Цю законодавчу ініціативу авторства народних депутатів Андрія Мотовиловця, Тараса Батенка, Андрія Осадчука та інших було зареєстровано в парламенті 1 лютого цього року, а вже 7 лютого документ ухвалено в першому читанні. Крім того, парламентарії підтримали пропозицію про скорочення наполовину строків внесення поправок і пропозицій під час підготовки законопроекту до другого читання.

Ухвалення цього проекту закону в цілому має виправити проблемну ситуацію, яка виникла минулого року після того, як Державна аудиторська служба України (ДАСУ) повідомила, що за результатами перевірки Міністерства оборони виявлено мільярдні збитки бюджету. Порушення, на які вказали аудитори, полягали в тому, що підприємства ОПК в ході співпраці з Міноборони отримували прибуток, що суперечить постанові уряду.

Оскільки стягнення цих нарахувань загрожувало зупинкою оборонних підприємств, про що, зокрема, заявляло керівництво КБ «Луч», то влітку 2023 року Міноборони наголосило, що висновки ДАСУ про те, що українські виробники, які співпрацюють з міністерством, не можуть отримувати прибуток, абсурдні та вже створили величезні проблеми для виробників та української армії. А підприємства ОПК у зверненні до уряду сектору підкреслювали, що без отримання прибутку вони не можуть розширити виробництво та інвестувати у нові розробки.

Після цього, у липні 2023 року Кабмін скасував постанову про деякі питання здійснення оплати товарів, робіт, послуг для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони в умовах воєнного стану від 20 березня 2022 року № 335 та дозволив підприємствам, які укладають контракти з Міноборони, включати прибуток у ціну продукції.

У вересні 2023 року й Верховна Рада ухвалила постанову щодо підтримки оборонно-промислового комплексу України в умовах воєнного стану, у якій Кабміну доручалося гарантувати виконавцям державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель компенсацію всіх економічно обґрунтованих витрат, пов’язаних із їх виконанням, а також суми прибутку (постачальницької винагороди) у складі вартості (ціни) товарів, робіт і послуг оборонного призначення, відповідно до умов державних контрактів (договорів).

Однак ці рішення так і не дали відповіді на запитання, що робити із контрактами, укладеними під час дії уже скасованої постанови уряду № 335, на підставі якої Державна аудиторська служба оцінювала отримані постачальниками Міноборони прибутки як «збитки держави».

Щоб нарешті вирішити цю правову колізію, народні депутати у співпраці з Мінекономіки й розробили законопроект № 10454.

Перший віце-прем’єр-міністр — міністр економіки Юлія Свириденко, говорячи про вирішення питання підприємств, щодо яких ДАСУ склала акти ревізій з висновком щодо неправомірності включення прибутку в ціну товару, підкреслила, що за наполяганням Міністерства економіки проект закону № 10454 матиме ретроспективне застосування. Тобто після його ухвалення проблема буде вирішена для всіх підприємств, які з початку дії воєнного стану виконували державні оборонні замовлення.

«Розвиток українського ОПК, підприємств, які працюють на безпеку та оборону, — гарантія забезпечення обороноздатності нашої держави та драйвер зростання економіки країни. Оборонний сектор уже забезпечив плюс 3,6 відсотка до ВВП країни, але його можливості значно більші. Тому ми докладаємо і будемо докладати максимум зусиль, щоб забезпечити виробникам сприятливі умови для роботи та розвитку», — запевнила Ю. Свириденко.

У пояснювальній записці до законопроекту № 10454 зазначається, що він має усунути невідповідності між нормами права, які регулюють питання рівня прибутку у складі вартості (ціни) товарів, робіт і послуг оборонного призначення під час здійснення оборонних закупівель за неконкурентною процедурою та/або без застосування визначених законодавством видів (процедур) закупівель під час дії правового режиму воєнного стану, а також задля ретроспективного врегулювання негативних наслідків неоднакової правозастосовної практики та помилкового тлумачення положень пункту 5 частини першої статті 19 Закону «Про оборонні закупівлі», а також інших нормативних актів, на основі яких ДАСУ трактує прибуток у складі ціни державних контрактів (договорів), укладених державними замовниками у період дії постанови № 335, як збитки держбюджету.

Водночас законопроект про внесення змін до Закону «Про оборонні закупівлі» (№ 10454) надає уряду можливість визначати при укладанні договорів у сфері оборонних закупівель граничний рівень прибутку підприємств ОПК.