У Харківському національному автомобільно-дорожньому університеті (ХНАДУ) працює єдина на території України лабораторія швидкісних автомобілів (ЛША) — унікальний приклад успішного поєднання науково-дослідної роботи, самореалізації та самовдосконалення студентів.
Всесвітньовідомі розробки лабораторії швидкісних автомобілів — 34 рекордно-гоночні та гоночні автомобілі — висунуто Вченою Радою Харківського національного автомобільно-дорожнього університету на здобуття Державної премії України в галузі науки і техніки 2013 року.
До складу колективу авторів-розробників та конструкторів гоночних автомобілів ЛША ХНАДУ, яким вправно керує заслужений діяч науки і техніки України, лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки, ректор Харківського національного автомобільно-дорожнього університету, доктор технічних наук, професор Анатолій Миколайович Туренко входять:
— засновник і організатор лабораторії швидкісних автомобілів, заслужений майстер спорту СРСР, відомий гонщик Володимир Нікітін (посмертно);
— завідувач лабораторії швидкісних автомобілів ХНАДУ Іван Лукашов;
— майстер виробничого навчання лабораторії швидкісних автомобілів ХНАДУ Євген Волянський;
— президент ПРАК «Шатун» (м. Кременчук) Володимир Гавриленко;
— доцент кафедри автомобілів, кандидат технічних наук Анатолій Ужва;
— доцент кафедри автомобілів ХНАДУ, кандидат технічних наук Андрій Шилов;
— завідувач кафедри теоретичної механіки та гідравліки ХНАДУ, доктор технічних наук, професор Валерій Солодов;
— заступник голови правління ПАТ «ВАЗ» (м. Вовчанськ) Віктор Сопов;
— професор кафедри двигунів внутрішнього згоряння ХНАДУ, доктор технічних наук Олександр Врублевський;
— завідувач кафедри мехатроніки автотранспортних засобів ХНАДУ, доктор технічних наук, професор Олег Алексієв.
Лабораторія дає талановитій молоді можливість удосконалювати свої вміння та навички, закріплювати отримані на лекціях знання та втілювати в життя власні ідеї і розробки. Колектив студентського проектноконструкторського бюро (СПКБ), що діє при ЛША, став автором 34 проектів рекордно-гоночних і гоночних автомобілів, і не планує на цьому зупинятися. Щороку до лабораторії приходять нові юнаки, сповнені цікавих ідей та креативних інженерних рішень.
Діяльність лабораторії не обмежується тільки створенням автомобілів. Практика тут тісно пов’язана з наукою. Щорічно студенти успішно захищають курсові та дипломні проекти за тематикою своїх робіт у ЛША.
Офіційно лабораторію було засновано далекого 1953 року. З того часу змінилися технології, конструкції, обладнання автомобілів, проте головне в лабораторії залишилося незмінним — прагнення до нового, жага знань та експериментів, змагань та перемог. Автори-розробники та конструктори, які працюють у ЛША, — справжні фанати автомобільного транспорту. Вони прагнуть удосконалювати транспортні засоби, робити їх функціональнішими, економічнішими та екологічнішими.
Автомобіль «ХАДІ-3», приміром, занесено до Книги рекордів Гіннеса як найменший рекордно-гоночний автомобіль, його ширина всього 650 мм, а висота — 500 мм.
«ХАДІ-7» — перший у Східній Європі газотурбінний рекордно-гоночний автомобіль, що мав 1966 року максимальну швидкість у 400 км/год. Демонструвався на виставках у Празі, Монреалі, Канзас-Сіті, Пітсбурзі, Мілані, Гавані, брав участь у рекордних заїздах 1966—1970 рр. Встановив три рекорди, що перевищили на час заїзду світові досягнення.
1969 року було спроектовано автомобіль «ХАДІ-9» з реактивною тягою, єдиний у Східній Європі, призначений для встановлення абсолютного рекорду швидкості. Двигуном для нового автомобіля став турбореактивний РД-9БФ, маса автомобіля становила 2500 кг, габарити — 11500x3800x2500 мм, розрахункова швидкість — 1200 км/год.
Лабораторія швидкісних автомобілів уже давно прославляє не тільки університет, а й Україну загалом. Беручи до уваги популярність, професіоналізм колективу, творчий потенціал та новаторство ідей, застосовуваних на практиці, представництво компанії «Shell Eksploratіon end Productіon» в Україні, а також Міністерство охорони навколишнього природного середовища України запросили студентів і співробітників ХНАДУ до створення першої української команди для участі в «Shell Eco-marathon».
Грандіозний міжнародний освітній проект «Shell Eco-marathon» спрямований на пошук новітніх енергетично ефективних рішень. У рамках проекту студентські команди проектують, створюють і випробовують інноваційні конструкції автомобілів і двигунів з мінімальною витратою палива.
Спеціально для участі в цьому проекті колектив лабораторії створив «ХАДІ-34». За результатами змагань 2010 року автомобіль масою 41 кг на одному літрі пального за встановленою мінімальною швидкістю в 30 км/год подолав 570 км, а в змаганнях 2011-го, незважаючи на жорсткість регламенту, на одному літрі палива проїхав 575 км. Досягнутий результат було занесено до Книги рекордів України.
Прагнучи готувати всебічно розвинених професіоналів та перевіряти свої інновації на практиці, ЛША постійно бере участь у кільцевих перегонах. Тому автомобілі марки «ХАДІ—ХНАДУ» відомі не лише серед професіоналів, а й численних уболівальників.
На базі лабораторії створено спортивну команду «ЛША ХАДІ—ХНАДУ», яка, починаючи з 1992 року, є незмінним учасником чемпіонатів України з автомобільних кільцевих перегонів. Шосейно-кільцева команда — найтитулованіша команда українського чемпіонату. Вона понад десять разів за результатами спортивного сезону ставала призером чемпіонату України, а в 1996, 2003 і 2005 роках — чемпіоном країни.
«ЛША ХАДІ—ХНАДУ» — унікальна команда, яка в основному складається зі студентів. Крім того, це єдина команда, яка не тільки експлуатує вже наявні моделі гоночних автомобілів, а й створює власні. На автомобілях, які було розроблено та створено лабораторією, було встановлено 42 рекорди швидкості, 16 з яких на час заїзду перевищили світові досягнення.
Нині лабораторією швидкісних автомобілів особисто опікується керівник наукової школи «Динаміка гальмування та гальмівні системи автомобілів», ректор Харківського національного автомобільно-дорожнього університету, професор А.М. Туренко. Науковий напрям і результати діяльності вчених наукової школи, якою вправно керує Анатолій Миколайович, гідно оцінені державою. 1998 року А.М. Туренко та дев’ять його учнів Указом Президента України удостоєні Державної премії України в галузі науки і техніки.
Сьогодні, коли головним завданням нашої держави є євроінтеграція, робота відомої в усьому світі лабораторії швидкісних автомобілів є надзвичайно важливою. Україна повинна мати потужну науково-технічну базу для розробки нових автомобілів та встановлення нових рекордів.
Бажаємо колективу ЛША успіхів на шляху здобуття Державної премії України в галузі науки і техніки 2013 року.
Євген АЛЕКСАНДРОВ, заслужений діяч науки і техніки України, лауреат Державної премії України, доктор технічних наук, професор кафедри колісних та гусеничних машин ім. О.О. Морозова НТУ «ХПІ»;
Микола ТЕРНЮК, заслужений діяч науки і техніки України, доктор технічних наук, професор.