Згідно із зобов’язаннями, які на себе взяла Україна перед Міжнародним валютним фондом, до кінця квітня Верховна Рада повинна була прийняти комплексну Пенсійну реформу, яка набере чинності з 2018 року. На початок червня на розсуд громадськості винесли лише попередній проект, який уряд планує подати на розгляд до Ради реформ, проте і цей проект вже розкритикували у МВФ. Тим не менше, профільні міністри, як і раніше, відповідають на запитання журналістів щодо майбутніх інновацій загальними фразами, просто обіцяючи, що запланована реформа несе винятково позитивні зміни в нашу країну. З самого початку обговорення теми пенсійної реформи, на противагу владі, виступили експерти та представники опозиції, котрі надали свою оцінку презентованому проекту.

Пенсійний вік чи страховий стаж?

Суперечки навколо майбутньої реформи виникли одразу після того, як стали відомі перші подробиці меморандуму, який Україна збиралася підписати з МВФ — каменем спотикання тоді стало підвищення пенсійного віку. Експерти та опозиція в один голос стверджували, що це хибна норма — тривалість життя середньостатистичного українця та запланований вік виходу на пенсію дорівнюють один одному. Оцінивши репутаційні втрати, міністри різко змінили риторику, запевнивши, що пенсійний вік не збільшуватимуть.

«Хочу одразу сказати таку річ, хай ніхто на цьому не спекулює: ми не маємо в меморандумі жодного слова про підвищення пенсійного віку для українців», — заявив прем’єр В. Гройсман 17 лютого 2017 року.

Однак слова очільника уряду викликали сумніви в опозиції.

«Зрозумівши, що підвищення пенсійного віку Кабміну не пробачать люди, уряд, імовірно, шукатиме механізми обійти цю тему по-хитрому і введе нові формулювання, аби завуалювати це поняття», — прокоментувала тоді слова прем’єра екс-міністр соціальної політики Наталія Королевська. Вона також додала, що прийнята в 2011 році «Пенсійна реформа Тігіпко» не дала результатів, і підвищення пенсійного віку в Україні неприпустиме.

Через три місяці Володимир Гройсман поспішив порадувати українців заявою, що в проекті «пенсійної» реформи від Кабміну немає навіть згадки про підвищення пенсійного віку, але пообіцяв підвищення страхового стажу з існуючих 15 до 35 років.

«У рамках пенсійної реформи мінімальний страховий стаж для отримання пенсії в Україні буде підвищено до 35 років — це цілком оптимальний стаж, який властивий більшості українських громадян. Також пенсійна реформа передбачає скорочення оподаткування пенсій та індексацію їх розміру. Ми достатньо якісно збільшимо пенсії людям вже з     1 жовтня», — зазначив український прем’єр.

На такі слова В. Гройсмана миттєво відповіла Наталія Королевська:

«Фактично, це завуальоване підвищення пенсійного віку для українців, про що ми попереджали, коли уряд уперше оголосив про проведення «шокової» пенсійної реформи. Вони обманули з реформою, але абсолютно чесно сказали, що це буде новий соціальний шок для людей. При підвищенні страхового стажу, так само, як при підвищенні пенсійного віку, людина не зможе вийти на пенсію, тобто почати оформлювати пенсію на рівні не нижче мінімальної, поки не заробить 35 років страхового стажу. Крім того, в проекті пенсійної реформи Кабінету Міністрів передбачене скасування дострокового виходу на пенсію лікарів, вчителів та соціальних робітників — це неприпустимо, і цю норму потрібно зберегти».

У цьому підтримали колегу по партії і в Опозиційному блоці. «Запропонована Кабміном «реформа» — це замасковане підвищення пенсійного віку для більшості громадян країни. Ми виступаємо за вирішення проблем Пенсійного фонду не через зменшення виплат, а через створення робочих місць і збільшення надходжень до нього», — йдеться в офіційній заяві партії.

Дісталося прем’єру і від експертів. В інтерв’ю виданню «Голос» політолог Олексій Якубін відзначив:

«Кабмін вирішив піар-методом замінити слова пенсійний вік на страховий стаж. Це призведе до того, що люди, які не мають необхідного стажу, не зможуть раніше 63 років виходити на пенсію. В результаті, не підвищивши пенсійний вік, уряд позбавить частину українців пенсій, аби в подальшому пенсію отримала мінімальна кількість людей, і країна переходила на систему індивідуального накопичення пенсій. Тобто відмовитися від виплати солідарної пенсії, аби виконати умови МВФ і, водночас, у такий спосіб вирішити проблему дефіциту пенсійного фонду. Але так ліквідувати дефіцит ПФУ не вийде», — заявив О. Якубін.

