваженим Верховної Ради з прав людини та громадськими організаціями. Законопроект № 3427 ухвалено в першому читанні.

Народний депутат Сергій Нагорняк, який представляв у першому читанні законопроект про енергетичну ефективність (№ 4507), повідомив, що цей документ розроблено з метою встановлення правових, економічних та організаційних засад діяльності у сфері забезпечення енергетичної ефективності та здійснення енергоефективних заходів під час виробництва, транспортування, передачі, розподілу, постачання та споживання енергії.

Автори законопроекту звертають увагу: Україна щорічно споживає майже 92 мільйони тонн нафтового еквівалента енергії, однак понад 40 відсотків енергії втрачається на шляху до її кінцевого споживача, що на 12 відсотків більше, ніж у країнах ЄС. За оцінками експертів, тільки у трьох секторах — житловому, бюджетному та постачання енергії, які становлять до 63 відсотків енергетичного балансу України, — щорічний потенціал енергоефективності становить майже 19 мільйонів тонн нафтового еквівалента, які оцінюються у 8 мільярдів євро.

Голова Комітету з питань енергетики та житлово-комунальних послуг Андрій Герус зазначив, що метою цієї законодавчої ініціативи є врегулювання міжнародних зобов’язань України в рамках договору про заснування Енергетичного співтовариства та Угоди про асоціацію України з ЄС. «Законопроект покликаний врегулювати ключові питання розвитку енергоефективності та осучаснити підходи до них, адже чинний сьогодні закон про енергозбереження ухвалено ще в 1994 році», — сказав він. Парламентарії ухвалили законопроект № 4507 в першому читанні.

Також у першому читанні підтримано законопроекти: про внесення змін до закону про Кабінет Міністрів, якими із цього документа пропонується вилучити згадку про Спеціальну контрольну комісію з питань приватизації (№ 3757); про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо скасування маркування контрольними марками примірників аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм, баз даних, № 3474); про внесення зміни до статті 7 Закону «Про автомобільний транспорт» (№ 4376); про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо усунення суперечностей та уточнення визначення лізингової (орендної) операції, № 3601); про внесення змін до Закону «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» (щодо подання іноземцями та особами без громадянства біометричних даних для оформлення віз, № 3630); про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у зв’язку із  запровадженням обліку трудової діяльності працівника в електронній формі (№ 3624).

За результатами розгляду у першому читанні відхилено законопроекти про обіг цивільної вогнепальної зброї та бойових припасів до неї (№ 4335 та № 4335-1), якими пропонувалося врегулювати відносини у цій чутливій сфері, та пов’язаний із ними законопроект про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу.

Головуючий повідомив про створення міжфракційного депутатського об’єднання «Дубина — слуга українського народу», керівником якого обрано Олександра Дубінського.

Із днем народження вітали народного депутата Валерія Зуба.