Під час засідання.

Народні депутати конституційною більшістю (315 «за») ухвалили проект постанови «Про Заяву у зв’язку із злочинними рішеннями керівництва російської федерації щодо спроби анексії тимчасово окупованих територій Донецької, Луганської, Запорізької та Херсонської областей України» (№ 8091). Авторами проекту виступило керівництво Верховної Ради, глави парламентських фракцій та груп.

У цій заяві Верховна Рада України рішуче засуджує підписання президентом російської федерації в. путіним 30 вересня 2022 року фіктивних «міжнародних угод» про включення до складу рф тимчасово окупованих нею територій Донецької, Луганської, Запорізької та Херсонської областей України, виходячи з оголошених результатів начебто проведених на територіях цих областей російськими окупаційними адміністраціями псевдореферендумів щодо нібито добровільного їх входження до складу російської федерації.

«У зв’язку з цим Верховна Рада України заявляє про злочинність і юридичну нікчемність як псевдореферендумів, так і підписаних президентом російської федерації в. путіним псевдоугод і наголошує, що влаштований російським керівництвом спектакль у кремлі жодним чином не змінює правового статусу тимчасово окупованих територій як суверенних територій України та не матиме жодних правових наслідків для адміністративно-територіального устрою і міжнародно визнаних кордонів нашої держави», — наголошується у проекті постанови.

Віктор Бондар, Ольга Саладуха.

Верховна Рада звертається також до ООН, ЄС і НАТО, парламентів та урядів усіх держав світу та міжнародних організацій, до всіх людей доброї волі з вимогами. По-перше, засудити проведені рф фіктивні «референдуми» з метою анексії тимчасово окупованих територій України, не визнавати їх сфабриковані результати та «приєднання» цих територій України до складу російської федерації. По-друге, посилити санкційний тиск на рф та її посадових осіб з метою примушення її негайно припинити злочин агресії проти України, вивести всі контрольовані нею збройні формування з території України та відновити територіальну цілісність України в межах її міжнародно визнаних кордонів 1991 року. По-третє, визнати рф державою — спонсором тероризму та запровадити санкції, передбачені для держави — спонсора тероризму, включно з повним ембарго на торгівлю енергоносіями з державними та приватними компаніями, афілійованими з рф, та відключенням від системи SWIFT усіх фінансових установ російської федерації. По-четверте, збільшити надання Україні військової допомоги, в тому числі наступальної зброї, фінансової, гуманітарної та політичної підтримки. По-п’яте, підтримати ініціативу України про створення Спеціального кримінального трибуналу щодо злочину агресії рф проти України та притягнути рф, її політичне та військове керівництво до відповідальності за порушення міжнародного права, вчинення воєнних злочинів, злочину агресії, злочинів проти людяності, геноциду Українського народу. По-шосте, створити всі необхідні правові механізми на міжнародному та національних рівнях з метою забезпечення ліквідації заподіяної російською федерацією Україні шкоди, відшкодування всіх завданих населенню та природному середовищу України збитків, а також усунення всіх наслідків цієї агресії за рахунок реституції з боку російської федерації, у тому числі за рахунок зарубіжних активів російської федерації.

Парламент також закликає світ підтримати триваючі в ООН зусилля, спрямовані на відсторонення російської федерації від виконання нею функцій постійного члена Ради Безпеки ООН, визнати факт відсутності підстав для правомірного перебування рф в ООН та її органах і організаціях та врахувати, що питання майбутнього оформлення членства російської федерації у складі ООН має бути розглянуто після досягнення нею критеріїв членства, передбачених Статутом ООН, зокрема пунктом 1 статті 4. Насамкінець Верховна Рада закликає підтримати прагнення Українського народу до якнайшвидшого набуття Україною членства у ЄС та військово-політичному альянсі НАТО.

Водночас Верховна Рада ухвалила (322 «за») Звернення до міжнародного співтовариства про підтримку права на самовизначення народів рф (№ 8105).

Ухвалено також в цілому (313 «за») євроінтеграційний законопроект щодо приєднання України до Угоди про заснування та Статут Європейської організації публічного права (№ 0169).

Проект постанови про присудження премій Верховної Ради для молоді за розвиток парламентаризму також дістав підтримку конституційної більшості (315 «за»).

301 парламентарій підтримав Звернення Верховної Ради до ЄС щодо продовження дії тимчасових заходів з постачання українських товарів (скасовано мита і квоти на експорт) до завершення переговорів щодо членства України у ЄС (№ 8075).

