Скільки коштує скрипка Страдіварі? Відповісти на це запитання так само складно, як і сказати, скільки коштує соната Моцарта або яка ціна краси.

Скрипки Страдіварі — найрідкісніші та найцінніші музичні інструменти у світі. Їх продавали, купували, крали, таємно зберігали і жадали ними володіти починаючи з XVІІ століття. Якимось чином цей хитромудрий пристрій має таку потужність, що його звуки проникають у найвіддаленіші куточки концертних залів. Але якби справа була тільки в гучності звуку, ніхто не цінив би так скрипки роботи Страдіварі. Вся річ у безмежній модуляції їх голосів, що пристрасно співають або ледь чутно шепочуть щось. Саме тому ці скрипки перетворилися на своєрідний фетиш для скрипалів-віртуозів.

Приміром, скрипку «Леді Блант» було оцінено в 200 тис. доларів на аукціоні «Сотбі» 1971 року. В 1998 році вартість скрипки «Крейцер» сягнула вже півтора мільйона доларів на іншому лондонському аукціоні «Крісті». А нещодавно колекцію з чотирьох інструментів було оцінено в 50 мільйонів доларів. І все це через маленьку етикетку з латинським текстом: «Antonіus Stradіvarіus Cremonensіs Facіebat (Виготовлено Антоніо Страдіварі з Кремони)».

Геній, котрий створив ці дивовижні інструменти, народився 1644 року в місті Кремона на півночі Італії. Високий, худий, напрочуд енергійний, Страдіварі прожив понад 90 років, виготовляючи скрипки аж до останнього дня життя. Помер він 1737 року. І сьогоднішній день вважається датою його смерті.

Він був відданий своїм інструментам, як чернець молитвам. «За 70 років свого одруженого життя Страдіварі невтомно народжував потомство», — зауважують його італійські біографи. В нього було 11 дітей від двох дружин і майже 1100 інструментів, з яких збереглося приблизно 600. Відтоді скрипкові майстри намагаються зробити щось подібне. Дослідники вивчили кожну деталь його скрипок, але, попри теорії, хімічні аналізи, комп’ютери, осцилографи та електронні мікроскопи, ніхто не зміг розкрити таємницю Страдіварі. Мартін Ловетт, віолончеліст з відомого квартету «Амадей», замислився, коли його запитали, чи може хтось із сучасних майстрів зрівнятися з майстром із Кремони. «Я не знаю, — сказав він. — Але чекати другого Страдіварі — це все одно, що чекати появи другого Моцарта».