Про це у розповіді кореспондента «Голосу України».

У Комітеті з питань транспорту та інфраструктури опрацьовують урядовий законопроект № 4560 щодо врегулювання ринку послуг автомобільного транспорту в Україні, зокрема приведення його у відповідність з актами Євросоюзу. Документ уже розглянуто у першому читанні парламентом у жовтні 2022 року. Тепер готують до другого читання.

Деякі проблеми, пов’язані з перевезенням пасажирів, лежать на поверхні. Докладніше про одну з них.

У нашій державі значно активізувалися міжнародні перевезення пасажирів автобусами. Причина зрозуміла — велика війна призвела до великої міграції. На Центральному автовокзалі у Вінниці щодня можна побачити автобуси, які прямують до зарубіжних країн. Утім, є такі, що оминають вокзал, як кажуть, десятою дорогою. Про один з рейсів, водії якого не заїжджають на автовокзал, розповів «Голосу України» пасажир на ім’я Микола, просив не згадувати прізвище. Чоловік їхав до Болгарії автобусом, що прямував з Києва через Вінницю до болгарського Бургаса. Посадка пасажирів у Вінниці відбувалася на... одній з автозаправних станцій. АЗС розташована неподалік автостанції «Західна». Пасажир ще й здивувався, чому раптом водій оминув автостанцію?

Облюбували місце зупинки під... парканом

«Добиратися на заправку, щоб там сісти в автобус, було незручно, — згадує пан Микола. — У тому місці інтенсивний рух транспорту. Пішохідний перехід далеко...»

Автор цих рядків спершу не повірив, що водії міжнародного рейсу можуть забирати пасажирів у непристосованому для цього місці.

«Та й на зворотному напрямку автобус теж зупинявся на АЗС, а не на вокзалі, — сказав пан Микола, який повертався до Вінниці тим само рейсом. — Не вірите, запитайте на АЗС. У Болгарії теж не заїжджав на вокзал. Там довелося похвилюватися, щоб знайти місце посадки. Теж була посадка й висадка на АЗС».

«Автобуси справді заїжджають на нашу територію, — підтвердив слова пасажира один із заправників. — Одні, щоб заправити транспорт, інші просто зупиняються. Де саме?

Он там, під бетонним парканом облюбували місце. Пасажири виходять-заходять, може, стають на перепочинок, звідки я знаю, у мене своя робота».

Зупинка автобуса, та ще й міжнародного сполучення, поза автовокзалом — це одне із порушень, що їх допускають перевізники. Про це пояснили «Голосу України» на Центральному автовокзалі Вінниці.

«Нам відомі такі факти, але ж контролювати недобросовісних перевізників, самі розумієте, не в нашій компетенції, — сказав співробітник вокзалу. — Знаю, що у документі, який надають перевізнику, обов’язково зазначається маршрут. Тому водій має здійснювати зупинку, посадку і висадку пасажирів тільки на автовокзалі, а не деінде».

Запитую співрозмовника, чому, на його думку, водії допускають такі порушення. «Не укладають договорів з автовокзалом, бо не хочуть платити, — каже він. — Плата здійснюється за надання платформи для посадки і висадки пасажирів, також має відраховуватися частина коштів від реалізованих квитків касами автовокзалу».

Як пояснив співрозмовник, найчастіше оминають автовокзали автобуси, які здійснюють тимчасові перевезення, скажімо, на період літнього відпочинку.

До слова, саме таким, схоже, добирався до Болгарії пасажир, який розповідав про посадку в автобус на АЗС у Вінниці. Квиток купував у приватної особи через Інтернет.

Знайомий підказав контакти. Радив, що так буде дешевше. Коли порівняв з вартістю на сайті одного з перевізників, ціна відрізнялася на 500 гривень.

«На вартості квитка я виграв 500 гривень, а ось на тривалості поїздки програв, — поділився думками пан Микола. — Автобус прибув у Бургас із великою затримкою від зазначеного графіка. Машина стара. Це видно було, як кажуть, неозброєним оком. Можливо, тому водій відстав від графіка. Та й на кордоні довго стояли». Чоловік каже, скористався цим рейсом, тому що він був у потрібний пункт призначення. З Вінниці до Болгарії автобусних маршрутів небагато. Тож змушений був задовольнятися тим, який порадили знайомі.

Центральний автовокзал у Вінниці має понад 20 договорів з перевізниками. Кажуть, з деякими приємно працювати. Пасажири також схвально відгукуються. Найперше відзначають комфорт у салоні, а також дотримання графіка руху.

У Вінниці звертають увагу на ще одну проблему, що стосується міжнародних перевезень. Йдеться про перевізників, які працюють на невеликих транспортних засобах.

Найбільш популярними серед таких є машини на 8-10 пасажирів.

Зазначають, що нині це одна з найпоширеніших схем так званого сірого бізнесу. Як вона працює? Перевізники набирають групу пасажирів, буває, під’їжджають до їхніх будинків. Для інших визначають місце посадки-висадки. Про автовокзал не йдеться. У цій схемі є ще один нюанс. Підшукують пасажирів у містах, віддалених від кордону, довозять, наприклад, до Львова, Ужгорода чи ще якогось населеного пункту, що ближче до кордону, там пересаджують у бус, який уже прямує за кордон. Коли у водія перевіряють документи, він пояснює, що всі пасажири у салоні —це його родичі, тому довести порушення чинного законодавства про перевезення пасажирів досить складно.

Довести порушення непросто

Порушення на транспорті доручено контролювати Державній службі України з безпеки на транспорті (Укртрансбезепека). У Вінниці працює обласна структура цього державного органу. Чи відомі її інспекторам місця посадки-висадки пасажирів «під парканами», про що йшлося вище? Скільки таких порушень зафіксовано? Яких заходів вжито до тих, хто нехтує безпекою пасажирів? З цього приводу кореспондент «Голосу України» мав намір поспілкуватися з керівником обласного відділу державного нагляду Укртрансбезпеки Владиславом Гіруштіним. Утім, він не відповідав на телефонні дзвінки протягом двох днів. Його контакт повідомили у прес-службі Укртрансбезпеки у Києві.

У прес-службі пояснили, що потрібні зміни до чинного законодавства, бо нині притягти до відповідальності порушників не так просто.

Щоб довести вину перевізника у суді, інспектор має підтвердити системність допущених порушень. Їх слід зафіксувати не менш як три рази. Ще складніше довести отримання водієм коштів. Про квитки годі говорити, їх нині реалізують десятки фізичних осіб, до того ж через Інтернет. Відповідальним за порушення є перевізник, тобто товариство. Так визначив законодавець, тим само дав можливість водію уникнути відповідальності.

Не дивно, що зі 100 протоколів, складених інспекторами Укртрансбезпеки, приблизно 85 скасовують у суді. Такі цифри навели у прес-службі Укртрансбезпеки.

Довідково

У 2022 році в Україні інспекторами Укртрансбезпеки на перевізників накладено штрафів загалом на 37 млн грн, сплачено до бюджету 10,5 млн грн.

У 2023-му штрафні санкції становили 93 млн грн, з них сплачено 49 млн грн.

(Дані прес-служби Укртрансбезпеки).

Віктор СКРИПНИК.

Вінниця.