Реалізація проекту має забезпечити жителів громад Кіровоградської, а в розширеному варіанті — частково Вінницької, Миколаївської, Одеської та Черкаської областей сучасним регулярним надійним громадським транспортом для швидкого переміщення в межах вказаних областей. Таким транспортом може стати так званий рейковий автобус. Фактично — своєрідний залізничний пасажирський транспорт, який використовуватиме наявне залізничне сполучення для пасажирських перевезень, розповів один з ініціаторів ідеї, голова обласного об’єднання болгар «Нашите хора» Сергій Осадчий.

Неодноразово проведені за кілька останніх років опитування пересічних громадян у найвіддаленіших куточках області (Гайворон, Голованівськ, Вільшанка, Новоархангельск та інші) підтверджують, що труднощі з пасажирськими перевезеннями в межах області належать до найболючіших проблем життєдіяльності її мешканців.

Ремонт та відбудова доріг — перспектива дуже дорога та тривала

Загальновідомо, що більш-менш якісне дорожнє полотно має ціну приблизно один мільйон євро за кілометр. Тобто для відбудови доріг у Кіровоградській області необхідно мати бюджет мінімум у 500—600 мільйонів євро.

Навіть якщо такий бюджет буде виділено, то знадобиться 10 років на їхню відбудову. Тобто рейковий автобус — це потреба сучасності.

Це, по-перше, зручно, по-друге, доступно, по-третє, економічно обґрунтовано. А головне — залізниця вже є, її не треба знову будувати, лише здійснити частковий ремонт та обслуговування рейкового шляху, де це потрібно, та необхідна масштабна організаційна робота фахівців «Укрзалізниці».

Ще більшого значення набуває проект, особливо для мешканців центральної частини України (де проживає понад три мільйони громадян), враховуючи велику кількість біженців зі сходу. Лише Кіровоградщина прийняла понад сто тисяч переселенців.

Запропоновано три варіанти

Передбачається, що до «Великого кільця» майбутнього маршруту рейкового автобуса протяжністю 783 кілометри мають увійти станції Вапнярка, Рудниця, Гайворон, Голованівськ, Підгородня, Помічна, Кропивницький, Знам’янка, ім. Т. Шевченка, Цвітково, Богачеве, Тальне, Христинівка (Умань), Зятківці, Вапнярка. До «Малого кільця» (600 кілометрів) — Гайворон, Голованівськ, Підгородня, Помічна, Кропивницький, Знам’янка, 
ім. Т. Шевченка, Цвітково, Богачеве, Тальне, Христинівка (Умань), Зятківці, Гайворон. «Лінійний маршрут з напівкільцем» (444 кілометри) — Голованівськ, Ємилівка, Йосипівка, Болеславчик, Підгородня, Бандурка, Помічна, Бобринець, Долинська (Тимково), Знам’янка, Кропивницький, Помічна.

За зразок для проекту ініціатори взяли наявну частково вузькоколійку Житомир — Ольвіополь (нині Первомайськ Миколаївської області) протяжністю 465 кілометрів з «центром» технічного обслуговування в Гайвороні. А також проект, який було здійснено в Криму в 2011—2014 роках як маршрут рейкового автобуса «Білий лебідь» між станціями Феодосія і Джанкой.

Основа є

Гармонійною частиною проекту як невід’ємна його складова має стати й наявна вузькоколійка на ділянках Рудниця — Гайворон та Гайворон — Голованівськ загальною протяжністю 130 кілометрів. Центром обслуговування рейкобусів у рамках проекту може стати після реконструкції депо в Гайвороні, яке є центром обслуговування локомотивів вузькоколійної залізниці.

Можливий кошторис проекту може становити 100 мільйонів євро, враховуючи що «Укрзалізниця» має в наявності понад два десятки сучасних рейкобусів польського виробництва Pesa, більшість із яких не експлуатуються.

Сучасні рейкобуси також виготовляє вітчизняний виробник — Крюківський вагонобудівний завод. Два потяги цієї серії з листопада минулого року здійснюють пасажирські перевезення між Румунією і Україною.

Проект може бути реалізовано у три етапи за два роки, впевнені його розробники.

В обговоренні проекту взяли участь народні депутати Юрій Кузбит та Ігор Мурдій, перший заступник начальника обласної військової адміністрації Павло Конопко, представники «Укрзалізниці» та профільних структурних підрозділів ОВА.

Факт

З 690 кілометрів ділянок десяти державних автомагістралей, які проходять територією області, 500 потребують капітального ремонту. До 80 відсотків доріг обласного та районного значення (таких в області майже 7000 кілометрів) — не в кращому стані.

Щоб дістатися з віддаленого села Гайворонської громади до обласної лікарні в Кропивницькому, потрібно подолати понад 230 кілометрів, на що знадобиться не менш як шість-сім годин, якщо задіяти приватний легковий транспорт, і до двох діб, якщо «пощастить» із громадським транспортом.

Кіровоградська область.

Фото надано автором.