24-27 травня 2025 року в м. Брюссель (Королівство Бельгія) відбулася двостороння зустріч України та Європейської Комісії в рамках здійснення офіційного скринінгу відповідності законодавства України праву ЄС за переговорними розділами 14 «Транспорт» та 21 «Транс’європейські мережі».
Протягом чотирьох днів українська делегація, яка складалася з представників урядових органів виконавчої влади і галузевих підприємств (Секретаріату Кабінету Міністрів України, Мінрозвитку, МВС, Мінекономіки, МОЗ, Укртрансбезпеки, Державіаслужби, Адміністрації судноплавства, Агентства відновлення, Національної поліції, Національного бюро розслідувань на транспорті, ДП «ДержавтотрансНДІпроект», ДП «Адміністрація морських портів України», ДП водних шляхів «Укрводшлях», КП «Морська пошуково-рятувальна служба») та законодавчого органу влади (народних депутатів України - членів Комітету Верховної Ради України з питань транспорту та інфраструктури), презентувала Європейській Стороні структуровану інформацію про поточний рівень відповідності національного законодавства праву Європейського Союзу (acquis ЄС) за основними видами транспорту, а також окреслила подальші плани щодо адаптації законодавства України до положень права Європейського Союзу (acquis ЄС), забезпечення відповідності актів законодавства зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції.
Участь у скринінгу була у змішаному форматі (офлайн/онлайн), зокрема особисто у засіданні взяли участь члени Комітету з питань транспорту та інфраструктури: перший заступник Голови Комітету Юлія Сірко, Голова підкомітету з питань адаптації законодавства України до положень права Європейського Союзу, виконання міжнародно-правових зобов’язань України у сфері європейської інтеграції Максим Пашковський, Голова підкомітету з питань залізничного транспорту та підкомітету з питань річкового транспорту Артем Ковальов, Голова підкомітету з питань трубопровідного транспорту Костянтин Бондарєв, а онлайн – Голова Комітету Юрій Кісєль.
Перший день був присвячений питанням автомобільного транспорту та дорожньої інфраструктури (стягнення плати за проїзд по автомобільних дорогах, розміри та вага транспортних засобів, допуск до професії автомобільного перевізника, доступ до ринку вантажних і міжнародних пасажирських перевезень, тахографи, час керування та періоди відпочинку водіїв, впровадження соціального законодавства, відряджання водіїв, посвідчення водіїв та навчання водіїв, пристрої обмеження швидкості, екологічно чисті та орендовані транспортні засоби, інфраструктура альтернативних видів палива, інтелектуальні транспортні системи, та інше).
На другий день продовжився розгляд питань стосовно автомобільного транспорту та безпеки дорожнього руху (статистика та тенденції, технічна придатність транспортних засобів до експлуатації та їх придорожня перевірка, реєстраційні документи транспортних засобів, розпізнавальні знаки, тунелі, управління безпекою дорожньої інфраструктури, транскордонний обмін інформацією), перевезення небезпечних вантажів (автомобільним, внутрішнім водним і залізничним транспортом), а також було охоплено великий блок питань стосовно залізничного транспорту (єдиний європейський залізничний простір, європейська залізнична мережа для конкурентоспроможних вантажних перевезень, ліцензування машиністів поїздів/соціальна сфера, технічна сумісність/інтероперабельність, безпека руху), комбінованих перевезень і зобов’язань щодо громадських послуг (Public Service Obligations, PSO).
Третій день стосувався питань повітряного транспорту (функціонування ринку, вимоги до страхування, слоти, аеропортові збори, наземне обслуговування, довкілля та шум, Єдине європейське небо, управління повітряним рухом, безпека авіації, авіаційна безпека), прав пасажирів на різних видах транспорту, керівних принципів Транс’європейської мережі TEN-T та програми ЄС «Механізм Сполучення Європи» (Connecting Europe Facility, CEF).
На завершення, на четвертий день – питання морського транспорту (доступ до ринку послуг, сприяння торгівлі, морські порти, безпека пасажирів, контроль державою порту, моніторинг руху суден, держава прапора та визнані організації, підготовка моряків, запобігання забрудненню вод, розслідування інцидентів, страхування та відповідальність, вимоги технічної безпеки суден, морська безпека) та внутрішнього водного транспорту (доступ до ринку, робочі місця і навички, судна, Річкові інформаційні служби), запобігання корупції у сфері транспорту.
В цілому у транспортному блоці Україні потрібно імплементувати близько 400 правових актів ЄС (регламентів, директив, рішень, тощо) із понад 3 000, що вже проаналізовані: частину з них – на рівні Закону, інші – актами Кабінету Міністрів України та наказами міністерств.
Під час скринінгу з боку Єврокомісії не було надано українській делегації багато запитань, а в більшості європейські фахівці обмежилися лише короткими коментарями.
Слід зазначити, що скринінг є першим формальним етапом переговорного процесу щодо вступу України до Європейського Союзу, який проводиться з метою оцінки рівня адаптації українського законодавства до положень актів права ЄС та виявлення сфер, які потребують змін і забезпечення відповідності праву Європейського Союзу (acquis ЄС).
Наступним кроком має стати підготовка Європейською комісією звіту за підсумками офіційного скринінгу українського законодавства у сферах транспорту та транс’європейських транспортних мереж, що стане підґрунтям для початку переговорів за окремими розділами. Цей звіт має бути представлений через шість тижнів.