РЕЗОЛЮЦІЯ
Пам’ятного круглого столу на тему:  «Проблеми соціального захисту громадян, 
які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»
м. Київ, 24 квітня 2018 року

Організатори: Чорнобильська асоціація народних депутатів України (ЧАНДУ), Міністерство енергетики та вугільної промисловості України та Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи Верховної Ради України.

Заслухавши та обговоривши доповідь народного депутата України I—III скликань Верховної Ради України, заступника Співголови ЧАНДУ, першого віце-президента «Союзу Чорнобиль України», Секретаря Ради юристів України Володимира Яценка, учасники Пам’ятного круглого столу, присвяченого 32-й трагічній річниці Чорнобильської катастрофи, відзначають принципову важливість прийняття на початку 1990-х років пакету законів України, які регулюють питання правового режиму територій, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, а також питання статусу, соціального захисту та надання медичної допомоги для учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та її наслідків і потерпілих громадян (далі — чорнобильці), важливість протидії спробам применшити наслідки Чорнобильської катастрофи та акцентувати увагу лише на психологічному стресі, а не на тяжких медичних наслідках, поставити під сумнів катастрофічність впливу радіації на здоров’я населення, підмінити необхідність кваліфікованої медичної допомоги пропагандою здорового способу життя та психологічною допомогою для подолання радіофобії.

За рік, який минув від дня проведення у Верховній Раді України Пам’ятного круглого столу (27.04.2017), Чорнобильській асоціації народних депутатів України разом з профільним Чорнобильським комітетом парламенту за практичної підтримки та з допомогою Громадської ради Міненерговугілля України (Герой України Поташник С. І.), ПрАТ «Укргідроенерго» (Сирота І. Г., Круш О. Г. та Кас’яненко А. І.) вдалося домогтися певних зрушень на Чорнобильському фронті.

Процедурно просунуті та прийняті законопроекти щодо Чорнобильської тематики:

— прийнято за основу проекти Законів про внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»:

№ 6230 — щодо виплати грошової компенсації на харчування дітей;

№ 6656 — щодо соціального захисту учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС;

— на повторне перше читання направлено проект Закону про внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» № 4442 та 4442-1 щодо встановлення належного рівня пенсійного забезпечення;

— прийнято за основу проекту Закону про внесення змін до Загальнодержавної програми зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему (№ 6624), проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення законодавства з питань поводження з радіоактивними відходами (№ 6089).

Укладені договори про співробітництво ЧАНДУ з Національним науковим центром радіаційної медицини Національної академії медичних наук України, Об’єднанням «Ядерний Страховий Пул», Приватним акціонерним товариством «Укргідроенерго».

Завдяки цим заходам, за інформацією генерального директора ННЦРМ, академіка НАНМ України Базики Д. А., значно покращилося фінансове забезпечення центру, стали регулярно сплачувати заробітну платню співробітникам, хоча фінансування заробітної плати науковцям залишається на рівні 50—75 процентів від потреби.

Разом з тим напередодні 32-х роковин Чорнобильської трагедії учасники круглого столу змушені констатувати, що у сфері соціального захисту та надання медичної допомоги для чорнобильців накопичилася низка системних проблем, зокрема, внаслідок прийняття науково необґрунтованих законодавчих актів, які не відповідають вимогам статей 16 і 22 Основного Закону України.

Так, з ініціативи Кабінету Міністрів України прийнято Закон України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2014 року № 76-VIII, яким зупинено низку життєво важливих для людей положень Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Неправомірним є й скасування протягом декількох останніх років бюджетних програм «Комплексне медико-санітарне забезпечення та лікування онкологічних захворювань із застосуванням високовартісних медичних технологій громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та «Забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Неправомірним є також скасування норм Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» щодо належного пенсійного забезпечення інвалідів-чорнобильців, що підтверджується численними рішеннями національних судів і Європейського суду з прав людини. У жовтні 2017 року Європейський суд з прав людини змушений був прийняти спеціальне рішення за позовами 29 тисяч українських чорнобильців, яким визнав ці позови правомірними та доручив Комітету міністрів Ради Європи вжити заходи системного характеру для задоволення інтересів позивачів, у тому числі потенційних.