Крім того, народні депутати продовжили роботу ТСК щодо захисту прав інвесторів та призначили Олександру Устінову новою головою ТСК з питань моніторингу отримання і використання міжнародної матеріально-технічної допомоги під час воєнного стану (замість Р. Умєрова).

Ротація також відбулась і між комітетами (переведено 35 депутатів), водночас було збільшено граничну чисельність комітетів до 38 осіб.

В цілому було ухвалено й законопроект про Митний тариф України (№ 7737), який синхронізує закон із законодавством ЄС.

Цього самого дня в цілому було ухвалено законопроекти:

№ 6222 — щодо усунення дискримінації вантажовідправника під час притягнення його до адміністративної відповідальності;

№ 7712 — щодо особливості обрахування та спрямування чистого прибутку товариств енергетичної галузі;

№ 7673 — щодо надання Нацгвардії можливості здійснення робіт із розмінування;

№ 6230 — щодо вдосконалення законодавства з питань проходження служби цивільного захисту;

№ 5270 — про електронне резидентство в Україні; № 3361 — щодо заміни перевірок на механізм добровільного страхування;

№ 6101 — щодо підвищення ефективності суб’єктів державного сектору економіки;

 № 2515 — щодо посилення адміністративної відповідальності за незаконну торгівлю пальним;

№ 7365 — посилення адміністративної відповідальності за порушення порядку встановлення та використання номерних знаків транспортних засобів.

У першому читанні народні депутати підтримали такі законопроекти:

№ 8045 — щодо прискорення приватизації та вирішення питання наявності податкового боргу у ДП;

№ 6097 — щодо гармонізації із ЄС електронної ідентифікації та довірчих послуг для цілей електронних транзакцій на внутрішньому ринку;

№ 8027 — щодо створення фонду ліквідації наслідків збройної агресії;

№ 5643 — посилення адміністративної та кримінальної відповідальності за порушення авторського права і суміжних прав;

№ 7508 — щодо вдосконалення механізму державно-приватного партнерства. За основу також було ухвалено нові проекти законів про захист прав споживачів (№ 6134) та про колективні угоди та договори (№ 7628).

Тарас Батенко, Ігор Фріс.

Парламент також підтримав (263 «за») звільнення Кирила Шевченка з посади Голови Національного банку України. Самого пана Шевченка на пленарному засіданні не було. Ще зранку проект постанови про звільнення Кирила Шевченка з посади Голови НБУ схвалив Комітет Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики. А вже пообіді стало відомо, що НАБУ та САП підозрюють тоді ще чинного голову НБУ Кирила Шевченка в розкраданні понад 200 млн грн. Йдеться про період, коли К. Шевченко керував «Укргазбанком» (2014—2019 роки).

Народні депутати також розглянули та ухвалили в першому читанні та одразу в цілому законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо особливостей виведення з ринку системно важливого банку в умовах воєнного стану» (№ 8069).

Цей законопроект регламентує передачу у власність держави ключових фінустанов (системно важливих банків) у воєнний час.

Відповідно до проекту, націоналізація системно важливого банку відбуватиметься через процедуру віднесення банку до категорії неплатоспроможних, однак не потребуватиме докапіталізації з боку держави — продаж банку за 1 грн буде проводитись незалежно від фактичного розміру регулятивного капіталу банку на день прийняття НБУ відповідного рішення.

Фонд гарантування вкладів не здійснюватиме зміну розміру статутного капіталу неплатоспроможного системно важливого банку, деномінацію акцій такого банку, у тому числі не проводитиме обміну грошових зобов’язань банку на акції додаткової емісії.

Замість обміну вкладів на акції з наступним їх викупом державою запроваджується припинення зобов’язань банку перед контролерами та власниками істотної участі у такому банку, а також підсанкційними особами з наступним зарахуванням коштів за цими зобов’язаннями у дохід банку (також збільшується капітал банку). Водночас відшкодування вартості акцій акціонерам (у разі її перевищення 1 грн за висновком аудиторської компанії) буде можливим тільки після компенсації збитків державі Україна від рф і виключно за рахунок таких коштів.

ДОВІДКОВО

За даними НБУ, до системно важливих банків України входять: А-Банк, Альфа-Банк (Сенс Банк), Кредобанк, ОТП Банк, Ощадбанк, Південний, Приватбанк, ПУМБ, Райффайзен Банк, Таскомбанк, Укргазбанк, Укрексімбанк, Укрсиббанк, Універсал Банк.

Фото Вадима САРАХАНА.