Передбачається, що він має стати новою основою розвитку адміністративного законодавства нашої держави. Закон про адмінпроцедуру вперше в українській історії звертає увагу на відносини громадянина і держави та на основі європейських стандартів вирівнює баланс між ними. Він запроваджує єдині стандарти взаємодії органів влади із приватними особами (громадянами та бізнесом) на території всіх 1470 громад.

Встановлення однакових прозорих правил для всіх громад особливо важливе для того, щоб чітко розподілити повноваження на всіх рівнях та уникнути адміністративного хаосу. Незалежно від того, в якій громаді живуть люди, вони матимуть однакові права, коли йдеться про взаємодію з місцевою владою чи державою.

Більше повноважень, але єдині правила

Держава делегує дедалі більше повноважень органам місцевого самоврядування. Децентралізація, зокрема укрупнення територіальних громад та районів, вважається однією з найуспішніших реформ сучасної України. Такого результату вдалося досягти завдяки послідовній та злагодженій роботі уряду і парламенту.

На умовних вагах обсяг функцій та повноважень на місцях починає переважати над історичним домінуванням органів виконавчої влади. Але у багатьох людей є острах, що місцеві органи, отримуючи дедалі більше влади, можуть перетворитися на своєрідні «князівства». І у цьому контексті роль закону про адміністративну процедуру важко переоцінити.

Закон про адміністративну процедуру стосується інституцій, що виконують функції публічної адміністрації, а це і органи виконавчої влади, і органи місцевого самоврядування. Згідно із законом на всій території країни, у всіх 1470 громадах, мають бути однакові стандарти взаємодії органів влади із громадянами та бізнесом.

Наприклад, тривалий час не було врегульовано порядок присвоєння поштових адрес. Кожна місцева рада вирішувала це питання на власний розсуд, що впливало на громадян і бізнес. Чи візьмемо місто Львів, де є дозвіл на в’їзд до центрального району міста, який охороняється законодавством про охорону культурної спадщини і включений до списку ЮНЕСКО. У цій частині міста місцевою владою встановлені обмеження на в’їзд, але за певних умов видається перепустка.

Порядок видачі цієї перепустки не врегульований жодним законом. Зрештою, в ОМС часто може виникати потреба у локальному регулюванні питань місцевого значення.

Тепер, коли місцева влада встановлює місцеві правила, вони повинні ґрунтуватися на вимогах закону про адмінпроцедуру за усіма стандартами: правом бути вислуханими при загрозі прийняття негативного рішення, обов’язком обґрунтування рішення зазначенням порядку його оскарження тощо.

Німецька якість

В Україні концепція закону про адміністративну процедуру базується на німецькій доктрині. Понад двадцять років тому Німеччина однією з перших запропонувала Україні допомогу за цим напрямом — надала експертів, які ділились досвідом і тісно співпрацювали з Мін’юстом та іншими відповідальними інституціями.

Навряд чи якась інша країна може конкурувати тут із Німеччиною. В Європі домінує саме німецька доктрина регулювання адміністративної процедури, яку «скопіювали» і країни пострадянського простору, в тому числі балтійські.

Закон передбачає ті самі заходи, що вже працюють в країнах Європи і полегшують життя громадян та бізнесу. Насамперед це принцип офіційності, за яким орган влади, а не особа, має збирати інформацію (докази), необхідну для прийняття рішення, а не перекладати ці завдання на особу. Також, наприклад, можна забезпечити виконання адміністративного рішення за рахунок зобов’язаної особи з наступним відшкодуванням витрат або стимулювати належне виконання прийнятих рішень. Але при цьому орган влади зобов’язаний завжди попереджати особу, щодо якої можуть бути застосовані певні заходи впливу і надавати можливість добровільного виконання. Цих повноважень давно потребують ОМС.

На користь громаді

Закон про адмінпроцедуру дає органам місцевого самоврядування абсолютно нові інструменти. Зокрема, йдеться і про зміни щодо адміністративного оскарження, тобто оскарження рішень не в судовому порядку, а саме в адміністративному.

Закон дозволяє створювати комісії з розгляду скарг при тих органах, що приймають рішення, навіть якщо вони не мають вищого щодо себе органу. Це особливо важливо для органів місцевого самоврядування, де немає ієрархії місцевих рад.

Отже, раніше спірне питання могло вирішуватися тільки в суді. Але це довго і дорого. Новий спосіб — значно швидший. Він надає нові можливості ОМС та громадянам, та допомагає досягти результату без суду. Звісно, що можливість судового оскарження також завжди залишиться.

І ще один новий розділ, якого в законодавстві ніколи не було, — це примусове виконання рішень органів місцевого самоврядування. Зокрема, це може стосуватися рішень, пов’язаних із благоустроєм, МАФами, самобудовами тощо. Сьогодні в органів місцевого самоврядування просто бракує важелів впливу, щоб забезпечити виконання своїх рішень.

Кожна новела закону про адміністративну процедуру — це важливий крок назустріч кожному мешканцю громади, спрощення у взаємодії із органом місцевого самоврядування. Головна ідея цього закону — не приймати рішення без участі тих, кого ці рішення стосуються прямо чи опосередковано. І особливо, якщо це рішення негативне. Для органів влади важливо забезпечити двосторонню комунікацію з громадянами та бізнесом — право бути вислуханими, можливість представити свою позицію, ознайомитися з матеріалами справи, визначити ефективну процедуру оскарження. Але наголосимо, це не дає можливості «блокувати» рішення, бо остаточне врегулювання залишається в повноваженнях органу влади.

Єдині правила взаємодії держави з її головними клієнтами — громадянами та бізнесом, дозволять зменшити напруження в суспільстві, у громаді та підвищити довіру до влади. А рішення публічної адміністрації будуть заздалегідь комунікуватися з усіма сторонами, навіть якщо вони стосуються великої кількості осіб. Тобто й в ОМС з’являється можливість приймати максимально збалансовані рішення.

З 2014 року експерти SIGMA (спільної ініціативи Організації економічного співробітництва і розвитку та ЄС) позитивно оцінюють розроблені урядом за підтримки українських та міжнародних експертів законопроекти про адмінпроцедуру. Але тільки тепер законопроект отримав реальний шанс на успіх у парламенті. Сподіваюсь, що ми зможемо розірвати цей Гордіїв вузол та зробити крок назустріч сервісній державі, в якій панує закон, порядок і повага до людини.

Лариса БІЛОЗІР, народна депутатка України, голова підкомітету з питань адміністративних послуг та адміністративних процедур Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.