Такий поки що незадовільний стан соціального захисту та надання медичної допомоги породжує справедливі протести чорнобильців. За наполяганням громадськості 19 квітня 2018 року Верховна Рада України доручила профільному Чорнобильському парламентському комітету спільно з Кабінетом Міністрів України та активом громадських організацій доопрацювати законопроекти про внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» щодо пенсійного забезпечення (№ 4442, № 4442-1).

Зважаючи на вищевикладене, учасники круглого столу рекомендують:

1. Кабінету Міністрів України за участю Національної академії наук України, із залученням представників ЧАНДУ та громадських організацій чорнобильців підготувати Комплексну державну програму подолання наслідків Чорнобильської катастрофи на найближче десятиліття, основною складовою якої має стати державна програма соціального захисту та надання медичної допомоги учасникам ліквідації аварії на ЧАЕС та громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань.

2. Президенту України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України обов’язково залучати науковців, представників ЧАНДУ та громадських організацій чорнобильців до розроблення, прийняття та реалізації законодавчих і нормативних актів з питань подолання наслідків Чорнобильської катастрофи та захисту прав чорнобильців.

3. Під час внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» врахувати консолідовані пропозиції щодо відновлення бюджетних програм «Комплексне медико-санітарне забезпечення та лікування онкологічних захворювань із застосуванням високовартісних медичних технологій громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та «Забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», а також передбачити кошти на поновлення належного пенсійного забезпечення чорнобильців та надання медичної допомоги.

4. Кабінету Міністрів України, Міністерству охорони здоров’я України, Національній академії медичних наук України в процесі реформування системи охорони здоров’я забезпечити гарантований Конституцією України та Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» належний рівень лікування чорнобильців, не допускати скорочення чи перепрофілювання спеціалізованих медичних закладів.

5. Кабінету Міністрів України, Міністерству юстиції України, Міністерству соціальної політики України, Міністерству охорони здоров’я України, Міністерству фінансів України, Національній академії наук України та Національній академії медичних наук України спільно з ЧАНДУ та громадськими організаціями чорнобильців розробити дієві заходи для виконання рішень національних судів, Європейського суду з прав людини, прийнятих за позовами українських чорнобильців.

6. Чорнобильській асоціації народних депутатів України разом із зацікавленими органами та чорнобильськими громадськими організаціями додати прораховані обґрунтування щодо пошуку додаткових джерел фінансування чорнобильських соціальних програм як за рахунок бюджету, так і зовнішніх джерел. Одним з істотних фінансових джерел повинен стати механізм страхування здоров’я чорнобильців, у тому числі критичного страхування.

7. Кабінету Міністрів України, Міністерству охорони здоров’я України, НАН України та НАМН України підтримати ініціативу ЧАНДУ щодо створення Чорнобильського медичного кластеру в складі наукових, медичних та промислових організацій, координацію та наукове супроводження якого буде покладено на Національний науковий центр радіаційної медицини НАМН України з метою оптимізації сукупних фінансових витрат на чорнобильську медицину та принципового підвищення рівня координації та реалізації чорнобильських медичних програм.

8. Громадським чорнобильським організаціям при координаційній підтримці ЧАНДУ виступати єдиним фронтом щодо забезпечення та посилення соціального захисту чорнобильців, активно протидіяти спробам применшення наслідків Чорнобильської катастрофи, поставити під сумнів катастрофічність впливу радіації на здоров’я населення та намаганням переконати суспільство в надмірності компенсацій і пільг чорнобильцям. Необхідно поновити курс на героїзацію учасників ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи як таких, що врятували людство і світ від тяжких наслідків радіоактивного впливу.