Доброго дня, шановна редакціє «Голосу України»! До вас звертаються пенсіонери. Ми — члени дачного кооперативу, який знаходиться в Запорізькій області. Допоможіть, будь ласка, нам у вирішенні наступного питання. Ми не знаємо, як приватизувати дачу (сам процес) та скільки це буде коштувати. Ніде не можемо знайти кваліфікованої відповіді. Якщо можна, напишіть, будь ласка, порядок дій стосовно цієї приватизації та скільки це коштуватиме?

Від членів дачного кооперативу — Меркурій КАЗМІРЧУК.

Запоріжжя.

Відповідає заступник начальника Головного управління земельних ресурсів у Запорізькій області О. МОКРОСНОП:

— Шановний пане Казмірчук! Перш за все хочу зауважити, що земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (ст. 3 Земельного кодексу України).

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами передбачений статтею 118 Земельного кодексу України, згідно якої громадяни, зацікавлені в отриманні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для індивідуального дачного будівництва у межах норм безоплатної приватизації, подають заяву до відповідної районної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки.

До заяви додаються наступні документи: ксерокопія паспорта громадянина України, довідка про членство в кооперативі чи товаристві, копія рішення відповідної місцевої ради про виділення землі дачному кооперативу, копія плану земельної ділянки, копія технічного паспорта на будівлю.

Відповідна місцева державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає заяву і в разі згоди на передання земельної ділянки у власність надає дозвіл на розробку проекту її відведення.

Проект відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян організаціями, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Проект відведення земельної ділянки погоджується з органом із земельних ресурсів, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури і охорони культурної спадщини та подається на розгляд відповідних місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування. Районна державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у місячний термін розглядає проект відведення та приймає рішення про передачу земельної ділянки у власність.

Право власності на землю у громадянина виникає після того, як землевпорядна організація встановила межі земельної ділянки в натурі, а громадянин одержав державний акт на право приватної власності на землю. У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передання земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.

Що стосується вартості виготовлення технічної документації щодо приватизації земельної ділянки та оформлення державного акта на право приватної власності на землю, то саме передання земельних ділянок у власність громадян є безкоштовною. Але за послуги, пов’язані з розробкою технічної документації, встановлення меж земельної ділянки в натурі, оформлення державного акта на право приватної власності тощо, зазвичай громадяни платять самі, бо землевпорядні організації, які виконують цю роботу, є госпрозрахунковими і надають послуги за плату.

Так, згідно ч.2,3 статті 26 ЗК «Про землеустрій» розробниками документації із землеустрою є юридичні та фізичні особи, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою відповідно до закону. Взаємовідносини замовників і розробників документації із землеустрою регулюються законодавством України і договором. Істотними умовами договору є вартість та терміни виконання робіт із землеустрою. Вартість робіт з виготовлення державного акта на право власності на земельну ділянку визначається на підставі кошторису та обумовлюється договором, укладеним між громадянином та виконавцем робіт.