Або 111,3% нарахованих за цей період сум. А вже на кінець вересня заборгованість населення зі сплати за постачання теплової енергії та гарячої води —18,8 млрд грн, за централізоване водопостачання та водовідведення — 6,4 млрд грн.

Як кажуть експерти, ситуація у комунальній сфері погіршується. А все через те, що співгромадяни не мають достатньо коштів на погашення заборгованості та на сплату послуг, які продовжують дорожчати.

На цьому тлі — дуже вчасне і доречне, на наш погляд, повідомлення на офіційній сторінці у соціальній мережі Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг — НКРЕКП. Держрегулятор нагадує, що споживач має право на перерахунок плати за неякісно надані комунальні послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води.

Посилаючись на постанову Кабінету Міністрів від 17.02.2010 № 151 «Про затвердження Порядку проведення перерахунків розміру плати за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості», нацкомісія нагадує, що при температурі повітря в житлових приміщеннях 18 0С і вище плата здійснюється відповідно до рахунку. При зниженні температури плата зменшується на 5% за кожен градус відхилення. При температурі 12 0C і нижче плата не справляється. Щодо постачання гарячої води, то при 50 0С і вище платимо згідно з рахунком. Нижче 50 0С — плата знижується на 10%. При температурі нижче 45 0С плата знижується на 30%. А от при температурі, нижчій за 40 0С, плата справляється за тарифами на холодну воду.

Здавалося б, усе дуже просто. Але щоб правила запрацювали, фахівці НКРЕКП радять споживачеві зробити відповідні кроки. Їх п’ять.

Насамперед слід повідомити виконавця в усній чи письмовій формі про факт надання неякісних послуг (ненадання послуг). Друге. Отримати підтвердження (визнання) виконавцем такого факту та відмітку в журналі реєстрації заявок про неякісне надання послуг для подальшого відшкодування. Третє. Узгодити час і дату проведення перевірки викладених фактів у разі їх невиконання виконавцем. Четверте. Скласти акт-претензію за результатами перевірки, який за відсутності представників виконавця є дійсним за умови підписання його не менше як двома споживачами. І, нарешті, п’ятий крок на шляху до розв’язання проблеми — досудове вирішення спору шляхом задоволення претензії.

Ми могли б порадіти разом із чиновниками із НКРЕКП, які так послідовно все розписали і навіть намалювали в інфографіці, коли б не свідчення співгромадян. Щоправда, у наведеному випадку йдеться про споживачів газу. Але хто сказав, що з гарячою водою та теплопостачанням справи кращі?

Виявляється, третина українців, які оплачують комунальні послуги, зіткнулися з тим, що не можуть повернути гроші за газ, який вони не використовували. Про це йдеться в опитуванні компанії Gradus Research.

Відзначається, що серед споживачів 33% хоч раз стикалися з необхідністю платити за газ, який вони не використовували. Із них 37% намагалися повернути переплату. При цьому лише 33% змогли добитися, щоб їм повернули переплачені гроші. У 64% українців з різної причини цього зробити не вийшло. 69% з тих, кому це не вдалося, звинуватили в невдачі бюрократію, 14% — корупцію, 8% заявили про брак часу і тільки 2% сказали, що не хочуть проходити всі кола бюрократичного пекла заради повернення переплати.