Робиться це з метою підвищення ефективності проведення реформи децентралізації. Бо нині маємо унікальну ситуацію, коли уже у більшості районів створені ОТГ, але залишилась ще й районна влада. І в цьому випадку тільки виросла кількість чиновників.

До виборів до місцевих рад 25 жовтня поточного року залишилося зовсім обмаль часу. Тому Кабміну доручено у тримісячний термін підготувати на розгляд Верховної Ради України законопроект про ліквідацію більшості районів і утворити нові — в меншій кількості. Рівненська ОДА попередньо підготувала проект адмінустрою області на районному рівні, в якому передбачено чотири райони: Рівненський — 632,4 тисячі осіб, Дубенський — 169,1 тисяча осіб, Сарненський — 209 тисяч осіб та Вараський — 142,5 тисячі осіб.

Навіть глянувши лише одним оком, очевидна велика диспропорція у кількості населення, та й територіально Рівненський район значно більший за інші. І тут логічно поставити запитання: як таким районом управляти однаковою кількістю чиновників? Питань ще набагато більше, бо порушуються й територіальні рекомендації. Скажімо, від села Устя, що в Корецькому районі, до Рівного відстань 89 кілометрів.

Нині Рівненський район налічує дев’ять ОТГ. Після укрупнення матиме вдвічі більше. Отже, управляти половиною населення нинішньої області навряд чи буде зручно. Та найбільше, що хвилює активну громадськість, — яке представництво вони матимуть у райраді та облраді. Ще більше аргументів за створення на базі Рівненського окремого Гощанського району у народного депутата першого скликання, одного з авторів Закону України та його доповідача «Про місцеве самоврядування», кандидата юридичних наук Василя Миколайовича Руденка:

«Питання адміністративно-територіальної реформи в Україні, звичайно, на часі. Але реформа повинна мати цілі, що, з одного боку, забезпечують здійснення основного принципу, визначеного Конституцією України, — принципу народовладдя, а з другого — принципу наближення адміністративних послуг до людей.

При здійсненні будь-яких заходів щодо реформування адміністративно-територіального устрою держава повинна насамперед враховувати інтереси людей.

По-перше. Якщо нині час в районних радах представлені практично всі населені пункти, то в пропонованому районі в представницькому органі будуть переважно рівняни і по два-три представники від діючих районів. Тобто представництво людей на регіональному (районному) рівні буде змінімізовано в декілька разів.

По-друге. Чи відповідають інтересам людей пропозиції щодо утворення Рівненського мегарайону, який практично охоплює більше половини області як за територією, так і за кількістю населення — велике запитання. Керованість таким мегарайоном буде непростим. Який вихід?

Я пригадую, як в 60-х роках минулого століття в колишньому Радянському Союзі вже було укрупнення районів і колгоспів. Після закінчення восьмирічної школи в Тесові половина восьмикласників пішли в середню школу в Гощу, а інша половина в село Могиляни. Я навчався в Гощанській середній школі якраз в період об’єднаного Гощанського району, до складу якого ввійшли Гощанський, Корецький та Острозький райони.

У Гощанську середню школу ходили в той час учні із сіл Гощанського району, сіл Тесів, Хрінів, Сіянці, Садки, Кураж — Острозького району.

І в нинішній час ми спостерігаємо таку ж картину. В Гощанській центральній лікарні обслуговуються багато жителів сіл Тесівської, Сіянецької, Милятинської і Бухарівської сільських рад Острозького району, Бранівської, Користівської, Сапожинської і Світанківської сільських рад — Корецького району. Частина жителів Острозького і Корецького районів отримують послуги побутового обслуговування також в Гощі. І це свідомий вибір самих людей.

Можна і потрібно враховувати такий аспект як транспортне сполучення. Практично всі автобусні маршрути із населених пунктів Корецького району і половина автобусних маршрутів із Острозького району проходять через Гощанський район. Плата за поїздку до центрів адміністративних і інших послуг в Гощі буде мінімум вдвічі дешевшою, тобто економічно вигіднішою, ніж в Рівне.

Вважаю, що утворення нового району в складі Гощанського, Корецького і Острозького районів із центром в Гощі буде в повній мірі відповідати цілям і завданням реформи адміністративно-територіального устрою України та співвідноситися із повсякденними інтересами населення всіх трьох районів».

Тож у Корецькому, Гощанському та Острозькому районах нині жваво обговорюють питання, як житиме громада у дуже великому Рівненському районі. Обговорення цього питання проходило й раніше. Зокрема, ще другого грудня минулого року під час панельної дискусії, яку організували в Гощі, були представники трьох районів: Острозького, Корецького та Гощанського.

