На знімку: Під час засідання.

На знімку: Олег Бондаренко, Роксолана Підласа.

Пленарне засідання 3 лютого

Засідання Верховної Ради розпочалось із виступу народного депутата Вадима Рабіновича, представника «Опозиційної платформи — За життя». Свою заяву від імені двох фракцій він виголошував в оточенні колег-парламентаріїв. Йшлося про санкції, які Президент запровадив проти каналів «112 Україна», NewsOne, ZIK та інших, які згідно з рішенням Ради національної безпеки і оборони від 2 лютого мають бути негайно заблоковані на п’ять років.

«Уперше за всю історію існування незалежної України було вимкнено відразу три провідні інформаційні канали. За день до цього СБУ здійснила провокації щодо групи телеграм-каналів». Народний депутат заявив також, що найближчим часом відбудеться надзвичайний з’їзд партії, який визначить їхні подальші кроки.

«Запам’ятайте: ви не затулите рота ні нашій партії, ні мільйонам наших виборців. Ви не затулите нам рота заборонами каналівм», — заявив народний депутат, додавши, що їх політична сила ініціює процедуру імпічменту Президента. 
Перейшовши до питань порядку денного, народні депутати розглянули законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації окремих положень діяльності Бюро економічної безпеки України» (№ 3959) та альтернативний до нього проект № 3959-1.

Нагадавши, що ухвалений парламентом закон про Бюро економічної безпеки (БЕБ) нині очікує на підпис Голови Верховної Ради та Президента, Ольга Василевська-Смаглюк («СН») зауважила, що повноцінна реалізація цього закону неможлива без внесення змін до Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів. Цей законопроект, за її словами, надає процесуальні повноваження БЕБ, як органу досудового розслідування, визначає його підслідність, а також закріплює права детективів бюро.

Профільний Комітет з питань правоохоронної діяльності рекомендував парламенту підтримати альтернативний проект № 3959-1 за основу, що й зробили 239 парламентаріїв.

Народні депутати Ірина Констанкевич («За майбутнє») та Марина Бардіна («СН») представили альтернативні проекти законів «Про внесення змін до статті 173-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо збільшення адміністративної відповідальності за вчинення домашнього насильства» (№ 3908, 3908-1). Основний проект, авторства І. Констанкевич, передбачав істотне збільшення штрафу за вчинення домашнього насильства чи насильство за ознакою статі. Альтернативний, авторства М. Бардіної, зокрема, передбачає покарання за порушення статті 173-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення у вигляді суспільно корисних робіт з одночасним спрямуванням коштів за виконання таких робіт постраждалій особі.

Розглянувши ці два законопроекти, профільний Комітет з питань правоохоронної діяльності рекомендував підтримати альтернативний проект. 

Точка зору

За словами заступника голови комітету Галини Михайлюк, істотне збільшення штрафів, аж до 34 тис. грн, фактично ставить адміністративні правопорушення на один щабель із кримінальними. До того ж велика сума штрафу вдарить і по іншій стороні—постраждалому від дій кривдника.

«Тому комітет вважає недоцільним ухвалення цього проекту, бо це може призвести до протилежних поставленій меті наслідків», — сказала народна депутатка.

Альтернативний законопроект, за її словами, значно ширший за змістом. Тому його прийняття вбачається більш ефективним у сфері захисту від домашнього насильства. Крім того, прийняття цього законопроекту сприятиме реалізації положень Конвенції Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок та домашньому насильству.

Зрештою, ухвалення альтернативного законопроекту № 3908-1 за основу підтримали 328 народних депутатів.

У другому читанні та в цілому (346 «за») Верховна Рада ухвалила проекти законів «Про внесення змін до статті 16 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» (щодо приватних домашніх робітників та місцевого персоналу іноземних диппредставництв) (№ 0934) та «Про внесення змін до Господарського кодексу України щодо усунення правових колізій у вимогах до статуту товариств з обмеженою та додатковою відповідальністю» (№ 3497).

