Комітет з питань інтеграції України до ЄС на засіданні 6 травня розглянув проєкт закону № 0309 (https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/56351) про ратифікацію Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки про створення Американсько-Українського інвестиційного фонду відбудови. Проєкт закону розроблено для виконання внутрішньодержавних процедур, необхідних для набрання чинності Угодою між Урядом України та Урядом США про створення Американсько-Українського інвестиційного фонду відбудови. Угоду було підписано 30 квітня 2025 року у Вашингтоні першою віцепрем’єркою — міністеркою економіки України Юлією Свириденко та міністром фінансів США Скоттом Бессентом. Ухвалення законопроєкту, як вказано в його обґрунтуванні, створить правові підстави для реалізації угоди, яка забезпечить подальший розвиток економічного співробітництва між Україною та Сполученими Штатами.

Заступник міністра економіки — торговий представник України Тарас Качка поінформував членів Комітету про деталі Угоди між Україною та США.

Він повідомив, що документ містить 12 статей, які уможливлюють створення фонду відбудови. З українського боку фонд буде створено Агенцією з питань підтримки державно-приватного партнерства. З боку США — корпорацією DFC (Development Finance Corporation).

«Ця угода створює правові рамки для того, щоби ці дві інституції створили між собою цей фонд інвестицій, і, з одного боку, уможливлює, а з іншого — задає чіткі межі, за які ці дві установи не можуть виходити», — сказав Тарас Качка.

Він зауважив, що військова допомога з боку США може бути зарахована як внесок цієї країни до фонду. Україна робить такий внесок до фонду на майбутнє у вигляді половини рентних платежів, які буде збирати в майбутньому від видобутку або критичних матеріалів (рідкоземельних матеріалів) або нафти й газу. Це, за словами Тараса Качки, не єдиний внесок з боку України. Можливі також інші, однак вони не є зобов’язуючими. Також Тарас Качка наголосив, що ця Угода не є замінником Безпекової Угоди, яка була укладена між Україною та США, ані замінником військової та безпекової співпраці між двома країнами. Вона, за його словами, є фундаментом для інших напрямів співпраці.

Голова Комітету з питань інтеграції України до ЄС Іванна Климпуш-Цинцадзе привернула увагу до кількох речей, які, на її думку, викликають занепокоєння. Вона зауважила, що в Угоді міститься велика кількість посилань на Угоду про обмежене партнерство між Україною та США. «Неоприлюднення і неознайомлення народних депутатів із тими документами, які вже або погоджені, або навіть парафовані, викликає велику низку додаткових запитань», — сказала Іванна Климпуш-Цинцадзе.

Вона зазначила, що Угода, яка подається на ратифікацію, передбачає дуже жорсткі зобов’язання України щодо пріоритетності Угоди над всім іншим законодавством України. «Водночас ми не бачимо жодних внутрішньодержавних процедур з боку Сполучених Штатів Америки, які б якось закріплювали їхні зобов’язання в рамках Угоди», — зазначила голова Комітету з питань інтеграції України до ЄС.

Більше того, за її словами, Угода містить сумнівне положення про те, що уряд США не буде запроваджувати у майбутньому тарифи на торгівлю в рамках Угоди.

Іванна Климпуш-Цинцадзе також наголосила, що в Угоді поки що відсутні реальні запобіжники того, що її пункти не суперечитимуть євроінтеграційним зобов’язанням України, так само, як і відсутні механізми врегулювання, якщо такі суперечності все-таки виникнуть.

«Ми дуже розраховуємо, що уряд проведе консультації з фракціями і надасть всі вичерпні як відповіді, так і документи, які потрібні для повноцінного розуміння того, а що ж у комплексі уряд бачить у контексті тих домовленостей, які на сьогодні досягнені», — сказала голова Комітету з питань інтеграції України до ЄС.

Члени Комітету ухвалили висновок, що законопроєкт не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та може бути внесений головним Комітетом на розгляд Верховної Ради України для прийняття за основу та в цілому.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.