На знімках: такою була ця будівля за часів Чехословаччини

 

і такий вигляд має тепер.

Фото автора та з історичних джерел.

Тривалий час точиться суперечка щодо приналежності історичної будівлі на площі Народній, 5 в Ужгороді. Вже понад п’ять десятиліть у ній розміщується Закарпатська облпрофрада. Однак через певні обставини тепер на неї претендує Закарпатський окружний адміністративний суд.

Споруда приваблива вже тим, що розташована в самому осерді обласного центру Закарпаття. До неї три хвилини ходу з набережної Ужа. Дві хвилини — до будівлі обласної ради й облдержадміністрації. А зведена вона у межах новозбудованого адміністративного кварталу ще за часів входження нинішнього Закарпаття до складу Чехословацької Республіки. І хоча введена в експлуатацію майже дев’яносто років тому, зберегла привабливий вигляд. Тоді там розміщувався крайовий суд. За перші сімнадцять літ радянської влади її заселяли різні установи. Однак із 1963 року — це будинок облпрофради. До цього звикли всі.

Аби донести об’єктивну інформацію щодо ситуації, кореспондент «Голосу України» звернувся по коментарі з цього приводу до очільників обидвох інституцій. І хай шановний читач сам робить висновки — на чиєму боці правда.

Володимир ФЛЕНЬКО, голова Закарпатської обласної ради профспілок:

— Свого часу згідно з постановою Ради Міністрів СРСР № 967 від 29 квітня 1946 року Раді профспілок Закарпатської області було передано майно та матеріальні цінності ліквідованих лікарняних кас Закарпатської України, в т. ч. будівлю по вул. Першотравневій, 2 в Ужгороді. Відтак у 1949 році, у встановленому на той час порядку, було здійснено обмін цієї будівлі на іншу — на вул. Духновича, 2, а у 1963-му — на будівлю на пл. Леніна, 5 (тепер — площа Народна, 5), яка нині, на законних підставах, перебуває у віданні Закарпатської обласної ради профспілок.

Обласними й міськими органами влади неодноразово подавалися судові позови про визнання за ними права власності на будівлю на пл. Народній, 5. Але всі рішення судів були на користь Закарпатської обласної ради профспілок, зокрема — і за позовом Фонду державного майна у 2015 році.

Однак ситуація змінилася у 2016-му, коли за черговим позовом Фонду державного майна України розпочалася судова тяганина щодо права власності на будівлю профспілок Закарпаття.

На підставі цих судових рішень прийнято відповідне розпорядження Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 р.      № 221-р. Таким чином, внаслідок сумнівних рішень судів та органів державної влади, Закарпатську обласну раду профспілок було позбавлено права на свою будівлю. Ту, що 55 років перебуває у її віданні й у якій облпрофрада та галузеві профспілки виконують функції щодо захисту прав працівників згідно із Законом України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».

Про яке правосуддя може йтися, коли на всіх етапах розгляду цієї резонансної справи численні суди повністю ігнорували позицію й доводи профспілок та ухвалювали свої рішення на користь іншого суду? Дійшло до парадоксу: окремі закарпатські судді, які раніше виносили свої рішення на користь профспілок, потім приймали зовсім протилежні рішення.

Судовими органами було проігноровано той факт, що Закарпатському окружному адміністративному суду згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.12.2011 р. № 1241-р вже було передано в оперативне управління триповерхову будівлю в Ужгороді по вул. Другетів, 91 корисною площею понад дві тисячі квадратних метрів. До речі, заступником голови комісії з приймання-передачі цієї будівлі був нинішній очільник Закарпатського окружного адмінсуду Олексій Шешеня.

Додам, що цими днями я повідомив у Києві представників моніторингової місії Європейської конфедерації профспілок та Пан’європейської регіональної ради Міжнародної конфедерації профспілок про ситуацію, яка склалася. Ці факти обурили міжнародні профспілкові організації. Члени місії вирішили доповісти про них у Європарламенті, акцентувавши увагу на порушенні прав профспілок України, зокрема — майнових. Також будуть розроблені конкретні дії щодо сприяння справедливому вирішенню питання про право власності на Будинок профспілок Закарпаття з відповідним інформуванням Президента України та уряду.

19 лютого, діючи в інтересах суду, атаку на профспілки, як і всі попередні, здійснили працівники Мукачівського відділу державної виконавчої служби. Були біля будівлі профспілок і працівники окружного адміністративного суду на чолі з керівником апарату Олександром Скрипчуком. Та перед центральним входом до Будинку профспілок, аби захистити його, «кругову оборону» тримали працівники облпрофради, обласних організацій галузевих профспілок, підвідомчих організацій, профспілкові активісти різних галузей. І цього разу вдалося відстояти позицію облпрофради.