Як бути з вимогами МВФ?

Міжнародні кредитори України розкритикували проект реформи від Кабінету Міністрів у бік ще більш жорстких методів. Це не дивно, адже міністр соціальної політики Андрій Рева, який ще на старті обговорення пенсійної реформи назвав її «шоковою», в своїх коментарях з теми завжди додавав: «Тим не менше, МВФ продовжує наполягати на підвищенні пенсійного віку».

«Підвищення ефективного пенсійного віку є критично важливим для продовження співпраці України та МВФ, так як цей інструмент є важливим елементом скорочення дефіциту Пенсійного фонду України», — заявляв в інтерв’ю УНІАН Директор європейського департаменту МВФ Пол Томсен.

Після чого був розкритикований експертами, які називають таку вимогу «профанацією», а уряд, що змінив формулювання «підвищення пенсійного віку» на «страховий стаж» — «угодниками» європейських кредиторів.

«Сьогодні в розмовах політиків під пенсійною реформою розуміється лише підвищення пенсійного віку. Але це не реформа, це косметичний засіб! Такий самий, як ліквідація спецпенсій, скорочення списку професій, за яким люди виходять на пенсію раніше, збільшення для жінок віку виходу на пенсію до 60 років до 2020 року тощо. Це все не реформи — це спроби зменшити державні видатки та зобов’язання перед пенсіонерами сьогоднішніми та майбутніми. Потрібно змінювати структуру пенсійної системи», — заявила Генеральний директор Української федерації страхування Галина Третякова.

«Важливо розуміти, що пенсійна реформа торкнеться кожного українця. Але уряд, за вказівкою МВФ, планує реалізувати саме «шокову пенсійну реформу», яка призведе до скорочення кількості пенсіонерів та погіршенню умов пенсійного забезпечення», — наголосила народний депутат Наталія Королевська.

Пенсійна реформа від опозиції

Слід зазначити, що Королевська одна з перших приєдналася до дискусії щодо пенсійної реформи. На відміну від своїх колег по парламенту, які багато в чому повторюють її тезовий ряд, вона, разом з Інститутом соціального захисту громадян, розробила, презентувала та обговорила з експертами власну Концепцію модернізації системи пенсійного забезпечення України.

У документі зазначено, що починати реформування пенсійної сфери необхідно саме з ліквідації недоліків нинішньої системи та помилок, яких припустилися останніми роками. Серед них: ліквідація дефіциту Пенсійного фонду, передусім за рахунок звільнення його від невластивих йому виплат, усунення погіршення умов виходу на пенсію, допущених в 2011—2016 роках, скасування оподаткування пенсій та обмеження розміру пенсій працюючим пенсіонерам.

Проект «пенсійки» від Королевської, презентований 16 березня, передбачає введення накопичувальної системи пенсій, осучаснення пенсій, поступове наближення розмірів мінімальних пенсій до рівня фактичного прожиткового мінімуму; повернення до щорічної індексації пенсій у зв’язку зі зростанням середньої зарплатні в попередньому році, і, найголовніше, — перехід від солідарної до справедливої системи пенсійного забезпечення, яка полягає в більш тісній прив’язці розмірів пенсії не до стажу, а до суми сплачених внесків, шляхом перегляду алгоритму нарахування пенсій. За словами Королевської, проект пенсійної реформи має пройти публічні обговорення на всеукраїнському рівні, шляхом відкритого та прозорого експертного діалогу.

«Необхідно провести широке громадське обговорення всіх альтернативних варіантів реформи. В результаті повинна з’явитися узгоджена дорожня карта — Національна стратегія дій з модернізації системи пенсійного забезпечення України», — відзначила Королевська та закликала уряд презентувати свій варіант пенсійної реформи громадськості.

