Нещодавно Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів провів чергове засідання у режимі відеоконференції.
На засіданні Комітету розглядали важливі законодавчі ініціативи, спрямовані на удосконалення соціального захисту населення.
Під час обговорення положень проєкту закону України про внесення змін до деяких законів України щодо визнання осіб, яких нагороджено відзнакою Президента України «Хрест бойових заслуг», особами, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною (реєстр. № 13570), метою якого є віднесення осіб, які нагороджені відзнакою Президента України «Хрест бойових заслуг», до осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, передбачивши надання їм відповідних державних гарантій, народні депутати — члени Комітету прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України включити зазначений законопроєкт до порядку денного сесії та за наслідками розгляду в першому читанні прийняти його за основу та в цілому з урахуванням пропозицій Комітету.
За результатами розгляду проєктів законів про внесення змін до деяких законів України щодо сприяння працевлаштуванню учасників бойових дій та забезпечення їх економічної самостійності (реєстр. № 13180) та про внесення змін до деяких законів України щодо підтримки працевлаштування учасників бойових дій (реєстр. № 13180-1) Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді включити до порядку денного сесії зазначені законопроєкти та за наслідками розгляду в першому читанні відхилити. Водночас члени Комітету підтримали підготовлену Комітетом редакцію доопрацьованого законопроєкту та рекомендували Верховній Раді України, керуючись пунктом 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України, прийняти доопрацьований проєкт закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення механізму працевлаштування та збереження рівня доходу учасників бойових дій (включаючи осіб, які мають статус особи з інвалідністю внаслідок війни) після демобілізації» за основу.
Метою законопроєкту є створення нормативно-правової основи для:
- сприяння адаптації демобілізованих ветеранів з числа учасників бойових дій (включаючи осіб, які мають статус особи з інвалідністю внаслідок війни) шляхом працевлаштування та стимулювання їх економічної самостійності;
- запровадження адресної бюджетної програми, а саме виплата щомісячної стипендії, як елемента компенсаційної політики за втрачений дохід;
- утвердження принципів соціальної справедливості щодо осіб, які брали безпосередню участь у захисті України;
- встановлення пріоритетного права на зайняття посад у разі рівних результатів конкурсного відбору.
Законопроєктом пропонується запровадити механізм державного субсидування частини заробітної плати ветеранів у разі їхнього працевлаштування на строк до двох років, тим самим забезпечуючи системну підтримку осіб після звільнення з військової служби. Запровадження відповідного механізму дозволить зменшити розрив між рівнем грошового забезпечення у секторі безпеки і оборони та заробітною платою у цивільному секторі, що, у свою чергу, сприятиме більш плавному та економічно обґрунтованому переходу до цивільного життя, зменшенню соціального напруження та забезпеченню стабільного джерела доходу для демобілізованих осіб. Також передбачається встановлення пріоритетного права на зайняття посад у державній службі та органах місцевого самоврядування у разі рівних результатів конкурсного відбору, що створює додаткові гарантії реалізації права ветеранів на рівний доступ до публічної служби.
Реалізація цього проєкту дасть змогу:
- знизити рівень безробіття серед ветеранів війни після їх демобілізації;
- підвищити економічну активність демобілізованих осіб;
- зменшити соціальне напруження в суспільстві та зміцнити довіру до держави, а також утвердити принципи гідного ставлення до захисників України;
- забезпечити необхідну правову визначеність і прогнозованість державної політики у сфері підтримки ветеранів війни після їхнього повернення до цивільного життя.
Крім того, Комітет розглянув та вирішив рекомендувати Верховній Раді України включити до порядку денного сесії і прийняти за основу проєкт закону про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення управління фінансовими ресурсами страховиків за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням (реєстр. № 13551), поданий народним депутатом України Третьяковою Г. М. та іншими народними депутатами України.
Метою законопроєкту є удосконалення управління фінансовими ресурсами страховиків за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням: Пенсійного фонду України та Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, шляхом конкретизації порядку ведення обліку і складання фінансової звітності, а також структури бюджету Пенсійного фонду України, деталізації вимог щодо його формування та використання.
Законопроєктом пропонується:
1) передбачити, що ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності про надходження і використання власних коштів Пенсійного фонду України та Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття здійснюється відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» із застосуванням міжнародних стандартів фінансової звітності; коштів державного бюджету та видатків на адміністративні витрати фондів — за національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі;
2) уточнити визначення бюджету Пенсійного фонду України, його структуру, джерела формування і встановити, що видатки та виплати здійснюються за наступними напрямами (розділами):
- солідарної системи;
- загальнообов’язкового державного соціального страхування від нещасного випадку, у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності;
- медичного страхування, після його запровадження;
- на здійснення спеціальних пенсійних, соціальних та інших виплат відповідно до законодавства;
- на здійснення адміністративних витрат, пов’язаних з виконанням функцій, покладених на органи Пенсійного фонду України;
3) врегулювати питання проведення зовнішнього аудиту фінансової звітності фондів соціального страхування один раз на рік суб’єктом аудиторської діяльності;
4) визначити, що особливості ведення обліку та складання фінансової звітності щодо надходжень і використання коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття встановлюватимуться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері соціальної політики, загальнообов’язкового державного соціального та пенсійного страхування.
Народні депутати України — члени Комітету переконані, що практична реалізація такої законодавчої ініціативи сприятиме створенню ефективної законодавчої бази для підвищення прозорості і якості інформації про реальний фінансовий стан загальнообов’язкового державного соціального страхування та пенсійного забезпечення, а також підвищенню ефективності прийняття управлінських рішень, оптимізації використання ресурсів.
Водночас Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу проєкт закону про внесення змін до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» щодо удосконалення управління фінансовими ресурсами страховиків за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням (реєстр. № 13552), який системно взаємопов’язаний із законопроєктом за реєстр. № 13551.
Відповідний висновок Комітету буде надано головному з розгляду цього законопроєкту комітету — Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики.
Окрім зазначеного, члени Комітету прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу проєкт закону про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення права військовослужбовців на медичну допомогу, реабілітацію, протезування (реєстр. № 13511). Відповідно до пояснювальної записки метою законопроєкту є забезпечення права військовослужбовців на медичну допомогу, реабілітацію, протезування, харчування. Відповідний висновок Комітету буде надано головному з розгляду цього законопроєкту комітету — Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки.
Наостанок народні депутати України — члени Комітету затвердили план роботи Комітету та пропозиції до порядку денного чотирнадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.