Голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак.

Скріншот відео RadaTVchannel.

За даними Держстату, в сільській місцевості лише 56,2 відсотка дітей дошкільного віку (3—5 років) відвідують садки. Водночас у містах дошкільною освітою охоплено 74,4 відсотка малюків. Таку статистику оприлюднили учасники слухань на тему «Стан і проблеми законодавчого забезпечення розвитку дошкільної освіти в Україні», що відбулися у Комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій.

Народні депутати запросили до дискусії представників центральних органів виконавчої влади, освітніх департаментів ОДА, науковців, керівників та працівників дошкільних закладів, представників громадських організацій.

«Комітет розуміє необхідність змін у дошкільній освіті і визначає їх одним з пріоритетів своєї діяльності», — наголосив голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак.

Нині у комітеті працює робоча група з розроблення законопроекту «Про дошкільну освіту». Попередній його варіант («Про внесення змін до Закону «Про дошкільну освіту») було подано до Верховної Ради низкою народних депутатів на чолі із заступником голови комітету Сергієм Колебошиним. «Ми вирішили його відкликати, — уточнив Сергій Колебошин, — щоб попрацювати над концептом дошкільної освіти».

Сергій Бабак нагадав: тривалий час наше суспільство сприймало дошкільну освіту як щось другорядне, незначуще і необов’язкове. Хоча світ уже давно інвестує значні ресурси у розвиток цієї освітньої ланки, розуміючи, що саме у ранньому віці закладається підґрунтя для подальшого успіху дитини, її гармонійного розвитку. На проведеній під егідою ЮНЕСКО у 2010 році профільній конференції було зазначено: освіта та турбота про дітей раннього і дошкільного віку є першим фундаментальним кроком до створення багатства народу.

За словами академіка-секретаря відділення загальної педагогіки Національної академії педагогічних наук Світлани Сисоєвої, в Україні дошкільну освіту сприймають переважно як освіту дітей віком від трьох років. Малюки від народження до двох років залишаються поза увагою державних інституцій. Водночас саме в цьому віці закладаються майбутні когнітивні здібності людини. «За деякими дослідженнями, у віці 6—9 місяців закладаються здібності, від яких залежить, як дитина писатиме, читатиме чи опановуватиме математику», — наголосила представниця НАПН.

«Ми плануємо розробити програму раннього розвитку дитини віком від 0 до 2 років», — повідомила Світлана Сисоєва. Серед іншого НАПН пропонує створити систему навчання молодих матерів, розвивати неформальну дошкільну освіту, а також створювати у садках групи раннього розвитку дітей та розширювати соціально-педагогічний, психологічний та медичний патронат сімей, у яких зростають малюки раннього віку. Потребує перегляду і зміст дошкільної освіти, адже відчувається значний розрив між тим, що дитина має знати й уміти після закінченні дитсадка і при зарахуванні до школи.

За даними Держстату, які під час слухань озвучила заступник міністра освіти Любомира Мандзій, станом на 1.01.2019 р. в Україні функціонувало 14 898 закладів дошкільної освіти, які відвідувало 1 млн 278 тис. 237 дітей (у попередньому році таких закладів було на 9 більше). Крім того, функціонують дошкільні групи при закладах загальної середньої освіти.

У містах розташовано лише 39 відсотків садочків, проте саме там виховується майже 76 відсотків дітей відповідного віку. У мегаполісах дошкільні заклади переповнені, попри те що там періодично відкривають нові садки.

Дошкільні дитячі заклади відчувають справжній кадровий голод, тому що праця вихователів недооцінена. Вони є найбільш соціально незахищеними, мають найнижчу серед усіх педагогічних працівників зарплату, найбільше навантаження (30 годин на тиждень) та зазвичай змушені працювати на 0,85—0,9 ставки. Не дивно, що в садках є чимало незаповнених вакансій.

Учасники слухань запропонували запровадити багатоканальне фінансування цієї ланки освіти. У проекті рекомендацій, які мали бути ухвалені за підсумками дискусії, пропонувалося внести зміни до Бюджетного кодексу — передбачити видатки з державної скарбниці на відкриття нових комунальних садків та дошкільних відділень. Крім того, парламентарії радять передбачити освітню субвенцію для здобуття обов’язкової дошкільної освіти 5-річних дітей та малюків з особливими освітніми потребами за принципом «гроші йдуть за дитиною».