Верховна Рада України 30 квітня 2025 року прийняла за основу проєкт закону про внесення змін до Закону України «Про міжнародний комерційний арбітраж» щодо розширення компетенції міжнародного арбітражу (реєстр. № 12141).

Метою прийняття законопроєкту є розширення компетенції міжнародного комерційного арбітражу, наближення України до світових стандартів арбітражного розгляду, покращення стану правової системи нашої держави як юрисдикції, «дружньої» до арбітражу, а також розвиток України як місця інвестиційного арбітражу.

Законопроєктом пропонується внести зміни до статті 1 «Сфера застосування» Закону України «Про міжнародний комерційний арбітраж» і передбачити, що до міжнародного комерційного арбітражу можуть за угодою сторін передаватися спори з договірних та інших цивільно-правових відносин, що виникають при здійсненні зовнішньоторговельних та інших видів міжнародних економічних зв’язків не лише у випадку, якщо комерційне підприємство хоча б однієї зі сторін спору знаходиться за кордоном, а й тоді, коли сторони явно домовилися про те, що предмет арбітражної угоди пов’язаний більш ніж з однією країною, або одне з таких місць знаходиться за межами держави, в якій сторони мають свої комерційні підприємства: визначене в арбітражній угоді місце арбітражу; будь-яке місце, в якому повинна бути виконана значна частина зобов’язань, що виникають із договірних або інших цивільно-правових відносин; місце, з яким найбільш тісно пов’язаний предмет спору.

Також проєктом передбачено, що до компетенції міжнародного комерційного арбітражу належать спори за участю інвестора та держави (її органів або установ) чи міжурядової організації у зв’язку зі здійсненням інвестиційної діяльності на території України або іншої держави, які виникають на підставі міжнародного договору, закону України, іншого нормативного акта або угоди сторін, що міститься в контракті чи іншому документі. Аналогічні зміни пропонується також внести до Положення про Міжнародний комерційний арбітражний суд при Торгово-промисловій палаті України (додаток № 1 до Закону України «Про міжнародний комерційний арбітраж»). Прийняття законопроєкту дозволить розвивати Україну як привабливу юрисдикцію для вирішення міжнародних комерційних та інвестиційних спорів, покращить її імідж на міжнародній арені, дасть змогу зменшити витрати державного бюджету України на захист інтересів держави під час розгляду таких спорів за участю іноземного інвестора та України, а також сприятиме розвитку ринку юридичних послуг і притоку інвестицій в Україну.

Довідково

Міжнародний комерційний арбітраж — це один із ключових механізмів вирішення спорів між суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності. На відміну від державних судів арбітраж є приватною формою правосуддя, яка базується на домовленості сторін і дозволяє ефективно, конфіденційно та нейтрально врегульовувати спори, що виникають у міжнародній торгівлі, інвестиціях, будівництві тощо.

Україна є активним учасником глобальної системи арбітражу. У 1960 році держава приєдналася до Нью-Йоркської конвенції про визнання та виконання іноземних арбітражних рішень, яка є основою міжнародного арбітражного співробітництва. В Україні працює постійно діючий Міжнародний комерційний арбітражний суд (МКАС) при Торгово-промисловій палаті України — один із найавторитетніших арбітражних інститутів Східної Європи.
МКАС розглядає сотні справ щорічно, включно зі спорами за участю іноземних компаній, і користується визнанням за кордоном. Українські компанії також дедалі частіше звертаються до міжнародних арбітражів — таких як Стокгольмський, Лондонський чи Арбітраж МЦУІС — для захисту своїх прав у спорах із нерезидентами.

Україна активно адаптує своє законодавство до міжнародних стандартів, сприяючи довірі інвесторів і розвитку арбітражної культури.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.