Вечірнє засідання 12 квітня

 

Верховна Рада прийняла за основу в першому читанні проект закону «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (№ 2966-д). Законопроектом пропонується визначити правовий статус цього органу, завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення і внести низку змін до чинних законів.

За словами доповідача, першого заступника голови Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки Олександра Домбровського, законопроект має стати одним із фундаментальних стержнів для реформування енергетичного сектору України. Фактично йдеться про створення національного регулятора на енергетичному ринку на кшталт Національного банку в сфері фінансів. Це чітка і жорстка вимога Європейського Союзу — щоб українське законодавство відповідало вимогам Третього енергетичного пакета, і цей законопроект розроблено відповідно до цих вимог.

Водночас народні депутати висловили багато зауважень і до законопроекту, і до діяльності НКРЕ загалом. Олексій Рябчин («Батьківщина») наголосив, що через непрозорі та завищені тарифи назріла необхідність захисту споживачів. Він запропонував створити інститут захисту прав побутових споживачів газу, електроенергії, води та запровадити посаду енергетичного омбудсмена. Вікторія Войціцька («Самопоміч») стверджувала, що українці сьогодні платять за абсолютно не зрозумілими тарифами, тому затягування процесу з прийняттям цього законопроекту грає не на користь простих людей, а на користь тих олігархів, які, на жаль, і досі продовжують домінувати в енергетичній галузі.

Лідер фракції Радикальної партії Олег Ляшко звернув увагу на те, що сьогодні об’єм ринку енергетики становить понад 300 мільярдів гривень на рік, майже річний державний бюджет України. Однак керується комісією, яка незаконно призначена. Парламентарій вбачає у затверджених НКРЕ «космічних» тарифах корупційну складову: «Ми з вами платимо за корупцію: через тарифи на електрику, які підвищені з минулого року, через тарифи на інші енергоносії», — заявив О. Ляшко.

За основу в першому читанні прийнято і проект закону «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (№ 4197) щодо надання субвенцій Донецькій та Луганській областям від залишків коштів місцевих бюджетів населених пунктів, на території яких органи державної влади не здійснюють своїх повноважень. Додаткові видатки пропонується спрямувати обласним бюджетам на відновлення об’єктів соціальної і транспортної інфраструктури, житлового фонду та систем забезпечення життєдіяльності на території Донецької та Луганської областей. У цілому ухвалено Закон «Про внесення деяких законодавчих змін щодо особливостей використання окремих публічних коштів на території Донецької області» стосовно здійснення державних закупівель (№ 4199).

Вочевидь, багато громадян України із нетерпінням очікують на ухвалення наступного, розглянутого парламентом, Закону: «Про внесення змін до підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо стимулювання розвитку ринку вживаних транспортних засобів» (№ 3251). Законопроектом пропонується тимчасово, з 1 січня 2016 року до 31 грудня 2017 року, знизити ставки акцизного податку на транспортні засоби, що були у використанні (від 2 до 28 разів залежно від виду транспортного засобу та потужності його двигуна), що приведе до зниження вартості вживаних авто. Законопроект прийнято в першому читанні.

Як зазначалось під час обговорення, нині через збільшені акцизи на вживані авто — аж до 170 відсотків, автомобіль для багатьох людей знову став розкішшю. А придбати новий через стрімке зростання курсу долара тим паче не під силу. Це породжує і нові корупційні схеми. Зокрема, щоб легалізувати без зайвих податків вживані автомобілі, громадяни України або завозять їх через громадян іноземних держав, або самі отримують польські паспорти. Тетяна Острікова («Самопоміч») спростувала побоювання, що зниження акцизів на вживані імпортні авто наповнить Україну старим автохламом, адже іншим законом дозволяється ставити на першу реєстрацію тільки машини, які відповідають стандарту «Євро-5», тобто не старіші 2008 року.

У цілому також ухвалено Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо стимулювання розвитку ринку вживаних товарів» (№ 3046-д).

Водночас парламент не зміг проголосувати за ухвалення в першому читанні жодного із двох альтернативних законопроектів про реструктуризацію зобов’язань громадян України за кредитами в іноземній валюті, що отримані на придбання єдиного житла (іпотечні кредити). Урядовий законопроект (№ 4004) набрав 186 голосів «за», альтернативний депутатський законопроект (№ 4004-1) — 194 голоси. Пропонувалося реструктуризувати валютні кредити у розмірі до 2,5 мільйона гривень, які було взято для придбання квартири загальною площею до 50 кв. м, або будинку чи земельної ділянки площею до 120 кв. м. А пільговим категоріям громадян — зокрема, інвалідам, ветеранам, багатодітним родинам, учасникам війни, АТО, інвалідам, родинам, які виховують дитину-інваліда — частину кредиту списати. За даними НБУ, дією закону можуть бути охоплені майже 30 тисяч родин. Обидва законопроекти відправлено на доопрацювання на повторне перше читання до профільного парламентського комітету.