Як можна убезпечити школярів від негативного впливу комп’ютерів

Упродовж шести років фахівці Інституту громадського здоров’я імені О.М. Марзєєва НАМН України в реальних умовах вивчали особливості експлуатації у школах електронних книжок, підручників, ноутбуків, планшетів, рідерів та їх вплив на стан здоров’я дітей. Уперше проведено дослідження впливу читання дітьми навчального матеріалу з екрану різних портативних пристроїв. Про це розмова кореспондента «Голосу України» із завідувачем лабораторії безпеки умов життєдіяльності дітей доктором медичних наук Аліною ПЛАТОНОВОЮ (на знімку).

— Аліно Георгіївно, всі ми бачимо і чуємо, що Інтернет і комп’ютерні технології зробили дітлахів гіподинаміками — вони днями й ночами сидять перед моніторами, не рухаються, фізично деградують. Та, напевно, цим не обмежується вплив електронних засобів на стан їхнього здоров’я в контексті нинішнього технічного забезпечення навчального процесу у школах? Що в цьому плані за-свідчили ваші дослідження?

— Сьогодні у школах запроваджуються різноманітні за технічними параметрами зразки портативної комп’ютерної техніки. Як правило, всі вони мають вбудовану внутрішню антену Wі-Fі. Нами встановлено, що розміщення роутерів у загальноосвітніх навчальних закладах на даний час відбувається хаотично, без будь-яких обґрунтувань з точки зору охорони здоров’я учнів і вчителів від впливу електромагнітних випромінювань, що створюються пристроями Wі-Fі.

Під час досліджень ми виявили, що в разі порівняння планшетів з паперовими підручниками та е-рідерами найбільш небезпечним для здоров’я учнів є використання на уроках планшетів. Безпечними для органу зору, нервової системи та опорно-рухового апарату залишаються традиційні підручники на папері, оскільки око людини еволюційно здатне сприймати зображення в умовах відбитого світла, тобто з паперу. Умовно безпечними залишаються е-рідери (електронні книжки).

Нами вперше науково доведено, що використання учнями нетбуків, ноутбуків, планшетів під час шкільних занять призводить до формування патологічної «передньої» робочої пози, що є прямою загрозою їх здоров’ю та супроводжується обмеженням кута зору, зменшенням об’єму акомодації, віддаленням від очей найближчої крапки ясного зору, ризиком розвитку короткозорості, зорової та нервової втоми, а також функціональними порушеннями вегето-судинної та опорно-рухової систем (у подальшому розвиток дистонії, сколіозу). Як засвідчили дослідження, за сукупністю негативного впливу на дитячий організм, найбільш небезпечним для здоров’я є, як я уже зазначала, використання планшетів. Також нами встановлено функціональні порушення імунної системи та негативні зрушення біохімічних процесів в організмі під дією електромагнітного випромінювання, що створюється пристроями Wі-Fі.

— Отож треба відповідно реагувати і вживати безпечних заходів, чи не так?

— Саме так. Ми науково обґрунтували та сформували вимоги щодо організації використання у школах бездротового доступу до мережі Інтернет по типу Wі-Fі, розробили алгоритм оснащення комп’ютерних класів навчальних закладів різними моделями сучасних персональних комп’ютерів. Цього ще не робив ніхто ні в України, ні в країнах СНД/ЄС. На підставі результатів фундаментальних наукових досліджень, проведених у нашому інституті, також уперше в країні розроблено проект Державних санітарних норм і правил «Гігієнічні вимоги до візуального оформлення електронних та шрифтового оформлення друкованих навчальних видань для дітей» та створено нову редакцію ДСанПіН 5.5.6.009-98 «Влаштування і обладнання кабінетів комп’ютерної техніки у навчальних закладах та режим праці учнів на персональних комп’ютерах». У зазначеному проекті встановлено вимоги щодо використання учнями рідкокристалічних, плазмових моніторів та рідерів.

— Цими вимогами і нормами у вітчизняних школах уже керуються?

— На жаль, упродовж понад п’яти років проект документа Міністерством охорони здоров’я України, куди його згідно з чинним законодавством було відправлено, не розглядався. У грудні 2014 року створено нову редакцію ДСанПіН 5.5.6.009-98 «Влаштування і обладнання кабінетів комп’ютерної техніки в навчальних закладах та режим праці учнів на персональних комп’ютерах», внесено, зокрема, майже 90 змін та доповнень. Враховано пропозиції МОН України щодо зменшення площі на одного учня до 4,5 м2, можливість застосування в навчальному процесі ноутбуків та сучасних моніторів (LCD, LED тощо), умови використання планшетів типу «тачпед», інтерактивних та мультимедійних пристроїв. Розроблено також профілактичні заходи та умови використання у школах бездротового доступу до мережі Інтернет по типу Wі-Fі, оскільки за результатами власних біолого-гігієнічних досліджень встановлено функціональні порушення імунної системи та негативні зрушення біохімічних процесів організму під дією електромагнітного випромінювання ультрависокої та надвисокої частоти при виявленому сумарному рівні ЕМВ в класах, обладнаних точками доступу Wі-Fі, в межах 0,3—3,0 В/м, або 0,25—2,5 мкВт/см2. Варто зазначити, що наша установа двічі (у грудні 2014-го та у грудні 2015 року) відправляла проект нової редакції санітарних правил до МОЗ України на розгляд та затвердження у встановленому законодавством порядку. Проте і досі міністерство його не розглянуло.

