Мустафа Джемілєв (у центрі).

Це передбачає ухвалений в цілому законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо використання та обігу піротехнічних виробів (№ 7438). «Заборонили використання, продаж та передачу феєрверків, салютів і петард, в тому числі заборонили використання піротехніки щодо тварин під час проведення спортивних та видовищних заходів. Заборона не поширюється на використання піротехніки ЗСУ, Нацполіцією та аварійно-рятувальними службами», — зазначив Голова Верховної Ради України Руслан Стефанчук.

Звільнимо нашу землю і вже тоді салютуватимемо в честь Перемоги над московським ворогом!

Народні депутати підтримали у першому читанні законопроект про внесення змін до Закону «Про Державний бюджет України на 2023 рік» щодо використання коштів державного фонду регіонального розвитку (№ 9165).

Враховуючи воєнний стан, закон про держбюджет пропонується доповнити новою статтею, яка передбачає, що у 2023 році кошти держфонду мають використовуватися у визначеному Кабміном порядку та з урахуванням деяких особливостей. Зокрема, інвестиційні програми і проекти, що реалізуються за рахунок коштів держфонду регіонального розвитку, мають виноситися на відкрите голосування громадян через «Дію» та співфінансуватися з місцевих бюджетів. Під час такого голосування громадянин може віддати один голос за одну інвестиційну програму (проект) регіону за місцем реєстрації місця проживання або за місцем проживання внутрішньо переміщеної особи. Розподіл коштів за програмами (проектами) та регіонами затверджуватиметься урядом.

У другому читанні та в цілому ухвалено законопроект про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо використання коштів з рахунків на підтримку України (№ 8433).

Документом пропонується встановити, що протягом дії воєнного стану та бюджетного періоду, що настає за роком, в якому припинено або скасовано цей стан, за рішенням Кабміну головні розпорядники коштів держбюджету можуть відкривати рахунки в Нацбанку України для збору добровільних внесків від фізичних та юридичних осіб приватного права та/або публічного права для реалізації заходів із національної безпеки та оборони, відновлення, підтримки та розвитку України з особливим режимом використання цих коштів. Використовуватися ці кошти мають за встановленим Кабміном порядком, а їхні залишки повинні зберігатися на рахунках спеціального фонду головних розпорядників до повного їх використання у наступних бюджетних періодах з урахуванням їх цільового призначення.

За основу ухвалено законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення процедури виведення з ринку банку в умовах воєнного стану» (№ 9107-1), який спрямований на забезпечення стабільності банківської системи в умовах воєнного стану, а також на захист прав та інтересів вкладників та інших кредиторів банків. Документом, зокрема, пропонується внести зміни до Закону «Про банки і банківську діяльність», які стосуються заборони підсанкційній особі набувати та/або збільшувати істотну участь у банку, а також визначають підстави для прийняття Нацбанком рішення про застосування санкцій аж до можливого відкликання банківської ліцензії та ліквідації банку. Водночас, коли йдеться про системно важливий банк, то він має виводитися з ринку відповідно до Закону «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» та з можливою участю держави у такому виведенні. При цьому пропонується закріпити норму, яка передбачає можливість відшкодування особам збитків, яких вони зазнали внаслідок ліквідації банку або виведення з ринку системно важливого банку, виключно за рахунок коштів держави-агресора.

Парламентарії підтримали за основу урядовий законопроект про внесення змін до Закону «Про оцінку впливу на довкілля» (№ 8410), які зумовлені необхідністю впровадження принципів цифровізації дозвільної процедури, а також з метою скорочення строків здійснення процедури оцінки впливу на довкілля та зменшенням дискреційних повноважень уповноваженого органу при ухваленні рішень в рамках процедури оцінки впливу на довкілля. З цією метою пропонується скоротити строк громадського обговорення повідомлення про плановану діяльність із 20 до 12 робочих днів та передбачити, що повідомлення про плановану діяльність та оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля буде заповнюватися у цифровому форматі безпосередньо в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля. Отож уповноважений орган уже не зможе відхиляти ці документи у зв’язку з їх начебто невідповідністю затвердженій формі. Крім того, законопроектом пропонується визначити вичерпний перелік підстав для відмови у видачі висновку з оцінки впливу на довкілля та скоротити процедуру здійснення оцінки впливу на довкілля в разі усунення недоліків, що стали причиною для відмови.

Так само за основу підтримано й урядові законопроекти про внесення змін до Прикінцевих та перехідних положень Закону «Про споживче кредитування» щодо особливостей нарахування відсотків за споживчими кредитами під час воєнного стану (№ 9051) та про внесення змін до Податкового кодексу щодо особливостей нарахування відсотків за споживчими кредитами під час воєнного стану   (№ 9052), які передбачають комплексне вирішення проблеми нарахування надмірних та непропорційно великих процентів за договорами про споживчі кредити для споживачів, місцем постійного проживання або покинутим місцем постійного проживання яких є територія, на якій ведуться (велися) бойові дії, або яка тимчасово окупована російською федерацією. Для таких осіб на період дії воєнного стану та у тридцятиденний строк після його припинення або скасування пропонується запровадити обов’язкову реструктуризацію зобов’язань споживачів за договорами про споживчий кредит, який не забезпечено заставою.

