На перший погляд, минулого тижня партія на економічній шахівниці між Кремлем та офіційним Києвом проходила більш-менш спокійно. Ендшпіль не передбачав особливих загострень. Росія нарешті назвала ціну газу для України в четвертому кварталі. З 1 жовтня до 31 грудня вона для нас становитиме 227,4 долара за тисячу кубів, враховуючи знижку в 24,6 долара. Декларується, що вартість поставок блакитного палива встановлена на рівні цін на газ для країн ЄС, суміжних з Україною. Кошти на придбання для нас палива пообіцяла віднайти Єврокомісія. Принаймні 500 млн. дол. мають бути доступними вже наприкінці цього року. Разом із Москвою, що виступає реалізатором, і Києвом, який є прямим покупцем, не менше в цих домовленостях зацікавлений і Брюссель. ЄС платить за газовий спокій для себе під час холодів.

 

Ось як пояснює стурбованість Заходу віце-президент Єврокомісії з питань Енергетичного союзу Марош Шевчовіч: «Угода щодо умов нового зимового пакета є ключовим кроком для забезпечення того, щоб Україна мала достатні обсяги постачання газу наступної зими і щоб не було загрози для безперервного транзиту газу з Росії до ЄС».


Відповідно до парафованого протоколу, українська сторона бере на себе зобов’язання забезпечити транзит природного газу через свою територію до ЄС, зокрема, через закачування 2 мільярдів кубометрів газу до своїх підземних газових сховищ уже в жовтні 2015 року.


Кремль, у свою чергу, знижує ціну на свій газ для України в четвертому кварталі 2015-го та першому кварталі 2016 року до конкурентного рівня, зіставного з рівнем цін для суміжних з Україною країн ЄС.


Москва, яка на папері офіційно зафіксувала вартість газу, також виграла немало. Адже, за прогнозами, ціни на блакитне паливо, вслід за нафтовими, знижуватимуться. Та зима не чекає, допоки вони спадуть. А Західна Європа і ми з вами у морозні місяці воліємо гарантовано бути з газом.


Та раптом економічна шахова партія Києва і Кремля отримала несподіваний поворот. У дію вступили санкції України проти РФ, а Прем’єр-міністр Арсеній Яценюк вніс у гру особливе загострення, оголосивши про заборону польотів до нашої держави російських авіакомпаній, передусім «Аерофлоту» і «Трансаеро». Також під «табу» потрапили транзитні вояжі через територію України авіакомпаній РФ, якщо вони перевозять товари військового або подвійного призначення. Те саме стосується і літаків з російськими військовими. Заборона має діяти з 25 жовтня. Але вже зараз «Аерофлот» скасував три рейси з Москви до Харкова, про що свідчить онлайн-табло харківського аеропорту. Водночас Москва погрожує запровадити дзеркальні заходи — закрити російське небо для двох українських авіакомпаній. У цьому разі, якщо відкинути політику й говорити лише про економіку — не важливо, хто кому в цій шаховій грі оголосить мат. Від обмеження повітряного сполучення, швидше за все, програє бізнес по обидва боки кордону. За бортом опиняться і пасажири — громадяни двох донедавна дружніх країн.


Треба згадати й про наземне загострення на імпровізованій шахівниці. Минулого тижня тривала продовольча блокада анексованого Криму. Активісти перекривали дороги, не пропускаючи на півострів вантажівки.

Безперечно, й тут економічні втрати очевидні. Передусім для перевізників, які змушені були повертати з товаром. Та, хоч як дивно, є й плюси. Якщо ігнорувати політичні та моральні аспекти акції, в економічному плані обмеження поставок продовольства до Криму призведе до збільшення пропозиції харчів на ринку материкової України. А значить — стримуватиме осіннє підвищення цін, передусім на овочі-фрукти, тобто пригальмовуватиме інфляційні процеси.