Склалася ситуація, коли напрацьовані провідними фахівцями з гігієни дитинства та гігієни фізичних факторів довкілля санітарні правили і норми щодо безпечного використання у школах країни сучасної портативної комп’ютерної техніки залишаються впродовж понад двох років поза інтересами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони здоров’я населення.

Тим часом ці рекомендації вкрай необхідні у навчальних, професійно-технічних і позашкільних навчальних, оздоровчих закладах, а також можуть бути корисні для організації робочого місця з персональним комп’ютером для дитини вдома.

— Якщо вдатися до конкретики, то які вимоги безпеки ви визначаєте, наприклад, щодо облаштування комп’ютерного класу?

— Не дозволяється, зокрема, розміщувати кабінети комп’ютерної техніки в підвальних та цокольних приміщеннях будинків. Приміщення з ПК повинні мати природне та штучне освітлення. Норми освітленості на робочих місцях мають забезпечуватись системою штучного освітлення та відповідати вимогам: на екрані — не менш як 200 люкс; на клавіатурі та робочому столі — не менш як 400 люкс. У приміщеннях навчальних закладів, де навчання проводиться із застосуванням персональних комп’ютерів, температура повітря повинна бути 19—210C, відносна вологість повітря — 40—60 відсотків, швидкість руху повітря — не більш як 0,1 м/с. Площа приміщення на одного учня в комп’ютерному класі повинна становити не менш як 4,5 м2 виключно за умови використання рідкокристалічних моніторів та відсутності на робочому місці друкованого пристрою (принтера). Під час використання моделей моніторів на основі електронно-променевих трубок та/або наявності друкованого пристрою (принтера) мінімальна площа на одного учня має бути не менш як 6,0 м2. Поверхня підлоги повинна мати антистатичне покриття, бути зручною для вологого прибирання та дезінфекції.

Під час будівництва нових і реконструкції діючих навчальних закладів висота приміщень (від підлоги до стелі), в яких передбачено використання дітьми у навчальному процесі персональних комп’ютерів, має бути не менш як 3,6 метра. Окремо розроблено вимоги безпеки щодо оснащення комп’ютерного класу.

— Вони технічного характеру?

— Здебільшого. Оптимальним, приміром, залишається облаштування комп’ютерних класів певним комплектом обладнання: плоский монітор 15—19 дюймів плюс процесор, плюс відокремлені клавіатура й миша. Робочі місця в навчальних класах мають розміщуватись за периметром приміщення. Кожне повинно бути обладнано персональним комп’ютером.

Дозволяється застосовувати спеціальні комп’ютерні столи або типові учнівські столи, що відповідають зросту учня, а також меблі, здатні трансформуватись за формою та висотою. Ширина і глибина робочої поверхні столу робочого місця учня повинна бути не менш як із півметровою шириною та глибиною. Не дозволяється одночасна робота за одним комп’ютером двох і більше дітей незалежно від їх віку. Рекомендується використання сучасних моделей моніторів (рідкокристалічний, плазмовий тощо) з діагоналлю не менш як 15 дюймів та не більш як 19 дюймів. Монітор повинен розташовуватись на висоті 0,10—0,15 метра від поверхні робочого столу користувача (на підставці). Екран персонального комп’ютера рекомендовано розміщувати на відстані 0,50—0,80 метра від очей користувача. Клавіатура та миша повинні бути конструктивно відокремлені від монітора для забезпечення можливості їх оптимального розташування з метою прийняття раціональної робочої пози учнем. Клавіатуру дозволяється розташовувати на поверхні столу на відстані 10—30 сантиметрів від переднього краю.

Під час використання ноутбуків, необхідно обладнати робоче місце окремою клавіатурою, а власне ноутбук встановити на підставці. Організація та використання бездротового доступу до мережі Інтернет за технологією Wі-Fі у комп’ютерних класах загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних та позашкільних закладів можлива виключно для учнів VІІ—XІ класів. Розміщувати Wі-Fі роутери потрібно на стінах класів на висоті не нижче трьох метрів над підлогою; під стелею, а також поза приміщеннями класів (в коридорах закладів). Певні особливості мають і вимоги безпеки щодо електронних підручників.

— А які правила щодо режиму роботи школярів?

— Після 45 хвилин безперервної роботи з використанням ПК необхідно проводити фізичні вправи для профілактики загальної втоми організму учнів. Безперервна робота з екраном ПК для учнів X—XІ класів на першій годині занять не повинна перевищувати 30 хвилин, на другій — 20 хвилин. Максимальний час для учнів VІІІ—ІX класів — 25 хв, VІ—VІІ класів — 20 хвилин, ІІ—V класів — 15 хвилин. Для навчання п’яти-шестирічних дітей та учнів перших класів основ роботи з ПК безперервні заняття в індивідуальному ритмі повинні бути не більш як 10 хвилин за умови відсутності буквеного та текстового матеріалу. Під час проведення занять з учнями V—XІ класів дозволяється використання апаратних засобів віртуальної реальності (інтерактивні дошки, мультимедійні технології та пристрої), але не більше 15 хвилин впродовж уроку. Не рекомендується проводити уроки з використанням апаратних засобів віртуальної реальності у четвер. Маємо виходити з того, що саме дотримання всіх означених вимог значною мірою гарантуватиме збереження здоров’я школярів.

Розмовляв Віктор КУРГАН.

Київ.