Розповідаємо про ініціативи з безбар’єрності в ЦНАПах трьох областей — Чернівецької, Запорізької та Кіровоградської. Також нагадуємо про електронні сервіси, які спрощують отримання необхідних державних послуг.

Цифрова доступність

Як Мінцифри полегшує доступ до адміністративних сервісів у ЦНАПах:

-  гід із державних послуг — онлайн-довідник про держпослуги в Україні. Він містить інформацію про 2 200+ послуг;

-  електронна черга до ЦНАП — зручний спосіб записатися на прийом без очікування. За останній рік українці сформували понад мільйон QR-кодів для онлайн-запису;

-  шеринг документів через Дію. За рік 2 983 українці поділилися копіями своїх документів за допомогою Дія. QR, а ще 603 скористалися API для надання документів онлайн;

-  куточки самообслуговування громадян — облаштовано 1 117 по Україні;

-  інформаційна система «Вулик» — програма, що автоматизує роботу адміністраторів та пришвидшує надання послуг. Є підсистемою електронної взаємодії органів виконавчої влади (СЕВ ОВВ).

За результатами дослідження рівня сервісу в ЦНАП, 98% відвідувачів задоволені якістю надання послуг. Адже цифрові інструменти допомагають швидко отримати державні послуги — без черг та паперових документів.

Запорізька область

У Широківській громаді створили розгалужену мережу точок доступу до адміністративних послуг. Громада об’єднує 35 населених пунктів з населенням майже 14 тисяч жителів та майже 10 тисяч внутрішньо переміщених осіб.

Куди звертатися громадянам:

-  центральний офіс у с. Широке;

-  територіальний підрозділ у м. Запоріжжя;

-  дев’ять віддалених робочих місць у старостинських округах;

-  один мобільний офіс ЦНАП (укомплектований сучасною технікою), за допомогою якого здійснюються виїзні прийоми громадян.

У територіальному підрозділі в Запоріжжі (Дніпровський район) надають майже 300 адміністративних послуг. Тут з 2023 року впроваджують стандарти безбар’єрності для відкриття першого Дія.Центру в області.

Що вже зроблено

Фізична доступність: тактильні смуги, безоплатне паркування для осіб з інвалідністю, кнопка виклику, маркування сходів, таблички зі шрифтом Брайля.

Цифрова доступність: сайт, адаптований для людей з порушеннями зору, 
безоплатний Wi-Fi, електронні сервіси (е-шеринг документів, е-черга), чатбот «Свої», система «Вулик», місце для самообслуговування, сервіс УТОГ для людей з порушеннями слуху.

Енергонезалежність: ЦНАП має систему зберігання енергії Tesla Powerwall, сонячні панелі та генератор.

Ветерани отримують послуги через Єдине вікно.

Чернівецька область

Понад пів року в Сторожинецькій громаді тривав проєкт «Покращення доступу до державних послуг вразливих груп населення та посилення їх ролі в житті Сторожинецької громади».

У межах проєкту:

-  придбали мобільну валізу та систему електронної черги для ЦНАП;

-  провели інформаційні сесії в десяти старостинських округах;

-  організували тренінги для соціальних працівників і команд ЦНАП.

Громадські організації передали планшет для потреб Сторожинецького ЦНАП. Тепер 46 мешканців з порушеннями слуху можуть отримувати консультації через відеозв’язок із перекладачем жестової мови за допомогою системи сервіс УТОГ 24/7. У 2024 році заклад отримав відзнаку Мінцифри «Дієвий ЦНАП».

Також у громаді:

-  запровадили сервіс «Мобільна валіза» для виїзного надання адміністративних послуг маломобільним групам населення;

-  створили місця для паркування транспортних засобів для осіб з інвалідністю;

-  запровадили шеринг цифрових документів через QR-коди;

-  облаштували приміщення сходами, кнопками виклику, пандусами, поручнями, підіймачем для крісел колісних, аудіопокажчиком.

Кіровоградська область

У ЦНАПі «Прозорий офіс» у Кропивницькому створили дійсно безбар’єрне середовище — як у просторі, так і в сервісах.

Навколо центру тротуари облаштовані з’їздами для маломобільних груп населення. Саме приміщення обладнали механічним пандусом, прозорими вхідними дверима з контрастним маркуванням та ліфтом.

А в просторі, де надають послуги, встановили:

-  карту-стенд із яскравими контрастними позначеннями, дубльованими шрифтом Брайля, та два механічні підйомні пандуси;

-  дитячий ігровий простір і кімнату матері й дитини;

-  санітарні кімнати за нормами інклюзивності.

Адміністратори допомагають відвідувачам з інвалідністю орієнтуватися в просторі та за потреби супроводжують.

У ЦНАПах Кропивницького та Олександрії запровадили електронну чергу. Ще 23 ЦНАПи області користуються сервісами УТОГ, які допомагають обслуговувати людей з порушеннями слуху.

Завдяки безбар’єрності кожна людина, незалежно від її фізичних можливостей, віку чи соціального статусу, може легко й комфортно отримати необхідні адміністративні послуги.

Кожна історія доводить: доступність — це про турботу та готовність адаптуватися до потреб людей. Невдовзі розповімо про ініціативи в інших областях України — стежте за оновленнями!

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.