Створюйте власний комунальний «рай» самі

Сучасні комунальні відносини в Україні зайшли в глухий кут. Тому нині як ніколи гостро стоїть проблема модернізації ЖКГ — один із шести пріоритетів державної програми активізації економіки. Які зміни до поліпшення ситуації вона передбачає? І які шляхи для досягнення мети визначило для себе профільне відомство — Міністерство регіонального розвитку, будівництва і комунального господарства? 

Для того щоб зміни відбулися, каже директор департаменту стратегії реформування і розвитку ЖКГ Мінрегіонбуду Наталія Олійник, насамперед, потрібний ефективний власник житла. Розв’язати поставлене завдання поки що не вдається: за 95% приватизації усього житлового фонду в Україні створено лише 16 тисяч ОСББ.

І це при тому, що чиновники всіх рангів активно пропагують їх створення: якщо не згодні мати справу із ЖЕКами, створюйте ОСББ і самі будуйте власний комунальний «рай». Але хоча ОСББ — прогресивна інституція, її впровадження спричиняє чимало дискусій і питань.

Не віримо!

Одна з головних причин такого млявого створення ОСББ: громадяни не довіряють державі. Мовляв, створимо таке об’єднання, а вже за першої проблеми залишимося з нею наодинці. А поки що ЖЕК хоча й обслуговує погано, та й дорого, але якось справляється: воду й тепло у квартири подає, дірявий дах латає, сміття нерегулярно, але вивозить. А що бруд і сморід у під’їздах і підвалах, то звикли ж бо...

Фахівці профільного відомства, які здійснюють реалізацію реформи ЖКГ, вважають, що така ситуація через непоінформованість громадян про те, що, власне, це таке — ОСББ? Насправді це — громадська організація, некомерційне об’єднання мешканців будинку. А багато хто чомусь вважає, що ОСББ — це «самопальний» ЖЕК. Що неправильно. Хоча зрозуміло, чому: деякі об’єднання взяли на себе функції з обслуговування будинку. І прогоріли.

Цьому є причина: будь-яка діяльність вимагає відповідних знань, навичок, відносин з податковими органами та монополістами — водоканалом, міськгазом, міськенерго. Новим гравцям дуже важко вписатися у цю гру. Але можливо, якщо підходити до справи професійно.

Де вчать на кербуда?

А ось це вже проблема, яка потребує втручання держави, і негайного. Реформування сфери ЖКГ — справа як потрібна, так і невідкладна. Візьмемо його «вузький», але дуже широкий напрям — створення ОСББ. Без необхідних навичок і знань будувати комунальний «рай» навіть в одній окремо взятій хрущовці або висотці непросто. А якщо додати сюди неврегульованість стосунків з виробниками і постачальниками комунальних послуг, електрики та енергії, складність роботи зі стягування з боржників обов’язкових платежів і нерозв’язання питання одержання за потреби консультацій юристів та економістів, залучення спеціальної техніки, то стане зрозуміло, чому ОСББ створюються так повільно. Добре ще, що в таких умовах вони взагалі створюються.

Є й інші (безліч і безліч!) проблеми, що вимагають розв’язання за участю держави. Наприклад, недосконалість законодавчих актів, а насамперед — їх невиконання всіма сторонами процесу. Так само при організації ОСББ гостро постає питання про заборгованість в оплаті послуг членами об’єднання. А також наявність мешканців, які мають пільги на оплату комунальних послуг. 

Але чи не найважчим є питання надання земельної ділянки прибудинкової території у власність ОСББ. Логічно, щоб мешканці самі вирішували, що саме облаштовувати в себе у дворі — сквер, дитячий або спортивний майданчик? Нині люди платять за оренду цієї землі разом з оплатою за квартиру. Проте сама територія їм не належить: вони власники квартир, які не прикріплені до земельних ділянок.

Що саме ми приватизували

У Міністерстві регіонального розвитку, будівництва і житлово-комунального господарства запевняють: держава робить усе для того, щоб реформувати ЖКГ, створює відповідну нормативно-правову базу. Але «процес» уперто не бажає «іти». Чому?

