Відкривши засідання, Руслан Стефанчук повідомив, що в перерві між засіданнями робочої групи працювала підгрупа, яка вносила до тексту погоджені минулого разу пропозиції. З підсумками цієї роботи ознайомив радник Першого заступника глави парламенту Артем Янчук. Він, зокрема, розповів, які питання були найдискусійнішими та що погоджено, зокрема, що може, а що не може стати предметом місцевого референдуму. Наприклад, було визначено, що питання, які стосуються місцевих податків та зборів, можна буде виносити на опитування. 

Під час засідання робочої групи найдискусійнішими були такі питання. По-перше, щодо можливості позбавлення голови ради права оголошувати референдум. Щоправда, Р. Стефанчук зауважив, що проти такого підходу, адже якщо це буде закріплено в тексті законопроекту, то рада порівняно з іншим суб’єктом органу місцевого самоврядування буде у привілейованому стані.

По-друге, чи повинні місцеві референдуми проводитися за кошти державного бюджету? Ішлося про створення певного фонду, який надавав би кошти для проведення місцевих референдумів, але їх потрібно було повернути за три роки. «Я боюсь параду популістських референдумів перед виборами. Уявіть: усі громади перед виборами за рахунок державного бюджету проведуть опитування з якихось суперпопулістичних речей», — аргументував Руслан Стефанчук, додавши, що, враховуючи децентралізацію та передання бюджетів на місця, саме місцеві громади мають фінансувати опитування.

Третє дискусійне питання стосувалося можливих дат проведення опитувань. Пропонувалося зробити це за аналогією із президентськими (весною) та парламентськими (восени) виборами, але в контексті місцевого референдуму дат мало б бути аж чотири: в січні, березні, червні та жовтні. Проте, на думку більшості учасників засідання, дві дати — весна та осінь — видаються реалістичнішими.

Дискутувалось під час засідання й те, скільки питань одночасно може виноситись на референдум. За словами Ольги Айвазовської, голови правління «Громадянської мережі «Опора», їх може бути три.

«Мені здається, якщо ми йдемо на чотири референдуми в рік, і кожен по три питання, то наш народ на місцях може захлинутися від торжества місцевої демократії», — зауважив Р. Стефанчук. Тож, за його словами, ідея один референдум — три запитання потребує ще дискусій.

Після тривалого обговорення члени робочої групи все-таки зійшлися на тому, щоб голові залишити право ініціювати референдум. Також на референдум виноситиметься одне питання. Два — якщо йтиметься про припинення повноважень місцевої ради та міського голови, бо вони взаємопов’язані. Фінансування здійснюватиметься за рахунок місцевих бюджетів. І дві фіксовані дати — березень, жовтень.

Крім того, домовлено, що наступного тижня буде запропоновано первинний текст законопроекту. Потім відбудеться його громадське обговорення, в тому числі й у регіонах. Після цього текст законо-проекту буде зареєстровано в парламенті й у квітні спрямовано на експертизу до Венеційської комісії та доопрацьовано з висновками міжнародних експертів. Щодо ухвалення документа в цілому, то цього очікують ще до кінця поточної сесії.

Фото Олександра КЛИМЕНКА.

Більше фото тут — www.golos.com.ua