Сєвєродонецьк знову здивував масштабним проектом. Другий рік поспіль тут відбувається дійство, що збирає кращих європейських музикантів та співаків. Такі фестивалі оздоровлюють культурну ауру Луганщини, врешті відволікають від війни. Торік на сцені Луганського українського муздрамтеатру об’єднання «VladOpera e.V.» (Німеччина) поставило оперу «Дон Жуан» за участю артистів із різних країн, а також луганчан. Цього року в Сєвєродонецьку звучить класична музика у виконанні міжнародного оркестру та хору. До організатора проекту (це знову об’єднання «VladOpera e.V.») приєдналась українсько-білоруська ініціативна група «Опера і діалог».

Можливо, нинішній проект не надто масштабний і не зібрав такого букета визнаних артистів, як тогорічний, але в нього своя особливість. І не одна. В симфонічному оркестрі та в хорі поряд із високими професіоналами зайняті початківці, студенти Сєвєродонецького коледжу культури і мистецтв та Дрогобицького музичного коледжу. Керує цим оркестром 28-річний Віталій Алєксєйонок (на знімку нижче), він також і музичний керівник проекту. Сам родом з Білорусі, а працює в Німеччині, має свій оркестр у Мюнхені й постійно співпрацює з іншими оркестрами.

Проект назвали «Музика і діалог», і це дуже символічно.

— Нашу програму складено так, щоб між людьми постійно відбувався діалог: і хору з оркестром, і оркестру з публікою, — розповідає Віталій. — Тобто ми йшли до того, щоб комунікації та інтеграція всіх учасників проекту між собою добре спрацювали. Щоб вони хотіли один з одним музикувати — це ідея проекту. Тому концерт так і називається — «Слухати, щоб краще розуміти один одного».

До речі, хор виконує твори мовами оригіналів — латиною, італійською. Абсолютно унікальна знахідка проекту — виконання творів Максима Березовського церковнослов’янською. Про це хочеться розповісти детальніше.

Максим Березовський — український композитор XVIII століття. Народився на Сумщині, у Глухові, навчався в Петербурзі, потім в Італії, де познайомився з Моцартом. У Болоньї у них був спільний викладач музики. Український композитор увібрав західну музичну культуру і вніс її у свою творчість. Він написав багато різних хорових концертів, але деякі з них були втрачені. Та музикознавець Ольга Шумиліна, яка родом з Донецька, а нині живе у Львові й викладає там в академії музики, знайшла в архівах різних міст концерти Березовського, які ніколи, протягом двохсот років, жодного разу не виконувалися. Хор і оркестр уперше виконали твори українського композитора із західними європейськими традиціями, а Луганщина стала місцем цієї світової прем’єри.

Також прем’єрним твором буде посвята сучасного білоруського композитора Ольги Подгальської. Спеціально для проекту «Музика і діалог» вона написала твір і присвятила його мешканцям Луганського регіону, тим подіям, що тут відбуваються. Посвята звучить так — «Усім присутнім і всім неоголошеним війнам». У підтексті твору така ідея: з одного боку є війна, а з другого — її офіційно наче й немає, але є відчуття присутності чогось, що робить Луганщину особливою, приваблює сюди музикантів з інших країн.

І ще одна особливість проекту. Під час репетицій музиканти роз’їхались у десять населених пунктів області й виступили там з невеличкими концертами просто неба. Серед прифронтових — село Валуйське біля Станиці Луганської, Щастя, Попасна.

— Ця ідея трансформувалася і жила з нами ще з 2017 року, коли ми почали готувати оперу «Дон Жуан», — розповіла менеджер проекту білоруска Анна Казакова. — Ми подумали, що було б добре влаштувати щось на кшталт флешмобів. Камерні групи музикантів і хору виконують невеликі концертні програми, а потім спілкуються з тутешніми жителями. Ми вже провели імпровізовані концерти у дворах Сєвєродонецька та Лисичанська і не припиняємо цю роботу. А ще вирішили повторити деякі заходи, які нам вдались у минулому році, — відкриті уроки вокалу для всіх охочих (на знімку вгорі). На перше заняття прийшло приблизно 30 душ, і ми були приємно здивовані, що всі вони попросили, крім трьох запланованих занять, провести ще кілька. Заняття вела наша колега Тетяна Загацька.

Також у Кремінній працював театральний табір «Artcamp», учасниками якого стали люди з різних куточків України, різного віку та соціального статусу. Декілька днів методом форум-театру вони готували невелику виставу, яку потім показали у Сєвєродонецьку.

Проект фінансується Міністерством закордонних справ Німеччини, і він не перший на Луганщині, підтриманий урядом цієї країни. А ідейним натхненником такої співдружності став німецький театральний продюсер Петер Шварц.

Репетиційний період проекту «Музика і діалог» закінчився 31 липня, потім симфонічний оркестр та хор дали концерти у Сєвєродонецьку й райцентрах Новопскові та Біловодську.

Луганська область.

Фото надано Анною Казаковою.