На одній із конференцій директор департаменту стратегії реформування і розвитку ЖКГ Мінрегіонбуду Наталія Олійник пояснила: «В Україні 95% квартир перебувають у приватній власності громадян. Саме власник житла, згідно із Цивільним кодексом, має опікуватися ним, відповідати за його збереження в належному стані. Але ефективного власника як такого на ринку житлово-комунальних послуг у нас немає.

Попит на послуги монополізовано неефективним власником, тому й пропозиція монополізована державними ЖЕКами, які найчастіше є неефективними господарюючими суб’єктами.

Це, звичайно, проблема, але вона не тільки в цьому. Державі вже давно варто було б розставити крапки над «і». Свого часу вона кинула трудящим «кістку», дозволивши приватизувати квартири, мовляв, ось воно, ваше добро. Все інше — горища, підвали, сходи, під’їзди, ліфти, загальнобудинкові комунікації, приміщення для дитячих візочків тощо, що за межами квартир — залишалось у власності держави. Тому дуже швидко всі ці приміщення перетворилися на магазинчики, офіси, забігайлівки. А на прибудинковій території почали рости кафе, магазини, банки і навіть нові будинки, впритул до існуючих. У всіх центрах міст допоміжні приміщення в житлових будинках були розпродані. І тільки після цього з’ясувалося, що вони повинні перебувати в спільній власності мешканців! А наразі в їхній спільній власності перебувають комунікації, які розсипаються. Все інше влада всіх часів новітньої історії України в мешканців украла...

...А ось тепер, нарешті, держава визначилась із власником, на який намагається навісити всіх «чортів», чи то пак, іржаві труби, що й протікають, щербаті сходи, потріскані вікна-двері у старих будинках, які він зобов’язаний привести в належний стан за рахунок власних коштів. При цьому ще й скаржиться на його неефективність і нарікає на те, що вільний ринок комунальних послуг запізнюється. 

А нам однаково...

Не один раз доводилося чути: у тому, що ОСББ не створюються, а ринок альтернативних комунальних послуг не розбудовується, винні самі мешканці, яких задовольняє поточний стан справ. Мовляв, і байдужі вони, й інертні, й ледачі. Хоча, щораз, одержавши від ЖЕКу нові платіжки, всі обурюються. Проте, ніхто не біжить до суду з позовом через вочевидь необґрунтовані тарифи або через оплачені, але не надані послуги. А тим паче не поспішає створювати таку прогресивну форму господарювання, як ОСББ, за якої стало дуже можливо відправити ЖЕК якнайдалі...

Є й таке. Справді, якось мало є охочих подбати про загальне благо, або хоча б зовсім уже свого близького, що, звичайно, недобре. Але й важко уявити, що людина зірветься й побіжить до суду через те, що ЖЕКівська прибиральниця вчергове погано помила приміщення під’їзду або не помила його взагалі...

Начебто й правильно: треба бігти. Але тоді наше життя перетвориться на боротьбу за... все. А може, все-таки нам слід ухвалювати належні закони, які однаково обов’язково виконували б усі учасники нашого співжиття? 

Щодо ОСББ, то, незважаючи або всупереч, вони створюються. У більшості випадків, у нових будинках, там, де мешканці не одержали, а за чималі гроші придбали квартири. Деякі з них діють навіть дуже успішно. Але чимало випадків, коли зусилля виявилися марними. По-перше, чимало ще шахраїв, котрі зникли разом із грішми мешканців. По-друге, а може, все-таки, по-перше, через брак кваліфікованих людей, які знаються на такому складному господарстві, як комунальне.

І декілька слів насамкінець. Наші керманичі ухвалюють так багато, здавалося б, важливих і потрібних рішень. Але чому ж вони якось мало замислюються (або зовсім не замислюються) над тим, як їх виконуватимуть ті, кому вони адресовані, або на благо яких ухвалені?

Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.