Але на кількох міжнародних переходах польські далекобійники вже місяць продовжують блокування вантажоперевезень. Обнадіює, що ситуацію у позитивному для нас ключі намагаються вирішити в Єврокомісії. Там виступають за збереження Угоди про лібералізацію вантажоперевезень між Україною та ЄС, яка звільняє українських водіїв від необхідності отримувати дозволи для міжнародних перевезень. Про це за підсумками Ради ЄС на рівні міністрів інфраструктури та транспорту заявила профільний єврокомісар Адіна Велян, передає Радіо Свобода.

«Цей пінг-понг між Україною та Єврокомісією — несправедливий, — наголосила високопосадовиця. — Тим часом на кордоні страждають люди, а наші зовнішні кордони Євросоюзу стають заручниками. Тож ідея повернення дозволів є неприйнятною, оскільки саме з цією метою ми від них відмовилися».

Адіна Велян також за-значила, що Угоду між ЄС та Україною, дію якої подовжено до червня 2024-го, вона налаштована обстоювати, попри вимоги польських протестувальників. «Я твердо вирішила захищати цю угоду, продовжувати пояснювати її переваги як для європейського ринку, так і для України та Молдови», — зауважила вона.

Водночас єврокомісар підтримала засідання спільного комітету, ініційоване Польщею, в межах якого можна обговорити проблеми, пов’язані з дією угоди. Втім, ці дискусії Адіна Велян вважає доречними «після вирішення критичної ситуації на кордоні», в затягуванні якої розкритикувала польську владу.

«Вважаю неприйнятним, щоб уряд умивав руки в Польщі, кажучи, що це щось між місцевою владою та Єврокомісією врешті-решт та Україною… З другого боку, беру до уваги той факт, що в Польщі відбулися вибори, вона зараз — у процесі формування нової більшості, і я з нетерпінням чекаю на співпрацю з наступним урядом, щоб якомога швидше вирішити проблему», — резюмувала Адіна Велян.

Тим часом товарообмін автошляхами значно застопорився. У листопаді експорт та імпорт української продукції вантажним транспортом значно зменшився — на 26,7% (до 783 тисяч тонн) та на 23,5% (до 967,1 тисячі тонн) відповідно.

З пропозицією, як зарадити ситуації, вийшли також в «Укрзалізниці». Там планують запропонувати контрейлерні перевезення автотранспорту, заблокованого на західних кордонах, повідомив заступник директора департаменту комерційної роботи УЗ Валерій Ткачов. Можливість транспортувати залізницею частину заблокованих вантажів обговорюється з Міністерством розвитку громад, територій та інфра-структури України.

За його словами, як один із варіантів розглядають контрейлерні перевезення. «Це коли вантажівка заїжджає на платформу, і її везуть залізницею. Але це для нас доволі новий вид перевезення. Він ніколи не користувався значним попитом», — пояснив посадовець.

Варто зауважити, що відновлення Україною чорноморського коридору, попри воєнні дії та погрози з боку рф, дає змогу дедалі активніше постачати сільськогосподарські та інші товари на світові ринки. Понад сім мільйонів тонн вантажів експортовано за останні місяці з портів Південний, Одеса та Чорноморськ, з них майже п’ять мільйонів тонн — агропродукція. З 8 серпня встановленим ВМС ЗСУ коридором пройшло 200 суден на вихід з портів та 226 суден — на вхід, повідомив віце-прем’єр з відновлення України — міністр у справах громад, територій та інфраструктури Олександр Кубраков.

Причому обсяги зростають. 4 грудня, інформував Олександр Кубраков, у портах Одеса, Чорноморськ та Південний під завантаженням було 31 судно, ще тридцять прямували коридором в обидва боки.

Про те, що водний шлях для товарообміну знову стає для нас основним, свідчить актуальна інформація від митників. За підсумками листопада, експорт продукції морським та річковим транспортом збільшився на 70,7% порівняно з показником попереднього місяця — до 5,91 млн тонн. Імпорт водними шляхами також зріс на 8,2% — до 495,2 тисяч тонн.

Підготувала Галина КВІТКА.

До речі

Днями Сполучені Штати Америки в особі Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та АТ «Українська залізниця» уклали Меморандум про взаєморозуміння. Документ стане основою для їх співпраці в побудові двоколійної залізничної ділянки довжиною 75 км.

Вона поєднає Львів, що, як планується, має стати одним із головних залізничних вузлів на заході України, з Транс’європейською транспортною мережею Євросоюзу. Партнерство між «Укрзалізницею» та USAID забезпечить фінансування робіт із побудови нової ділянки загальним обсягом 225 млн доларів — що підкреслює налаштованість США вкладати ресурси у створення альтернативних маршрутів експорту української агропродукції, а також критичну важливість інфраструктури, зокрема залізниці, для відбудови України, підкреслили у пресрелізі Агентства.

Українські залізничні шляхи використовують широку колію, тоді як залізниці країн Європи мають стандартну колію меншої ширини. Це викликає необхідність у перевантаженні вагонів на прикордонних залізничних переходах.

Перевантаження одного поїзда може тривати понад п’ять годин, що обмежує кількість потягів, які за день можуть перетнути кордони України з європейськими країнами. Цей витратний за часом процес часто-густо знижує ефективність перевезень зерна та іншої аграрної продукції. USAID надасть «Укрзалізниці» технічну підтримку в побудові двоколійної ділянки, яка дозволить прискорити перевезення українських вантажів до ЄС, а тим українцям, які повертаються з евакуації за межами країни, дасть змогу швидше доїхати додому.

Цифра

1 мільйон євро

вніс уряд Литви до Фонду солідарності з Україною — трастового фонду Банку розвитку Ради Європи (CEB). Його діяльність спрямовано на покращення умов життя українців та підтримку зусиль і
з відновлення, йдеться у пресрелізі CEB.

Міністр фінансів Литви Гінтаре Скайсте зазначила, що внесок до «українського» фонду CEB «допоможе відновити та зміцнити со-
ціальну інфраструктуру країни». «Литва рішуче підтримує Україну. Сила України — в її народі та його рішучості боротися з агресором, тому важливо надавати не лише військову та бюджетну підтримку, а й вирішувати соціальні наслідки війни для забезпечення базових потреб внутрішньо переміщених людей», — пояснила вона.