Але Закарпатський окружний адміністративний суд втягує облпрофраду в дедалі нові судові процеси. Зокрема, він вимагає відшкодування боргу від облпрофради нібито за вимушену оренду приміщень у сумі понад 700 тисяч гривень.

Якщо наступ на майнові права профспілок Закарпаття триватиме, ми будемо змушені вдатися до більш радикальних дій. За нашою ініціативою це питання включили до Вимог профспілок під час Всеукраїнської акції протесту профспілок у Києві 17 жовтня 2018 року та обласної попереджувальної акції протесту в Ужгороді 9 жовтня 2018-го. Вимагаючи невідкладного вирішення цього майнового питання, я гостро ставив його у своїх виступах на профспілкових акціях протесту та під час зустрічей представників профспілок із керівниками уряду.

На ці звернення Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман тричі давав доручення Першому віце-прем’єр-міністру Степану Кубіву, відповідним службам Кабміну та Фонду державного майна України. Однак виконання доручень голови уряду невиправдано затягується, а ситуація довкола права власності на будівлю на пл. Народній, 5 в Ужгороді залишається вкрай напруженою.

Єдиним виходом із цієї ситуації вбачаю скасування розпорядження Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 р. №221-р., чого саме й вимагають профспілки нашої області та України.

Протилежної думки дотримується інша сторона, яка стверджує, що «профспілки Закарпаття незаконно займають будівлю». Ось як звучать аргументи, висловлені прес-службою Закарпатського окружного адміністративного суду:

«Мітинги і демонстрації, спекуляції та дезінформація суспільства, невиконання судових рішень і порушення закону — це мінімальний перелік того, що вчиняє Закарпатська обласна рада професійних спілок...

Підставою для такої «діяльності» останніх є адміністративна будівля, розташована в історичному центрі Ужгорода на площі Народній, 5, у якій роками, без належних правових підстав та правовстановлюючих документів, розміщується профспілка Закарпатської області.

У 2016 році господарським судом Закарпатської області та трьома вищими інстанціями визнано право власності на вказану будівлю за державою Україна. У подальшому Кабінет Міністрів України, діючи від імені держави та в інтересах суспільства, своїм розпорядженням від 29.03.2017 р. № 221-р передав частину будівлі для розміщення в ній Закарпатського окружного адміністративного суду.

Незважаючи на це, вже більше року суд не може здійснювати правосуддя в будівлі, що належить установі на законних підставах, у зв’язку з фізичним та інформаційним опором Закарпатських профспілок.

Вказана організація не тільки не звільняє приміщення, а й незаконно передає державне майно, а саме службові кабінети в будівлі на площі Народній, 5, в оренду суб’єктам приватної, комунальної та державної форми власності.

Понад 15 підприємств орендували приміщення, щомісячно сплачуючи Закарпатській облпрофраді від 70 до 100 гривень за квадратний метр. Більше того, в період із січня 2017-го по липень 2018 року понад 600 тисяч гривень було перераховано Закарпатській облпрофраді державними органами, що розміщуються в «спірній» будівлі, як плату за оренду державного майна.

Така ситуація є не тільки абсурдною з точки зору здорового глузду та незаконною відповідно до правовстановлюючих документів, а й фінансово неприйнятною для держави: сотні тисяч гривень не лише не надійшли до державного бюджету України, а й були додатково виділені державним органам для оренди інших приміщень, необхідних для розміщення державних установ.

Право громадян, зокрема й маломобільних груп населення, на доступ до правосуддя, а також належне функціонування судових органів нівелюється. Закарпатський окружний адміністративний суд і надалі змушений орендувати приміщення, що не відповідає будівельним нормам, а також розміщуватися в двох окремих будівлях, що завдає щоденних незручностей і відвідувачам суду, і працівникам установи.

Суд, будучи законним правокористувачем будівлі на площі Народній, 5 в Ужгороді, вживає дії щодо розміщення судової установи у вказаному приміщенні з метою забезпечення інтересів суспільства...»

* * *

Ось така ситуація сьогодні. На Закарпатті це, мабуть, єдиний такий конфлікт на обласному рівні, до якого привернута увага і центральної влади, і міжнародних структур. Як розвиватимуться події надалі, покаже час.

Ужгород.