У документі, зокрема, заявляється, що:
державна політика України щодо деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій ґрунтується на пріоритетності гарантій безпеки людини, вжиття всіх необхідних заходів для забезпечення її прав і основоположних свобод;

 відновлення територіальної цілісності України у межах її міжнародно визнаного державного кордону, включно з деокупацією Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, а також забезпечення державного суверенітету України є ключовою умовою завершення війни та встановлення всеохопного, справедливого і сталого миру. Припинення війни, розв’язаної російською федерацією проти України, шляхом будь-яких територіальних поступок державі-агресору є неприпустимим;

Формула миру Президента України Володимира Зеленського має стати основою для припинення збройної агресії рф, відновлення територіальної цілісності України в межах її міжнародно визнаного державного кордону, деокупації всіх тимчасово окупованих територій України, включно з Автономною Республікою Крим та містом Севастополем, встановлення всеохопного, справедливого і сталого миру в Україні та забезпечення безпеки для всього світу;

 усі регулярні та іррегулярні збройні формування держави-агресора мають бути повністю виведені з усієї території України. Перебування чорноморського флоту російської федерації на території Кримського півострова є неможливим з огляду на необхідність забезпечення національної, регіональної та глобальної безпеки.

У документі також зазначається, що безпека міжнародного цивільного судноплавства в Азово-Чорноморському регіоні може бути гарантована лише після деокупації Кримського півострова та за участю України.

«Україна вживає і вживатиме всіх можливих заходів для відновлення та забезпечення дотримання прав і свобод людини та громадянина, порушених внаслідок збройної агресії рф і тимчасової окупації АРК та міста Севастополя, зокрема прав осіб, які зазнали політично вмотивованих переслідувань і обмежень свободи, стали жертвами інших протиправних дій держави-агресора та її окупаційних сил», — наголошується в заяві.

Йдеться в документі і про відновлення діяльності незалежних медіа та громадських об’єднань на деокупованій території АРК та міста Севастополя. А також про відновлення української системи освіти. Причому навчання та викладання передбачено українською і кримськотатарською мовами. Водночас до освітнього процесу не будуть допущені особи, які під час тимчасової окупації впроваджували стандарти освіти держави-агресора та пропагували її.

«Захист та відновлення прав корінних народів України, зокрема кримськотатарського народу, є одним із пріоритетів державної політики України у сфері деокупації, реінтеграції і відновлення Автономної Республіки Крим та міста Севастополя. Представницькі органи корінних народів України будуть залучені до відновлення Кримського півострова», — йдеться у документі.

Крім того, заявляється, що не визнаватимуться дійсними правочини, вчинені внаслідок незаконних дій окупаційної адміністрації з націоналізації, вилучення об’єків права власності у законних власників. А громадяни рф та інші особи, які незаконно перемістилися на територію АРК та міста Севастополя протягом періоду тимчасової окупації, будуть видворені з території України шляхом прийняття індивідуальних рішень відповідно до закону, з дотриманням актів міжнародного гуманітарного права.

«Міжнародна Кримська платформа має стати майданчиком не лише для сприяння деокупації Криму та відновлення територіальної цілісності України, а й для гарантування безпеки в Азово-Чорноморському регіоні в цілому. Україна сприятиме розширенню кола учасників Міжнародної Кримської платформи та консолідації зусиль держав світу задля якнайшвидшої деокупації Кримського півострова та подолання загроз для миру та безпеки з боку російської федерації для всього світу», — констатують депутати.

Проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення окремих питань адміністративно-територіального устрою Автономної Республіки Крим» (№ 9548) також було ухвалено в цілому конституційною більшістю — 309 депутатів «за». Мета законопроекту — створення правових передумов для відновлення та забезпечення стабільного функціонування органів державної влади України в Автономній Республіці Крим та місті Севастополі після майже десятиріччя тимчасової окупації.

У першому читанні депутати ухвалили також законопроекти: «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за невиконання законних вимог Комісії з питань встановлення факту позбавлення особи особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України» (№ 6105); «Про внесення змін до деяких законів України щодо визнання результатів навчання осіб, які проживають на тимчасово окупованій території України» (№ 9591), який має забезпечити безперешкодну реалізацію права українських громадян, які проживають на тимчасово окупованій території, на продовження освіти шляхом відновлення механізму проходження атестації для визнання результатів такого навчання.

У другому читанні та в цілому парламент ухвалив законопроект щодо відновлення фінансової звітності політичними партіями про використання бюджетних коштів. Йдеться про євроінтеграційний проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо мінімізації потенційного олігархічного впливу на політичні партії, удосконалення механізмів державного фінансування та державного контролю за діяльністю політичних партій» (№ 9419-1).

Більше — в наступному номері.

Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.