Позиція профспілок

Підтримали напрямок модернізації пенсійної системи, запропонований Королевською, і у Федерації профспілок України. Підсумком їх тематичного круглого столу, що відбувся 3 квітня, було прийняття спільної позиції — при проведенні пенсійної реформи необхідно: забезпечити осучаснення пенсій, змінити механізм фінансування пільгових пенсій, звільнити пенсійну систему від невластивих виплат, а також внести низку змін у законодавство та вводити, паралельно з солідарною, інші форми пенсійного забезпечення.

Оцінка експертів

Слова прем’єра і перспективи майбутньої реформи прокоментував і економіст Андрій Новак в ефірі телеканала NewsOne: «Буде дуже незначне підвищення пенсій для різних категорій пенсіонерів, але це не вирішить суті проблеми. Зараз все буде діяти тільки на зниження рівня життя українських пенсіонерів», — підкреслив він.

Більш радикальний у своїх висловлюваннях політичний аналітик Дмитро Корнійчук: «Влада намагатиметься перекласти відповідальність за непопулярну реформу на МВФ. Мовляв, це вони вимагають скоротити кількість діючих пенсіонерів. Однак фонд працює зовсім інакше. У МВФ ставлять умову для виділення траншів: ви повинні зменшити дефіцит Пенсійного фонду. А вже Порошенко-Гройсман пропонують варіант пенсійного геноциду українців. До речі, аналогічно було з тарифами», — зазначив експерт на своїй сторінці у Фейсбуці.

Антисоціальним проект реформи від Кабміну назвав Олексій Якубін: «Прийнятий проект пенсійної реформи є антисоціальним. Сам факт підготовки цього проекту був прихований навіть від народних депутатів. Уряд готував цей законопроект, насамперед орієнтуючись не на українців, а на думку Міжнародного валютного фонду. В результаті вийшло, що МВФ виявився головним замовником і ініціатором пенсійних змін».

Основну інновацію від уряду — підвищення страхового стажу — вважає «знущальною» і економічний експерт Всеволод Степанюк: «Заява про непідвищення пенсійного віку не відповідає дійсності, тому що підвищується страховий стаж і вийти на пенсію раніше 65 років буде неможливо. А якщо людина отримала дві освіти або закінчила аспірантуру, то раніше 70 років вона не зможе вийти на пенсію. Щорічно страховий стаж підвищуватиметься на один рік, тому люди, яким зараз 40—50 років, зможуть вийти на пенсію не раніше 63 років. Відповідно через 10 років вихід на пенсію буде вже в 70 років. Зробити це раніше буде просто неможливо або невигідно. Як і передбачалося, реформа йде за рахунок скорочення пенсіонерів».

Коли проект реформи буде готовий

За словами прем’єра, проект пенсійної реформи, схвалений Кабміном, спрямований до «президентської» Ради реформ, після чого, у разі його успішного розгляду там, його буде винесено на голосування до парламентської зали. Водночас, прем’єр Гройсман сподівається, що Рада встигне проголосувати за нього до 15 липня. Опозиція сприйняла таку позицію уряду як шантаж.

«Проект реформи розглянуть на Раді реформ, ще до місяця займе процес його остаточного узгодження. Тобто на більш-менш фінальну версію уряд вийде ближче до кінця червня. Як парламент повинен прийняти «реформу» до 15 липня? Швидше за все, депутатів, за традицією, шантажуватимуть: «Якщо ви не проголосуєте за пенсійну реформу, з 1 жовтня ми не зможемо збільшити людям пенсії». Це абсолютно не здорова ситуація. В Україні сьогодні понад 90 відсотків пенсіонерів уже живуть за межею бідності й такий підхід уряду, м’яко кажучи, дивує — це непрофесійно. Ми провели розрахунки, сьогодні є абсолютно всі можливості збільшити мінімальні пенсії до 3000 гривень, відповідний законопроект уже зареєстровано у парламенті. То давайте сьогодні збільшимо пенсії до цього рівня і не будемо нагнітати ситуацію — зберемося за національним круглим столом, зважимо всі «за» і «проти», проаналізуємо пропозиції й приймемо якісну дорожню карту модернізації пенсійної системи, мінімізуємо всі ризики і забезпечимо дійсно справедливу пенсійну реформу, яка працюватиме ефективно десятиліттями», — зазначила народний депутат Наталія Королевська.

Друкується в рахунок квоти фракції «Опозиційний блок» (лист № 04-03/9-360 за 29.05.17)