Які саме, можна зрозуміти з поширеного у Фейсбуці оголошення: «Лімузином уже нікого сьогодні не здивуєш, а от тролейбусом — ще й як!

Колектив нашого підприємства знає, як зробити ваші свята незабутніми. Хочете круту вечірку на колесах? Тоді мерщій телефонуйте!».

Поза сумнівом, ідея креативна і взаємовигідна для сторін, якщо не брати до уваги пересічних пасажирів. Салон тролейбуса можна переобладнати для виконання нових функцій, викинувши більшість сидінь та облаштувавши замість них просторе місце для танців. Можна також обладнати бар, ресторан, кінозал, а то й справжнісіньку міні-кухню. Навіть ресторани у вагонах пасажирських поїздів не мали таких можливостей, бо там електроживлення здійснювалось від акумуляторів, тому було обмеженим, а тут — від контактних дротів під високою напругою.

Існує й чимало інших переваг — навіть перед традиційними ресторанами. Можна заїхати будь-куди, відчепити «роги», аби не заважати рухові інших тролейбусів, і веселитись, скільки душа забажає та на скільки «потягне» гаманець клієнта. День народження, весілля, захист дисертації чи будь-яку іншу подію можна відсвяткувати так оригінально, що запам’ятається на все життя.

Проект використання в Сумах тролейбусів не лише для пасажироперевезень, а й для розваг обіцяє бути привабливим і з економічного боку. Останній вагон-ресторан, який працював у поїзді Київ — Москва, Укрзалізниця через нерентабельність ліквідувала ще в 2014 році, бо елементарно перевозити людей у вагонах виявилось значно вигідніше, аніж їх там годувати. Зовсім інша справа — тролейбус-ресторан. Тут ефективно використовуватиметься й оплачуватиметься кожен сантиметр корисної площі, на відміну від «традиційного» тролейбуса, більшість пасажирів якого зазвичай становлять пільговики. Вони обслуговуються в комунальному транспорті або за півціни, або взагалі безплатно, а реальні витрати КП «Електроавтотранс» компенсує міський бюджет. Щороку на це витрачаються мільйони гривень.

Ось чому не лише КП «Електроавтотранс», а й Сумській міськраді вигідно, коли її комунальне підприємство заробляє гроші. Це вже не перший комерційний проект, який намагаються впровадити транспортники. Раніше в та на тролейбусах розміщували рекламу, ще раніше — розігрували лотерею, у якій виявляли пасажирів-переможців за номерами придбаних ними квитків. Квитки продавались активніше, однак великого зиску від таких проектів не було, тому пошук нових можливостей тривав.

Сумчани сприйняли ноу-хау тролейбусників неоднозначно. «Багатії тепер їздитимуть не лише на «лексусах», а заберуть у нас навіть тролейбуси, — коментує ситуацію 60-річний Микола Павлович. — Гультяї проїжджатимуть повз зупинки та спостерігатимуть за пенсіонерами, котрі чекають там на доступний транспорт. Можу однозначно припустити, що під ресторани чи салони переобладнають нові тролейбуси, а нам залишать «добиті». Але є й такі, хто міркує інакше. «Що більше грошей заробить «Електроавтотранс», то менше доведеться дотувати його з міського бюджету, — вважає зовсім юна миловида дівчина (за її словами, навчається в одному із сумських університетів). — Що буде в тому поганого, коли місто заощадить кілька сотень тисяч? — підсумовує вона. — Хіба їх нікуди витрачати?»

Сумська область.