У понеділок під час тристоронніх переговорів у Брюсселі стосовно майбутнього договору щодо умов транзиту російського газу територією України після завершення діючого контракту (а це станеться вже 1 січня 2020 року) російська сторона внесла пропозицію, яка може суттєво ускладнити перемовини.

Чому важливо підписати контракт?

Транзит газу — це найбільша стаття доходів держави від експорту послуг. Щороку він приносить Україні три мільярди доларів, що становить 2,3% ВВП. Окрім доходів, транзит газу зменшує наші витрати на утримання ГТС. Без транзиту система перетвориться з найбільш прибуткового національного активу на найбільш збитковий. Росія вже збудувала обхідний «Північний потік» і добудовує «Північний потік-2» та «Турецький потік». Після завершення зведення цих магістралей Москва зможе обійтися без української ГТС. Чинний контракт на транзит завершується 31 грудня 2019 року. Нового ще не уклали, й, власне, це є предметом переговорів. Тож можна без перебільшення сказати, що новий контракт (або ж його відсутність) досить сильно вплине на економіку нашої держави.

Про що було домовлено раніше

Під час останнього раунду тристоронніх переговорів стосовно транзиту газу у вересні сторони погодили, що майбутній контракт базуватиметься на законах і правилах ЄС. Контракт має бути укладений з новим оператором, який з 1 січня 2020 року буде виведений з групи «Нафтогаз». При цьому відносини між оператором ГТС України та «Газпромом» мають будуватись на основі вимог європейського енергетичного законодавства, яке Україна впроваджує як член Енергетичного співтовариства.

До слова, керуючись цими домовленостями, 18 жовтня Верховна Рада прийняла за основу законопроект №2239-1 про анбандлінг НАК «Нафтогаз України». В ньому, зокрема, прописано, що оператором газотранспортної системи буде компанія «Оператор ГТС України». Її виведуть зі складу групи «Нафтогаз» і віддадуть у власність й управління компанії «Магістральні газопроводи України». За словами голови «Нафтогазу» Андрія Коболєва, законопроект про анбандлінг гарантує збереження газотранспортної системи України в 100% державної власності. Водночас, на думку Коболєва, при цьому слід зберегти можливість залучення міжнародних партнерів до управління ГСТ за погодженням з парламентом.

Нові ідеї від «Газпрому»

Російська ж делегація вирішила скористатися моментом  під час переговорів і запропонувати так званий «пакетний підхід», який включає укладення транзитного контракту одночасно з вирішенням інших питань, зокрема, виконанням арбітражних рішень та прямих закупок Україною газу із РФ.

Відомо, що Київ давно не купує газ напряму в «Газпрому», що нервує наших північних партнерів. Ще більшою проблемою для них є рішення Стокгольмського арбітражного суду, який минулого року задовольнив вимоги «Нафтогазу» до «Газпрому» про компенсацію 4,63 млрд доларів за недопоставлені обсяги газу для транзиту. В Москві розуміють, наскільки важливим для України є новий транзитний договір, тому й намагаються максимально скористатися ситуацією для вирішення проблем свого газового монополіста.

Наша відповідь

Але Україна такі пропозиції не вважає пов’язаними з укладенням транзитного договору, заявив міністр енергетики та захисту довкілля України Олексій Оржель у Брюсселі в коментарі журналістам після завершення газових консультацій (на знімку), повідомляє Укрінформ. «Питання транзитного договору зовсім не напряму зв’язано з питанням інших пакетних пропозицій… В даному випадку ми максимально захищаємо інтереси України. Сам транзитний договір і ті умови, які ми сьогодні підтримали разом з нашими європейськими партнерами, не зв’язані напряму з питаннями інших пакетних домовленостей», — наголосив Олексій Оржель.

Наступні переговори з приводу транзиту газу заплановано на листопад.

Скрін з відео, розміщеного на сторінці Представництва України в ЄС у Твіттері.