В умовах повномасштабного вторгнення російської федерації, захоплення територій суверенної держави Україна із масовим винищенням населення, руйнацією міст та іншими масовими злочинами проти людяності виникла глобальна загроза одній із найбільш незахищених категорій населення України — дітям. 

На цьому наголошують народні депутати — автори законопроекту «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо насильницького вивезення особи в умовах збройної агресії» (№ 8326), серед яких, зокрема, Галина Михайлюк («Слуга народу»), Олександр Бакумов («Слуга народу»), Марія Мезенцева («Слуга народу»), Сергій Тарута («Батьківщина»), Ярослав Юрчишин («Голос»).

«У міжнародних актах та нормах національного законодавства насильницьке вивезення особи в умовах збройної агресії вважається тяжким кримінальним правопорушенням. Окрім повнолітніх осіб, це кримінальне правопорушення скоюється відносно дітей», — йдеться у пояснювальній записці до законопроекту. Згідно з Конституцією України людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються найвищою соціальною цінністю (стаття 3). Стаття 52 Основного Закону встановлює, що будь-яке насильство над дитиною та її експлуатація переслідуються за законом, а утримання та виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, покладається на державу, яка заохочує і підтримує благодійницьку діяльність щодо дітей. Водночас інша конституційна норма — стаття 92 — гарантує охорону дитинства нормами окремих законів.

У цьому контексті народні депутати констатують системність і цілеспрямованість окупаційних органів рф, а також їх пособників щодо масового вивезення українських громадян, зокрема дітей, на територію росії.

Так, станом на 1 червня 2022 року, за даними Міністерства внутрішніх справ України, до російської федерації вивезено щонайменше 234 тисячі дітей. Для дітей-сиріт є загроза подальшого їх незаконного усиновлення в росії, оскільки в країні-агресорі формується законодавче поле для протиправного усиновлення примусово вивезених дітей з України, що порушує норми статті 49 Женевської конвенції про захист цивільного населення під час війни, в яких визнається протиправним примусове переселення або депортація осіб з окупованої території.

Крім цього, у міжнародно-правових нормах насильницька передача дітей однієї національної групи в іншу є геноцидом, що встановлено статтею 2 Конвенції про запобігання злочину геноциду та відповідальності за нього.

«Міністерство закордонних справ України звернулося до Управління Верховного комісара ООН у справах біженців, Міжнародного Комітету Червоного Хреста, ЮНІСЕФ, Управління Верховного комісара ООН з прав людини, Спеціальних представників Генерального секретаря ООН з питань дітей у збройних конфліктах та з питань насильства щодо дітей із закликом вжити невідкладних заходів для повернення українських дітей на територію України», -наголошують народні депутати, зауважуючи, що у парламенті зареєстровано проект постанови «Про звернення Верховної Ради України до Комітету ООН з прав людини, Комітету ООН з прав дитини, Міжнародного суду ООН в Гаазі, Верховного комісара ООН у справах біженців про порушення російською федерацією міжнародних договорів та конвенцій та про неприпустимість передання дітей — громадян України, викрадених та примусово вивезених до держави-агресора, інших країн або в межах окупованих територій України, в сім’ї російських громадян».

Водночас депутати констатують і той факт, що діяння, пов’язані з насильницьким вивезенням осіб та подальшим перешкоджанням їх повернення в Україну, не знайшли свого відображення у нормах Кримінального кодексу України.

«Такі протиправні дії здійснюються як представниками російського окупаційного режиму, так і громадянами України або колишніми громадянами України, які прийняли російське громадянство і співпрацюють із російським окупаційним режимом, здійснюють пособництво у таких злочинах», — зазначила Галина Михайлюк, додавши, що з огляду на масовість таких порушень, їх системність і цілеспрямованість, що загрожує українському генофонду загалом, доцільно встановити кримінальну відповідальність за такі дії.

Законопроектом пропонується встановити кримінальну відповідальність за насильницьке вивезення особи, зокрема неповнолітньої особи, вчинене в умовах воєнного стану, в період збройного конфлікту, або заходів, спрямованих на відсіч і стримування воєнної агресії рф чи іншої держави. А норми Кримінального кодексу України пропонується доповнити статтею 438-1 та внести відповідні зміни до Кримінального процесуального кодексу України.

Ухвалення цього документа, наголошують його автори, сприятиме захисту суспільних відносин щодо забезпечення життя, здоров’я, прав і свобод громадян України, зокрема неповнолітніх осіб. А також допоможе протидіяти і запобігатиме протиправному захопленню і вивезенню дітей з України.