Він вважається найважливішою міжнародною економічною конференцією в Центрально-Східній Європі. Цього року він проходив під провідним гаслом «Європа завтрашнього дня. Сильна, тобто яка?» та зібрав, за даними організаторів, майже п’ять5 тисяч учасників - провідних представників в основному експертно-аналітичних та бізнес-кіл, а також політиків різного рівня, громадських активістів та журналістів із 60 країн.

«Родзинкою» цьогорічного форуму став «Український дім». Роздумами про його ідею, специфіку, сприйняття учасниками та плани на майбутнє з «Голосом України» діляться Христина Влодек, програмний менеджер з питань України Фонду «Інститут східноєвропейських досліджень», Яцек Ключковський, посол РП в Україні у 2005-2010 рр., та Ярослав Романчук, керуючий партнер EUCON Legal Group, колишній президент Асоціації українського бізнесу в Польщі.

«Голос України»: - Як виникла ідея «Українського дому»?

Христина Влодек: - Економічний форум відбувається вже 29-й раз. Від самого початку його створення Україна була однією з ключових держав, а українська делегація завше була найбільш чисельною. З огляду на це виникла просто фізична потреба створення такого місця, де можна було б представити дискусії про Україну, проводити зустрічі для українських учасників, для українських підприємців, для того, щоб вони могли домовитися і підписувати угоди зі своїми партнерами. Власне, таким місцем став «Український дім» («УД»). Хочу зауважити, що у форумі беруть участь представники понад 60 країн, але лише Україна має таке місце де постійно представлені її здобутки, - стенди, виставки, присвячені її регіонам.

«Голос України»: - У коментарях учасників можна було почути думку, що «УД» розмістили на «задвірках форуму», тобто віддалено від місця проведення інших панелей, та що його варто б розмістити ближче до «серця форуму».

Х. В.: - Звичайно, з цим важко не погодитися. Але треба врахувати те, що форум відбувається в невеличкому курортному гірському місті Криниця-Здруй, і сама його інфраструктура не дає можливості розмістити всі заходи в одному місці, тож за місяць до форуму починається спеціальна розбудова інфраструктури форуму шляхом зведення тимчасових приміщень (павільйонів) на три дні, щоб забезпечити компактність розміщення тематичних панелей і комфорт учасників у переміщенні між дискусіями, які відбуваються за дуже насиченим і щільним графіком з невеликими перервами. Наступного року ми маємо в планах звести тимчасовий павільйон у самому серці, аби поставити Україну в центр уваги всіх заходів, які проходитимуть у рамках ювілейного 30-го Економічного форуму.

«Голос України»: - Проаналізувавши програму, можна зауважити, що по інших панелях українських учасників-промовців не так вже й багато. Тобто всі ключові українські доповідачі зосереджені в «УД»?

Х. В.: - Так. Це була мета його створення. «УД» складається з двох частин: перша, так звана дискусійна, де обговорюються актуальні політичні, економічні питання, друга - виставкова, де представлені українські стенди, де проходить промоція українських регіонів, українських товарів. І власне, поєднуючи економічні й політичну складові, ми маємо намір представити Україну різнобічно.

«Голос України»: - Які області представлені на цьому стенді, бо бачимо лише логотип Тернопільської області?

Х. В.: - Тернопільська область займає ключове місце в «Українському домі» саме з цієї причини, що вони стали переможцями «Східного ярмарку» на Форумі «Європа-Україна», який щороку відбувається у Жешуві в січні. Проте до участі в стенді долучилися і Львівська, Івано-Франківська, а також інші області України, з якими ми тісно співпрацюємо (щорічно проводимо Дні Польщі в Сумах, тобто ми співпрацюємо не лише із західними областями, а й зі східними та центральними). Основними спонсорами українського стенда стали представники Хмельницької області, які раніше не брали участі у форумі, але підтримали цю ініціативу, і в майбутньому ми будемо це продовжувати.

«Голос України»: - Скільки українських учасників Форуму нарахували організатори цього року?

Х. В.: Якщо говорити про закордонних учасників, то українська завжди одні із найчисельніших серед зарубіжних делегацій, цього року в ній майже учасників, із загальної кількості 4,5 тисячі. Це дуже показова цифра. Більш того, панельні дискусії, присвячені Україні, становлять щонайменше 10% віз загальної кількості всіх обговорень.

***

Яцек Ключковський: - Чесно кажучи ми мали побоювання чи не критикуватимуть, що ми створили «УД», або ж нас похвалять. Вже можна сказати, що, принаймні поки, переважають похвали. Таким чином ми дали сигнал, що українське питання присутнє на форумі, що це йде своєю особливою стежкою. Думаю, що вийшло на користь України. Колись такі дискусії дуже герметично відбувалися у рамках тематичних блоків, наприклад, регіонального чи енергетичного співробітництва, і тоді ці теми не приваблювали великої кількості людей.

«Голос України»: - Тобто ідея хороша, і варто її продовжити в наступному році?

