Павло Бакунець, Сергій Лабазюк, Сергій Вельможний.

 


Ольга Саладуха, Ірина Борзова.

Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.
Більше фото тут

Верховна Рада у другому читанні та в цілому ухвалила («за» — 237) проект закону «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо удосконалення перегляду судових рішень в апеляційному та касаційному порядку» (№ 2314). Фракція «Слуга народу» дала 217 голосів, «ОПЗЖ» — 0, «ЄС» — 0, «Батьківщина» — 0, «За майбутнє» — 2, «Голос» — 0, «Довіра» — 14, позафракційні — 4.

Ухвалення цього законопроекту дозволить привести правову систему України у відповідність до міжнародних стандартів апеляційного і касаційного переглядів судових рішень. Наведені зміни, у першу чергу, дозволять забезпечити єдність судової практики, по-друге, планомірно зменшать кількість справ у Верховному Суді, збалансують навантаження справами між різними юрисдикціями та сприятимуть швидкому розгляду справ, наголосив, доповідаючи документ, представник Комітету з питань правової політики Павло Павліш.

За його словами, десятиріччями представники судової влади наголошували на необхідності введення апеляційних та касаційних фільтрів. «Вважаємо, що введення процесуальних фільтрів для оскарження відіграватиме позитивну роль у забезпеченні ефективності такого провадження, а також сприятиме підвищенню його авторитету, як найвищого судового органу, що здійснює перегляд найважливіших та екстраординарних спорів», — сказав він, додавши, що зазначені зміни відповідають загальним тенденціям процесуальної політики європейської демократії.

Проектом закону визначено чіткі підстави для оскарження рішень судів першої інстанції та постанов судів апеляційної інстанції. Передбачаються норми, якими нівелюється можливість зловживання учасниками справи своїх процесуальних прав, зокрема спрощується порядок розгляду відводу суддів у разі подання такого відводу напередодні або в день засідання. Вилучаються також деякі види забезпечення позову, які також використовувались у різних способах рейдерського захоплення майна.

Під час обговорення поправок народні депутати критикували законопроект. Зокрема, Сергій Власенко («Батьківщина»), зауваживши, що судочинство і правосуддя — це не просто перегляд паперів, відтак не можна просто констатувати, що є порушення закону і нічого з цим не робити, запропонував наступне: якщо суд під час розгляду в касаційній або апеляційній інстанції встановив суттєві порушення закону, які самі по собі були би підставою скасування судового рішення, суд повинен на них реагувати незалежно від того, чи зазначив їх позивач, апелянт або касант. «Це нормальний концептуальний підхід, який, на жаль, не був підтриманий комітетом», — зауважив він.

Комітет апелював свою відмову тим, що сторони мають у своїх скаргах зазначати повністю мотивувальну частину, з якою вони звертаються. Не дістала 121-ша поправка С. Власенка і підтримки сесійної зали — «за» 126.

Верховна Рада включила до порядку денного та підтримала за основу проект закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо підвищення доступності лікарських засобів, медичних виробів та інших товарів, які закуповуються за кошти державного бюджету, та створення умов для закупівель у сфері охорони здоров’я за кошти державного бюджету» (№ 2539). «За» — 278 депутатів.

Представляючи цей законопроект, народний депутат Михайло Радуцький зауважив, що він системно пов’язаний із ухваленим напередодні проектом закону № 2538 і спрямований на економію державних коштів, що виділяються державою для забезпечення населення необхідними ліками та медичними виробами.

За словами доповідача, ухвалення законопроекту дозволить підвищити економію бюджетних коштів, закуповувати більше ліків для пацієнтів за державними програмами та усуне перешкоди, зумовлені особливостями адміністрування податку.

Варто зауважити, що у порядку денному був проект закону «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)» (№ 2598), який депутати мали включити до порядку денного сесії та спрямувати до Конституційного Суду. Утім, його зняли з розгляду. Зокрема, для проведення консультацій з представниками місцевого самоврядування та експертами, які, як відомо, виступили категорично проти ухвалення цього законопроекту, висловивши щодо нього низку критичних зауважень.

Зранку із заявою від двох фракцій виступила також співголова фракції «Європейська солідарність» Ірина Геращенко, яка акцентувала увагу на збільшених зарплатах урядовців. За її словами, якби зросли зарплати чиновників, то відповідно до тарифної сітки вони зросли б і у решти громадян. Натомість чиновники збільшили свої виплати за рахунок премій. «Під час виборів влада обіцяла кожному українцю зарплати для медиків по чотири тисячі доларів США. Залишили чотири тисячі гривень, а самі отримують по 500 тис. грн премії. Те саме стосується членів наглядових рад держпідприємств, збиткових держпідприємств і силових структур, як Генпрокуратура тощо». Таку ситуацію депутат назвала неприпустимою.

Зранку Голова Верховної Ради Дмитро Разумков привітав працівників Управління державної охорони з професійним святом. «Вони забезпечують охорону як Верховної Ради, так і інших важливих для держави осіб та будівель. Тому бажаю їм спокійної, мирної служби без негативних наслідків, та високої заробітної плати», — сказав глава парламенту.