Задля покращення роботи військово-лікарських комісій та вдосконалення правових і організаційних засад проходження військово-лікарської експертизи парламентарії підтримали за основу законопроект про внесення змін до статті 70 Основ законодавства України про охорону здоров’я (щодо роботи військово-лікарських комісій, № 9154). Ці зміни передбачають можливість здійснення військово-лікарської експертизи всіма закладами охорони здоров’я сектору безпеки і оборони та функціонування ВЛК на базі закладів охорони здоров’я державної і комунальної форми власності. На думку авторів законопроекту, це рішення дасть змогу покращити роботу військово-лікарських комісій, адже нині вони дуже перевантажені у зв’язку з мобілізацією та пораненнями військовослужбовців під час бойових дій. Як наслідок, збільшення кількості ВЛК та створення їх у закладах охорони здоров’я державної і комунальної форми власності дасть можливість зменшити час проходження експертизи та уважніше розглядати кожен окремий випадок.

У першому читанні підтримано урядовий законопроект про внесення змін до Закону «Про імміграцію» (№ 6516), які спрямовані на вдосконалення механізмів надання дозволу на імміграцію, у тому числі спрощення процедур надання дозволу на імміграцію іноземним висококваліфікованим ІТ-спеціалістам, відмови в наданні дозволу на імміграцію, скасування дозволу на імміграцію та посвідки на постійне приживання, а також посилення заходів протидії нелегальній міграції відносно осіб, яким відмовлено у видачі дозволу на імміграцію або скасовано такий дозвіл з урахуванням вимог та викликів сьогодення.

Цими змінами також пропонується визначити обставини, за яких факт перебування у шлюбі з громадянином України або іммігрантом не визнається підставою для надання дозволу на імміграцію та скоротити строк розгляду заяви про надання дозволу на імміграцію.

Підтриманий у першому читанні законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо функціонування установ виконання покарань та установ попереднього ув’язнення в умовах воєнного стану  (№ 8292) передбачає можливість створення у слідчих ізоляторах Державної кримінально-виконавчої служби на період дії воєнного стану та у відбудовний період секторів максимального рівня безпеки для відбування покарання чоловіками, засудженими до довічного позбавлення волі, а також врегулювання питання перебування у таборах для тримання військовополонених. Згідно із цими змінами також не допускається тримання в одиночних камерах неповнолітніх осіб, а особи, які досягли вісімнадцятирічного віку, мають утримуватися в камерах окремо від неповнолітніх та повнолітніх до досягнення ними двадцяти двох років.

Законопроект про внесення змін до Митного кодексу України щодо встановлення особливостей проходження служби в митних органах та проведення атестації посадових осіб митних органів (№ 6490-д), який підтримано у першому читанні, спрямовано на перезавантаження роботи митниці. З цією метою, зокрема, пропонується запровадити конкурсну процедуру відбору керівника митниці (за аналогією з конкурсами з відбору керівників антикорупційних органів). Крім того, передбачена періодична переатестація всіх працівників митниці, наслідком непроходження якої стане звільнення з держслужби.

Верховна Рада ухвалила в цілому такі законопроект: про особливості припинення за рішенням власника державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі (№ 8205); про внесення змін до деяких законів України щодо окремих особливостей організації примусового виконання судових рішень і рішень інших органів під час дії воєнного стану (№ 8064); про внесення змін до Податкового кодексу України щодо звільнення від cплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно (№ 7632); про внесення змін до статті 51 Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників у питанні надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу (№ 8378); про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення якості вищої освіти  (№ 8095); про внесення змін до деяких законів України щодо зареєстрованого місця проживання неповнолітніх осіб на період тимчасової окупації російською федерацією території України (№ 8092).

У першому читанні підтримано законопроекти: про внесення змін до Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України щодо удосконалення питань оформлення документів та лікування військовослужбовців під час дії воєнного стану (№ 9158); про внесення змін до деяких законів України щодо спрощення умов виробництва дистилятів суб’єктами малого підприємництва (№ 5762); про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції (№ 9030).

Парламентарії підтримали проект постанови про проміжний звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування можливих порушень законодавства України у сфері отримання, розподілу, транспортування, зберігання, використання за цільовим призначенням гуманітарної та іншої допомоги, а також неефективного використання державного майна, яке може бути використане для тимчасового розміщення внутрішньо переміщених осіб та забезпечення інших потреб держави (№ 9106).


Олександр Копиленко.

Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.

Більше фото тут