Серед інших питань було й таке: «Гощанський — п’ятий район — обґрунтована амбіція чи хибний крок?». Тоді ретельно обговорювали і прораховували спроможність створення п’ятого району на рівні субрегіонального поділу не лише прaедставники влади, але й науковці та юристи. Дійшли висновку, що, об’єднавши культурний, соціально-економічний, сільськогосподарський, промисловий потенціали вищеназваних районів, є всі можливості забезпечити сталий розвиток регіону у майбутньому.

Нині ж активно повернулися до обговорення об’єднання трьох районів депутати Корецької, Острозької міських рад і Гощанської селищної ради. Правда, депутати Корецької міськради у своєму зверненні до органів вищої влади пропонують закріпити дворівневу систему організації влади, тобто на рівні громади — рада громади і її виконком, на рівні області — обласна рада та її виконавчий орган. Таким чином ліквідувати орган, що «втратив функцію спільного представництва інтересів громад». (Повністю тексти звернень міськрад та селищної ради читайте на їх сайтах).

А ось голова Корецької райради Ігор Хоменчук дещо іншої думки:

— Якщо в Україні проводиться адмінреформа і йдеться про об’єднання районів, то доцільно ініціювати, аби мати окремий район. Насамперед, треба думати про доступність громади до правових, медичних та освітніх закладів. Не слід забувати про представницькі функції. Нині маємо через недосконалу форму виборів до обласної ради на партійній основі і ту ситуацію, що жодного депутата з Корецького району в облраді немає. І це дуже помітно відображається на виділенні коштів з обласного та державного бюджетів. Левова пайка (частка) коштів йде на ті райони, де є по кілька представників в обласній раді. Коли ж Кореччина увійде у Рівненський район (а там будуть одразу шість нинішніх районів), то ні в райраді, ні тим більше в облраді навряд чи ми побачимо наших представників. Тому я та багато моїх колег по депутатському корпусу за об’єднання Гощанського, Острозького та Корецького районів в один.

Якщо поглянути на рішення та звернення депутатів Острозької міської ради до Президента, Верховної Ради, Кабінету Міністрів та народних депутатів і обласних депутатів від Острожчини, то підтримується ідея об’єднання Острозького, Корецького та Гощанського районів. У зверненні йдеться: «Усі три райони гармонійно поєднуються між собою та матимуть обличчя цілком спроможної єдиної громади».
Абсолютно підтримують ідею об’єднання трьох районів депутати Гощанської селищної ради.

— Ми провели позачергову сесію, — каже Гощанський селищний голова Микола Панчук, — аби висловитися з приводу утворення в області ще одного району — Гощанського. Об’єднання Острозького, Корецького і Гощанського районів є доцільним і економічно вигідним. Вони доповнюють один одного і становлять основу потужного району. Острог та Острозький район — основа наукового та освітнього середовища, Корець — основа духовного та аграрного середовища, Гоща центр аграрного, промислового, виробничого середовища з об’єднуючим логістичним розміщенням. Усі три райони є надзвичайно туристично привабливими. Свого часу вони уже були об’єднані, і результатом такого об’єднання був потужний розвиток усього регіону.

Обговорювалося свого часу також приєднання до вищевказаних районів і території Соснівської селищної ради.

— Мені важко сказати, як би відреагувала наша громада, до кого приєднатися — до Гощі чи до Рівного, коли уже маємо юридичну можливість створити власну ОТГ, — відверто каже селищний голова Микола Кот.

— Однак чимало наших мешканців лікуються у Гощанській ЦРЛ. Не впевнений, чи з таким успіхом вони матимуть можливості лікуватися у Рівному.

І ще запитуємо думку експерта з юридичних питань, консультанта проекту «ПУЛЬС» Асоціації міст України Василя Куриласа:

— Якщо йдеться про трирівневу систему форми правління в Україні, як це затверджено у Конституції, то вважаю доцільним створити ще один район — Гощанський. Все залежить, наскільки зацікавлена влада у верхніх ешелонах мати свого префекта, і від коштів на утримання районної влади.

Зрозуміло, що якби провести опитування громади у цих трьох районах, то у переважній більшості вони б хотіли мати свій окремий район. І щоб він мав назву саме за місцем їхнього проживання. Однак аргументів, як бачите, чимало для створення ще одного району. Серед інших — це дасть можливість відщепити від мега Рівненського району у кількості 632 тисячі десь майже 140 тисяч мешканців і шість ОТГ для створення п’ятого району. Єдине, що стримує сьогодні — це те, де буде районний центр. Однак тут варто віддати перевагу логістиці. А це уже справа обласної влади та Кабміну.