У першому читанні парламентарії розглянули також два альтернативні проекти «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підтримки розвитку вітчизняних галузей надрокористування» (№№ 4187, 4187-1). Після обговорення проектів за скороченою процедурою, під час яких лунало багато критики на адресу проектів, народні депутати повернули основний законопроект     № 4187 на повторне перше читання.

У повторному першому читанні народні депутати обговорили проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення діяльності Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (№ 3335-1-д). Скорочено Агентство з розшуку та менеджменту активів називають АРМА.

За словами заступниці голови Комітету з питань антикорупційної політики Галини Янченко, цей варіант законопроекту суттєво відрізняється від попереднього, у ньому враховано всі зауваження, які висловлювали народні депутати. «Фактично цим законопроектом ми пропонуємо розпочати реформу управління арештованими активами, яка вже давно назріла», — сказала вона. Щодо самого законопроекту, то найголовніше, що у ньому, наголосила депутатка, не будуть розширюватись повноваження АРМА. Крім того, АРМА не отримає жодного окремого процесуального статусу.

Натомість Г. Янченко наголосила на трьох ключових аспектах, які додалися до проекту. По-перше, АРМА не зможе продавати майно до рішення суду. «Це фактично означає захист інвесторів. Єдиним винятком будуть товари, які швидко псуються (харчові продукти), або товари, на продаж яких згоду дав власник», — сказала вона. По-друге, власники майна зможуть самостійно надавати АРМА рішення суду про скасування арешту на їх майно. Нині таке повноваження винятково має прокурор і суд. По-третє, законопроект створює умови для продажу майна, що перебуває в АРМА на аукціонах через систему ProZorro. 

«Тобто мета цього законопроекту — виправити помилки в системі управління активами та прибрати дискримінаційні повноваження, фактично вичистити ту корупцію, яка на сьогодні є в АРМА, через яку систематично мають проблеми українські та іноземні інвестори», — наголосила парламентарій, додавши, що цей законопроект написаний не з теорії, а з практики.

Проте законопроект не підтримали у першому читанні, «за» проголосували лише 195 обранців. Водночас 239 народних депутатів відправили його в комітет на повторне перше читання.

У другому читанні та в цілому було підтримано проект закону «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за порушення законодавства у сфері захисту природних екосистем від пожеж» (№ 3755).

У першому читанні Верховна Рада розглянула та підтримала законопроекти «Про внесення змін до Закону України «Про географічні назви» щодо удосконалення діяльності, пов’язаної із встановленням, унормуванням, обліком, реєстрацією, використанням та збереженням географічних назв» (№ 4079) та «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за незаконне виселення з житла» (№ 4333).

Підтримку за основу в сесійній залі дістав і проект закону «Про внесення змін до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» щодо Генеральної схеми планування території України» (№ 3337).

У першому читанні підтримано також законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про забезпечення масштабної експансії експорту товарів (робіт, послуг) українського походження шляхом страхування, гарантування та здешевлення кредитування експорту» щодо забезпечення ефективного функціонування експортно-кредитного агентства» (№ 3793). Насамкінець Верховна Рада ухвалила проект постанови «Про заходи щодо запровадження Електронного реєстру листків непрацездатності», якою уряду, зокрема, доручається вжити заходів щодо прискорення розробки та внесення змін до відповідних нормативно-правових актів з метою впровадження Електронного реєстру листків непрацездатності. А також здійснити аудит ефективності використання коштів, виділених на впровадження Електронного реєстру листків непрацездатності. Крім того, низку законопроектів без обговорення було спрямовано на повторне перше читання.

На початку ранкового засідання із заявою від імені двох фракцій також виступила Марія Мезенцева («СН»), яка нещодавно очолила українську делегацію в ПАРЄ. Вона поінформувала колег про останні рішення, ухвалені під час січневої сесії, які, за її словами, мають безліч перемог для української делегації.

Антон Поляков (група «За майбутнє») у своєму вступі повідомив, що збирає підписи колег для проведення позачергового засідання з метою вирішення питання вартості тарифів.

Із днем народження цього дня вітали Валерія Гнатенка, представника фракції «ОПЗЖ».

Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.

Більше фото тут.