Цей документ розроблено на виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України від 23 березня 2021 року «Про виклики і загрози національній безпеці України в екологічній сфері та першочергові заходи щодо їх нейтралізації».

Оскільки законодавство у сфері охорони довкілля фактично не змінювалося з 1997 року, то незначний розмір санкцій за порушення вимог природоохоронного законодавства не дозволяє забезпечити його належний рівень. Тож автори законопроекту вважають, що для запобігання негативним наслідкам держава повинна застосовувати такий важіль впливу, як кримінальна відповідальність за вчинення екологічних правопорушень.

Законопроектом № 6148 передбачається комплексний перегляд розділу 8 Кримінального кодексу України, зокрема, пропонується доповнити його трьома новими статтями: «Порушення правил заготівлі деревини в межах лісового фонду», «Незаконне перевезення, зберігання або збут деревини» та «Незаконне ввезення в Україну або вивезення за її межі об’єктів тваринного або рослинного світу».

Також Кримінальний кодекс України пропонується доповнити статтями «Знищення та пошкодження межових, інформаційних та охоронних знаків, квартальних та ділянкових стовпів, протипожежних та природоохоронних аншлагів, шлагбаумів на територіях та об’єктах природно-заповідного фонду» та «Невиконання законних вимог та приписів посадових осіб служби державної охорони природно-заповідного фонду України».

«Ми послідовно запроваджуємо європейські підходи у сфері державного природоохоронного нагляду. Посилюючи адміністративну відповідальність, ми зможемо позбутися дисбалансу між фактичним розміром заподіяної шкоди довкіллю та сумою штрафів. Як наслідок, ефективність здійснення державного контролю у сфері охорони довкілля вийде на новий рівень. Це стимулюватиме суб’єкти господарювання та громадян не порушувати законодавство, що значно зменшить такі випадки та мінімізує антропогенний і техногенний вплив на довкілля», — зазначив міністр захисту довкілля та природних ресурсів України Роман Абрамовський.

Ухвалення законопроекту також посилює відповідальність за вчинення адміністративних правопорушень у межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду (ПЗФ), дає можливість працівникам служби державної охорони ПЗФ складати протоколи про адміністративні правопорушення за більшою кількістю видів порушень, встановлює відповідальність за невиконання приписів працівників служби державної охорони ПЗФ про усунення виявлених порушень.

«Охорона довкілля потребує комплексних рішень. Щоб зменшити негативний вплив від людської діяльності на довкілля, держава повинна застосовувати такий важіль впливу, як кримінальна відповідальність. До цього часу кримінальні злочини проти природи належали до правопорушень невеликої тяжкості. Тепер ми значно посилюємо санкції для невідворотності покарання», — підкреслив Р. Абрамовський.

У разі ухвалення законопроекту № 6148 також буде посилено кримінальну відповідальність за провадження господарської діяльності без проведення оцінки впливу на довкілля або без ліцензії (чи з її порушенням) на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами. Якщо такі дії спричинили тяжкі наслідки, порушникам загрожує позбавлення волі на строк від одного до трьох років.

За приховування чи ненадання інформації про екологічний та радіаційний стан, якщо такі дії мали негативний вплив на здоров’я людей, рослинний і тваринний світ, або призвели до матеріальної шкоди у великому розмірі, передбачається штраф від трьох до чотирьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк до трьох років.