Не минуло й півроку від моменту набуття чинності нових Правил дорожнього руху, як їх знову поміняли. Цього разу Кабінет Міністрів України своєю постановою значно розширив межові рамки швидкісного режиму. Відтепер українські водії одержать шанс істотно заощадити на штрафах. Адже тільки з початку року вони заплатили «за перевищення» понад 80 млн. гривень. Утім, експерти сприйняли новину по-різному: дехто радіє змінам, інші не бачать у них сенсу, треті пророкують зростання кількості дорожньо-транспортних пригод.

Можна перевищувати

Минулого тижня Кабмін прийняв постанову, якою вніс низку змін до Правил дорожнього руху, зокрема й у частині швидкісного режиму. Ініціаторами змін стали Спілка автомобілістів при Кабміні та Державний комітет із захисту прав підприємців.

Відтепер, згідно з постановою, в населених пунктах можна буде рухатися зі швидкістю 70 км\\год. (було 60 км\\год.). Мало того, на дорогах, які мають шість смуг руху в обох напрямках, можна буде їхати 80 км\\год., а за наявності на такій трасі відбійника — 90 км\\год. Поза населеним пунктом дозволять рухатися зі швидкістю 110 км\\год. А на автомагістралях — усі 130 км\\год. На дорогах у селах і містах, позначених знаком 5.47, — 90 км\\год.

Крім того, приберуть також додаткові знаки, що обмежують швидкість. Наприклад, круглий знак з цифрою 40 невдовзі зовсім зникне. Аби він діяв, поряд з ним обов’язково має бути знак «дорожні роботи». Втім, якщо протягом 2,5 км самих робіт немає, знак втрачає силу. «При відсутності ремонтних доріг такі знаки не дійсні, а водії не можуть бути притягнуті до адміністративної відповідальності за порушення зазначених норм, — ідеться в новій редакції Правил дорожнього руху.

Також змінено пункт, що стосується техоглядів. Раніше працівники ДАІ мали право зупиняти автомобіль і перевіряти його технічний стан. Однак у новому документі передбачена лише можливість перевірки номерів агрегатів машини і її комплектності.

Зміни до Правил дорожнього руху наберуть чинності з моменту опублікування постанови. Коли це відбудеться, невідомо. На сайті Кабміну в розділі, де публікуються останні нормативні акти уряду, постанови про зміни в ПДР поки що немає. Однак інформація про цю постанову розміщена в розділі «Хроніка урядових рішень» у вигляді новини. Також немає повідомлень про те, коли наберуть чинності нові правила і на сайті Державтоінспекції.

Менше штрафів — більше ДТП

Міністр внутрішніх справ України Юрій Луценко категорично проти підвищення лімітів швидкості руху автомобілів у населених пунктах. «Такого рішення уряду ще немає, є тільки рамкове рішення, яке вимагає від нас внести в установленому порядку рішення про зміни Правил дорожнього руху, а особливо його швидкісного режиму», — сказав під час наради з дільничними інспекторами Ю. Луценко.

Міністр також виступив проти гасання по місту на швидкості 110 км\\год. і запевнив, що ДАІ перегляне межі швидкості руху поза населеними пунктами та внесе пропозиції про збільшення дозволених лімітів.

— Цей документ ми побачили через тиждень після його ухвалення, — коментує «Голосу України» ситуацію начальник прес-служби ДАІ МВС України Ніна Хмелевська. А згідно із законом розробляти такі нововведення повинні наші фахівці й потім погоджувати із міністерствами. Однак нас навіть не запросили до участі. Сьогодні цю постанову вивчають наші юристи, а 18 березня її повторно розглянуть на засіданні Кабміну. Проте, якщо ці зміни будуть прийняті, це може призвести до збільшення кількості ДТП та травм пішоходів.

За словами Н. Хмелевської, українські водії і так їздять на пристойній швидкості. Завдяки новим штрафам сьогодні на третину зменшилася смертність на дорогах країни. Однак тепер усе може змінитися в протилежний бік.

Такої само думки і директор Інституту трансформації суспільства Олег Соскін. Він вважає, що підвищення допустимої швидкості тільки збільшить кількість аварій на дорогах. Адже такі постанови можна приймати лише в країнах, де розвинена система автобанів, а в містах хороші дороги. «У нас дороги жахливі. Їздити в містах на такій швидкості просто буде неможливо. Ви подивіться тільки, які дороги в Києві. Вони всі розбиті. Сьогодні передусім треба приймати рішення щодо будівництва доріг», — зауважує експерт.

У Верховній Раді зареєстрували ще один документ, який зачіпає інтереси Державтоінспекції. Депутати хочуть примусити ДАІ встановлювати попереджувальні знаки в тих місцях, де ведеться відеоспостереження за водіями. Така практика давно існує в Європі. За словами заступника голови фракції Блоку Литвина Олега Зарубінського, сьогодні практично кожний учасник дорожнього руху зіштовхнувся з роботою прихованих камер спостереження, які, за ідеєю, мають виконувати функцію упередження порушення ПДР, а на практиці є легальним засобом стягування штрафів з водіїв. Таке нововведення суперечить як європейській практиці, так і самій безпеці на дорогах.

У Державтоінспекції не проти такого нововведення. Однак вони просять разом із змінами виділити їм додаткові кошти на відеокамери і попереджувальні знаки. Кореспондент «Голосу України» ознайомився з дорожнім законодавством декількох країн. З’ясовується, «нові швидкості» в Україні одні із найбільших. Наприклад, у США в населених пунктах дозволяють їздити 55 км\\год., у Німеччині — 50 км\\год., Чехії — 50 км\\ год.

Однак політичний аналітик Інституту Євроатлантичного співробітництва Володимир Горбач вважає, що хай би якими були закони і постанови з правил дорожнього руху, підвищення швидкості залишається на совісті водія. За його словами, після підвищення штрафів дорожній рух став спокійнішим і безпечнішим. Однак, з іншого боку, ДАІ отримала певні можливості для зловживання правилами і нормами дорожнього руху. Наприклад, обмежувати швидкість у тому місці, де вигідно інспектору, а не там, де потребує реальна ситуація. Тому в цій частині постанова є правильною.

Економія часу і грошей

Водії та пішоходи у своїй думці не одностайні. Одні вважають, що зміни безглузді, адже перевищення швидкості завжди вважали однією з перших проблем смертності на дорогах. На думку інших, ці нововведення вкрай необхідні.

Столичний водій Микола Іванович це рішення Кабміну схвалює. Адже чоловік багато подорожує по країні своїм власним автомобілем.

— Наприклад, на тому тижні я доїхав з Хмельницька до Києва за 6 годин. На кожному кроці бачив обмеження швидкості. Та коли діятимуть нові правила, можна буде приїхати за 3—4 години. Відповідно, це економія часу і грошей, — розповідає пан Микола.

Погоджується з ним і директор однієї зі столичних автошкіл Олександр.

— Я схвалюю цю постанову. По Києву 70 км — це нормально. І кількість ДТП не піде вгору. Адже більшість аварій у нас через жахливі дороги. Та й швидко їздитимуть там, де дорога буде вільна.

Опитані кореспондентом «Голосу України» автолюбителі хоч і згодні зі змінами в ПДР, усе-таки пропонують урядові передусім зайнятися вітчизняними дорогами, а вже потім збільшувати швидкість.

— Ще рік і ми будемо їздити 30—40 км\\год., — обурюється столичний таксист Іван. — Сьогодні необхідно ремонтувати дороги. Ями вже такі великі, що в них можна і колесо залишити.