Від “Вовчого Перевозу” до сучасного пропускного пункту
Кожен, хто перетинає україно-польський кордон на автопереході “Ягодин—Дорогуськ”, звертає увагу на ажурний металевий міст через річку Західний Буг. Проте мало хто знає, що він трофейний і колись стояв на німецькій річці Одер. Потім два його прольоти перевезли в район села Вовчий Перевіз (сьогодні Старовойтове) Любомльського району, а ще по два — для залізничного мосту в Ягодині і автопереходу “Устилуг—Зосін”, що поблизу древнього Володимира-Волинського. Обидва вони також з’єднали береги Західного Бугу. Три роки тому поруч із старим мостом на автопереході “Ягодин—Дорогуськ” за програмою ТАSІC звели новий. Сьогодні вони функціонують паралельно.
Історія Ягодинської митниці бере початок від 18 грудня 1944 року, коли тимчасово було відкрито митний пост “Вовчий Перевіз”. До 23 жовтня 1945 року він функціонував цілодобово, пропускаючи переселенців з Польщі до Радянського Союзу і навпаки. Для багатьох тисяч українців з Холмщини, Підляшшя він був тоді місцем прощання з рідною землею. Після зведення “залізної завіси” між СРСР і Європою лише подеколи кордон тут перетинали офіційні делегації. І тільки наприкінці 80-х років минулого століття він став діяти як міждержавний перехід між Україною і Польщею, а з 1992 року набув статусу міжнародного.
Сьогодні автоперехід “Ягодин—Дорогуськ” — найпотужніший на кордоні України з Європою. Щодоби його перетинають півтори-дві тисячі транспортних засобів. Поруч з автопереходом діє потужний вантажно-автомобільний комплекс.
Мито менше — надходження більші
Не намагайтеся зупинити легкове авто, що прямує з польської сторони, щоб під’їхати до Ковеля чи Луцька. Як правило його шлях лежить лише до найближчої заправки. Різниця цін на бензин і дизпальне — істотна. Якщо в Польщі літр 95-го бензину коштує євро, то в нас — три гривні. Таке саме співвідношення цін і на дизпальне. Законодавчих обмежень на їх вивезення за кордон немає. Не можна лише вносити конструктивні зміни в баки для пального. До того ж в’їзд громадян Польщі до України безвізовий. Отож спритники й користуються цим. Як вважає начальник митного поста “Ягодин” Володимир Середа, за добу з 1500—1700 легкових автомобілів, які виїжджають з Ягодина за межі України, 80 відсотків займаються саме паливним бізнесом. Щодоби вони вивозять з нашої держави 90—100 тонн бензину і дизпального.
Вступ Польщі до Євросоюзу вплинув на рівень цін у сусідній державі. Тепер вони стали ближчі до європейських, аніж до наших. Тож полякам вигідно купувати в нас майже всі продукти, окрім м’ясних. Кажуть, що в прикордонних містах Любомлі і Володимирі-Волинському є магазини, звідки підприємці з-за Бугу за день забирають до п’яти тонн халви. Мають попит й українські цукерки, крупи; про горілку годі й казати, її завжди було вигідно вивозити від нас.
У зворотному напрямі послабшав потік будматеріалів, ціни на які в Польщі значно зросли. Зате через зменшення ставок мита стало вигідно завозити до України нову побутову техніку, телевізори, мобільні телефони. Якщо до введення нових митних тарифів на посту “Ягодин” щодоби оформляли 10—15 вантажно-митних декларацій, згідно з якими розмитнювалися вантажі на кордоні, то тепер — 30—35. Отож потік товарів зріс удвічі, відповідно і надходження в державну казну.
— Саме тут, на кордоні, — підкреслює Володимир Середа, — можна конкретно переконатися в ефективності курсу уряду Юлії Тимошенко стосовно зниження митних тарифів на ввезення окремих видів товарів, які не виробляють в Україні.
Якщо ворота вузькі, їх розширюють
Того дня, коли довелося бути на міжнародному автопереході “Ягодин—Дорогуськ”, майже безперестанку йшов не по-весняному холодний дощ. Однак він не зупиняв землерийну техніку, яка працювала поруч з діючим пунктом пропуску. Автоперехід продовжують розбудовувати. На його облаштування в Дорогуську (Польща) виділено 40 мільйонів євро. В Ягодині теж розпочали роботи задля розвитку інфраструктури, які здійснюють за програмою ТАSІС. Перша черга будівництва розрахована на 540 днів, вона коштуватиме 3,2 мільйона євро, на другу, яку планується здійснити за два роки, буде виділено ще 5,3 мільйона.
Паралельно розширюють і вантажно-автомобільний комплекс в Ягодині. Поруч з уже діючим, де щодоби проходять митне оформлення 400—450 вантажних автомобілів, незабаром зведуть ще потужніший для пропуску автомобілів за межі митної території України, на якому передбачено 12 смуг руху. До послуг автоперевізників і туристів поряд з митною зоною споруджено тризірковий готель “Ягодин”.
З роботою автопереходу нещодавно познайомилися депутати Волинської обласної ради і сеймику Люблінського воєводства. Зустрічаючись з ними, начальник Ягодинської митниці Віталій Кучман сказав, що жодні адміністративні заходи стосовно регулювання потоку автотранспорту (а такі вже спроби були) не можуть відвернути увагу перевізників від автопереходу “Ягодин—Дорогуськ”, який розташований на найкоротшому і найзручнішому шляху з Києва до Європи. Вже сьогодні транспортний потік через нього за обсягами перевищує міжнародні перевезення через пункти пропуску в Рава-Руській, Шигинях, Краковці разом узятих. І з кожним роком інтенсивність руху в Ягодині зростає.
Волинська область.