Відповідну постанову прийнято 24 січня. Відтепер голови районних адміністрацій у Києві та Севастополі будуть призначатися на посаду і звільнятися Президентом України за поданням Кабміну згідно з пропозиціями Прем’єр-міністра України.

Нагадаю, що раніше голови районних адміністрацій у Києві та Севастополі призначалися на посаду і звільнялися Президентом за поданням Кабміну відповідно до пропозицій голів Київської та Севастопольської міських держадміністрацій.

Наскільки такий крок виправданий, покаже час, але вже тепер зрозуміло, що керувати міським головам містами стане складніше. Проте, наприклад, статтю 11 Закону України «Про столицю України — місто Київ», де встановлено, що районні державні адміністрації в місті Києві підпорядковуються Київській міський державній адміністрації, ніхто поки що не скасовував.

Я тебе бачу, ти мене — ні

З 25 січня на автодорогах країни з’явилися поліцейські патрулі без розпізнавальних знаків поліції. Такі автомобілі патрульної поліції візуально не відрізнятимуться від інших автомобілів—учасників дорожнього руху. Ці фантоми мають фіксувати порушення правил дорожнього руху (ПДР), пересуваючись в автомобільному потоці. Появу таких фантомних патрулів анонсували ще у грудня 2020 року. У поліції стверджують, що пересувні комплекси фіксації швидкості, які встановлено на фантомах, можуть фіксувати під час руху до 50 транспортних засобів одночасно. У разі автоматичної фіксації «фантомом» порушень на дорозі, дані відправляються до системи автоматичної фіксації. Після чого автоматично формується постанова про адміністративне правопорушення. Уповноважений поліцейський, проаналізувавши отримані матеріали, виносить адміністративну постанову з накладанням кваліфікованого електронного підпису. Отже, поліція цього тижня отримала ще один засіб стримання лихачів.

Проте стосовно самого програмно-апаратного комплексу, який дає змогу фіксувати адміністративні правопорушення в автоматичному режимі, є запитання. Насамперед щодо його сертифікації та коректності роботи під час руху авто. Друге —  це те, що відповідно до ст. 142 Кодексу про адміністративні правопорушення під час здійснення фотозйомки обов’язковою є наявність не менш як двох зображень транспортного засобу, отриманих з різних або протилежних ракурсів. Чи можна технічно це забезпечити в русі? Навряд, оскільки потрібно одночасно зафіксувати транспорт порушника із прив’язкою до конкретного місця дороги і водночас різні ракурси цього транспорту з поліцейського авто, що рухається, наприклад, за порушником, фізично неможливо. Не варто забувати і вимоги Правил дорожнього руху про необхідність наявності на ділянці, де зафіксовано порушення, знака 5.76, яким позначають ділянки доріг, де можливе здійснення контролю за порушенням ПДР за допомогою спеціальних технічних та/або електронних засобів.

Не варто також забувати і про те, що сама система автофіксації порушення ПДР дещо сумнівна з правової точки зору, якщо згадати рішення Конституційного Суду України (КСУ) від 22 грудня 2010 року за № 23-рп/2010.

Можливо, крапку в цьому питання поставить нове рішення КСУ, який підозріло довго розглядає нове подання щодо конституційності автофіксації порушень ПДР.