Проблеми з реалізацією виборчого законодавства в питаннях агітації, інформування та просвіти обговорили народні депутати та експерти громадських організацій у сфері захисту виборчих прав та медіа під час однойменного круглого столу.
Проблеми з реалізацією виборчого законодавства в питаннях агітації, інформування та просвіти обговорили народні депутати та експерти громадських організацій у сфері захисту виборчих прав та медіа під час однойменного круглого столу.
Захід було організовано Комітетом Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування за підтримки та сприяння Громадянської мережі ОПОРА. Нині, як відомо, робоча група, створена при комітеті, напрацьовує комплексні зміни у виборче законодавство з метою уніфікації механізмів правового регулювання виборчого процесу. Тож, як зауважила модератор заходу народний депутат Аліна Загоруйко, запропоновані під час обговорення шляхи вирішення цих проблем будуть враховані робочою групою під час доопрацювання Виборчого кодексу.
Погодившись із актуальністю обговорюваної теми, А. Загоруйко зауважила, що інформація, яка поширюється під час виборчої кампанії, впливає на остаточний вибір громадянина. «Звісно, у питанні агітації у нас на сьогодні є проблеми. Окрема проблема — це агітація в ЗМІ», — підкреслила народна депутатка, додавши, що завдяки моніторингу, здійсненому Нацрадою з питань телебачення та радіомовлення, можна виокремити найпоширеніші порушення. Серед них, зокрема, незбалансоване надання переваги в ефірному часі різними кампаніями тим чи іншим суб’єктам виборчого процесу, порушення принципів неупередженості та об’єктивності, порушення в частині трансляції реклами, прихована передвиборча агітація, порушення вимог дня тиші, порушення вимог щодо поширення інформації про результати опитування громадської думки, пов’язаної з виборами.
Серед основних проблем народна депутатка озвучила також поширення «джинси», фейкових результатів соцдосліджень, ведення дочасної агітації та в день тиші. Окремого регулювання, за словами А. Загоруйко, потребує й агітація в мережі Інтернет.
«Переконана, що під час обговорення ми глибоко зануримося в ці проблеми і знайдемо ті шляхи вирішення, які будуть оптимальними для реалізації», — наголосила вона.
Зрештою, Ольга Айвазовська, голова правління ВГО «Громадянська мережа «ОПОРА» зауважила, що має бути сформована така законодавча база, яка забезпечить рівність усіх учасників виборів і перед законом, і рівний їх доступ до виборців як таких.
Теми стандартів роботи медіа під час виборчого процесу, проблематики та впливу прихованої агітації і «джинси» на громадську думку під час свого виступу порушила керівниця юридичного напрямку громадської організації «Платформа прав людини» Людмила Опришко.
Вона, зокрема, акцентувала увагу на європейських стандартах висвітлення виборів. Відповідно до них, органи мовлення мають робити це правдиво, зважено та неупереджено. Тобто вимоги до ЗМІ під час висвітлення виборчої тематики — це достовірність, повнота і точність, об’єктивність та неупереджене подання. «Це необхідно для того, щоб кожен виборець міг здійснити усвідомлений і вільний вибір. Саме тому всім виборцям, у тому числі і з порушенням слуху, зору та іншим повинна бути забезпечена можливість отримати різнобічну об’єктивну та неупереджену інформацію», — зазначила Л. Опришко, поінформувавши водночас про результати моніторингу спостереження за президентськими та парламентськими виборами. Цей моніторинг засвідчив, що канали зазвичай позитивно висвітлювали «своїх» кандидатів і партії і негативно або нейтрально розповідали про конкурентів.
Тож аби виправити ситуацію, за словами експерта, потрібно спиратися на трьох китів: потрібен сильний регулятор, який зможе швидко реагувати на виклики. Крім того, потрібно покращити законодавство у частині відповідальності за порушення законодавства у частині передвиборчої агітації та інформаційного забезпечення виборів.