Уперше за 400 років за давніми технологіями козаків виготовлено копію козацької «чайки» «Богун-2». При цьому ні повного оригінального креслення, ні достовірного описання процесу її будівництва не збереглося. Тому не варто дивуватися, що для будівництва судна нашим сучасникам знадобилося 105 діб, а козацтву часів Хмельницького вистачало і 15. Всі досліди й експерименти з відтворення «чайки» проводилися в міжгалузевій лабораторії історичних досліджень при Інституті археології.

Проблем постало чимало. Методом випробувань і помилок шукали деревину. Нею врешті-решт став 200-річний дуб, який скрупульозно випаровували, видовбували, випалювали. Уявіть, як це робили наші предки. Кожну деталь «чайки», приміром, вони кип’ятили в риб’ячому жирі й охолоджували в олії.

...Судно стартувало з Києва і здійснить автономний рух на веслах та під вітрилом історичним маршрутом запорозьких козаків від Києва до Кубані Чорним морем навколо Криму та Азовським — до Дону (Черкаси, Дніпропетровськ, Херсон, Євпаторія, Ялта, Керч, Приморсько-Ахтарськ, Ростов-на-Дону). Серед 20 членів екіпажу — українці, росіяни, білоруси. Нагадаю, два роки тому в два етапи (від Києва до Стамбула і «від варяг у греки») пройшов човен «Княгиня Ольга», відтворений за зразком старослов’янського судна фахівцями трьох сусідніх народів. Володіючи певним досвідом, вони взялись і за зведення «чайки». Керівник походу — професійний яхтовий капітан та історик Сергій Воронов.

Під час плавання «Богуна-2» буде проведено кілька цікавих експериментів. Олександр Костенко — один із кращих знавців середньовічної кухні в Європі візьметься за приготування страв ХVI століття («мудрий борщ», «запорізький заєць з душею» тощо). Не обійдеться без козацького пива та «подвійного вина», які теж готуватимуть за рецептами предків.

Під час переходу Черкаси—Потоки мореплавці перевірять, чи справді присутність жінки на борту судна приносить нещастя... Також планується підводно-археологічна розвідка залишків затонулої у 1788 році флагманської «чайки» Чорноморської козацької флотилії Антона Головатого.

Повернення «Богу-на-2» планується до першого вересня. До речі, у Херсоні до неї приєднається потужніше гетьманське судно — «Богун-1». Разом вони і підуть на Кубань, а звідти вже й до Києва.