Я. К.: - Варто продовжувати, можливо збагатити-урізноманітнити ще якоюсь виставкою, можливо, наповнити додатково якоюсь культурно-мистецькою програмою - над цим ще можемо подумати. Але для реалізації цього всього потрібні українські партнери, адже ми некомерційна організація, і мусимо мати джерела фінансування на всі проекти, тож треба це добре обдумати з регіонами, інституціями…, які б долучилися до цього, адже приїжджають дуже охоче - українці найчисленніша зарубіжна група. Ми як організатори більше зробити не можемо. Просто українці повинні самі побачити в цьому свій інтерес. Є понад чотири тисячі учасників форуму, якщо рахувати з журналістами та супроводжуючими особами, то навіть п’ять і більше тисяч. Це міжнародне гроно, і це є нагода показати себе - українську культуру, українські ЗМІ (адже є видання англійською мовою, які тут можна було б презентувати) людям з усього світу, бо тут збирається цільова аудиторія з найрізноманітніших галузей, яка не завжди в столицях збирається, яка може бути використана для промоційних та рекламних заходів. Було б добре, щоб в Україні це зрозуміли. Адже ми створюємо можливості, а якою мірою українці ними скористаються, залежить від них самих.

***

«Голос України»: - Ви на форумі не перший рік, і цього року є «Український дім», як оцінюєте цю ініціативу як регулярний учасник заходу?

Ярослав Романчук: - Ідея дуже хороша, вона кілька років витала в повітрі і те, що цього року організували «Український дім», це дуже добре. По-перше, є місце, куди ми всі можемо прийти. По-друге, куди можуть прийти наші іноземні колеги. По-третє, що тут відбуваються панельні дискусії, присвячені суто тематиці України, хоча на інших панелях також присутні українські експерти, українські політологи, політики, представники місцевого самоврядування, бізнесмени, які представляють українську точку зору. По-четверте, те, що тут з’явилися українські продукти (зокрема, вино і сир), які можна скуштувати. По-п’яте, серед тих, хто приїхав в цьому році, трохи змістилося представництво убік більшої присутності бізнес-середовища (в минулі роки більшість становили політики, політологи, громадські активісти), тож економічні складова починає перевалювати, і я бачу, що тут достойні експерти, бізнес-середовище - бізнесмени хорошого штибу. Безперечно, що візит Президента Зеленського, ті меседжі, які зараз ідуть, його зустрічі з представниками українського і польського бізнесу тут, у Польщі, вони можуть дати свій ефект щодо майбутнього розвитку. В своїх виступах і розмовах з колегами, говорив, що Польща, на жаль, загальмувала інвестиційну експансію в Україну: в цьому, звичайно, є якесь політичне підґрунтя, але ті можливості, які з’являться в найближчі місяці, можуть залишити польських інвесторів за бортом. Те, що запланована швидка приватизація, в тому числі, велика, те, що запланований ринок землі, відкриваються інші інвестиційні можливості. Те, що ми бачимо дуже велику активність, американського, французького та німецького бізнесу, може призвести до того, що для польського бізнесу може не залишиться місця в ході ділення цього пирога. Ми сьогодні мали розмову з Бартоломеєм Павляком - це голова польського Фонду розвитку, який у 2016 році був головою правління Агентства інвестицій і розвитку, ми тоді мали стратегічну сесію щодо інвестиційної співпраці, і тоді Польським фондом була задекларована готовність Польської держави виділити польському бізнесу на експансію в Україну одного мільярда євро. Проте цей проект зупинився і три роки як не діє, тому я маю надію, що це дасть певний поштовх. Тому відкриття «Українського дому» - це певний комунікаційний майданчик, певне комунікаційне вікно, і для польських, і для українських інвесторів, і, безперечно, для нас - українських громадян, українського бізнесу, українських експертів, котрі знають, куди іти.

«Голос України»: - Під час зустрічі з Президентом Зеленським ви називали дані щодо інвестицій польського бізнесу в Україні й українського - в Польщі. Ви можете їх озвучити для наших читачів.

Я. Р.: - Напевно, треба сказати про нашу торгово-економічну співпрацю, За півроку 2019-го, за офіційними даними, Польща стала основним імпортером українських товарів, вперше за всю історію незалежності перегнавши РФ - це дуже позитивний факт. Польща є нашим четвертим торговельним партнером у світі. Можемо говорити, що торговельні відносини, незалежно від політичних, характеризуються динамічним розвитком, але ми маємо повну стагнацію, якщо йдеться про інвестиційну співпрацю: в різні роки по-різному було, але десь до 800 мільйонів польських інвестицій було, зараз рівень їх впав, але не можемо сказати, що він дуже скоротився. Щодо українських інвестицій офіційна статистика (і польська, і українська) дає 56 мільйонів українських інвестицій в Польщі, а от, за нашими оцінками, таких інвестицій є понад мільярд - вони заходили через інші юрисдикції, і публічно про це оголошували, тому, на мою думку, і на зустрічі з Президентом я також про це говорив, нам потрібно з часом вирівняти цю статистику і показати все-таки реальні українські інвестиції, які є.

Криниця-Здруй.