Члени Тимчасової спеціальної комісії з питань захисту майнових та немайнових прав внутрішньо переміщених та інших осіб, постраждалих внаслідок збройної агресії рф проти України, зокрема народні депутати Павло Фролов, Максим Ткаченко, Руслан Горбенко та Владлен Неклюдов, зареєстрували в парламенті законодавчу ініціативу, якою пропонується передбачити на рівні закону виплату внутрішньо переміщеним особам допомоги на проживання на весь період воєнного стану. Ідеться про законопроект «Про внесення змін до Закону «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» щодо виплати допомоги на проживання з урахуванням оцінки задоволення потреб та ступеня інтеграції внутрішньо переміщеної особи за місцем її фактичного проживання» (№ 10382).

З початком війни мільйони українців вимушено покинули свої домівки і опинились фактично на вулиці без житла, документів, роботи, відзначили депутати додавши, що нині на обліку внутрішньо переміщених осіб перебувають 4889349 осіб, серед них — 1030583 дитини. Водночас розмір щомісячної допомоги становить: для осіб з інвалідністю та дітей — 3000 гривень; для інших осіб — 2000 гривень. Кабмін також передбачив можливість отримання ВПО виплати допомоги на проживання, проте вона виплачується лише протягом шести місяців, акцентували автори, без автоматичного продовження, що значно погіршує становище переселенців.

«Крім цього, майже щокварталу вносяться зміни до постанов уряду щодо умови виплати допомоги на проживання, що лише ускладнює життя внутрішньо переміщеним особам, оскільки щоразу вони гадають, чи отримають наступного місяця допомогу чи ні, чи зможуть орендувати житло чи ні, чи опиняться на вулиці зі своїми дітьми та старими батьками посеред зими», — зауважив Павло Фролов (на знімку), додавши, що запроваджені урядом нововведення не повною мірою враховують реальні потреби життя, в яких опинилися внутрішні переселенці.

На підсумковій прес-конференції 19 грудня, зазначив народний депутат, Президент Володимир Зеленський заявив: «Що стосується допомоги переселенцям: зменшення допомоги не буде. Що стосується збільшення: не можу поки що підтвердити через усі ці виклики, пов’язані зі збільшенням оборонного бюджету, тому не можу вам сказати, як будемо працювати з видатками. Не можу сказати зараз. Точно все буде підраховано до кінця року. Все це буде зроблено. У Новий рік ми будемо мати повне розуміння наших розрахунків». Тож, з огляду на вищевикладене, члени ТСК під час засідання 22 грудня схвалили пропозицію внести на розгляд Верховної Ради відповідну законодавчу ініціативу.

Нині проектом пропонується передбачити на рівні закону виплату внутрішньо переміщеним особам допомоги на проживання на весь період воєнного стану. Для цього хочуть доповнити Закон «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» новою статтею 9-3, якою передбачається, що ВПО призначається та виплачується щомісячна допомога на проживання. Розмір, порядок та тривалість виплат такої допомоги встановлює Кабінет Міністрів з урахуванням потреб та оцінки ступеня інтеграції внутрішньо переміщеної особи за місцем її фактичного проживання.

Відповідно до законопроекту до завершення місяця, наступного за місяцем в якому буде припинено або скасовано дію воєнного стану, або до проведення оцінки задоволення потреб внутрішньо переміщених осіб та встановлення за її результатами належного ступеня інтеграції внутрішньо переміщеної особи за місцем її фактичного проживання, такій особі призначатиметься щомісячна допомога на проживання у розмірі, встановленому

Кабінетом Міністрів. Але не менш як 3000 гривень для осіб з інвалідністю та дітей і 2000 гривень для інших осіб. Передбачено також встановити, що допомога на проживання може бути не призначена або її виплата припинена у разі, якщо внутрішньо переміщена особа, яка звертається по допомогу на проживання або є отримувачем допомоги:

знята з обліку ВПО або повернулася на тимчасово окуповані території або території, включені до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або перебуває за кордоном понад встановлений Кабінетом Міністрів строк без поважних причин, або подала недостовірні відомості для надання допомоги на проживання, або не повідомила про зміну обставин, що впливають на призначення допомоги;

має середньомісячний сукупний дохід на члена сім’ї за попередній квартал, що перевищує розмір мінімальних заробітних плат, встановлених законом про Державний бюджет України на 1 січня року, в якому виплачується допомога;

є непрацюючою праце-здатною особою і протягом шести місяців із дня призначення допомоги не отримала статус безробітного та не вжила інших заходів, що сприяють її економічній незалежності, без поважних причин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів;

у період після призначення допомоги на проживання набула у власність рухоме майно на суму, що перевищує розмір 30 мінімальних заробітних плат на момент придбання (крім транспортного засобу, з року випуску якого минуло вісім років, вартістю до 50 мінімальних заробітних плат на момент придбання), чи нерухоме майно вартістю понад 50 мінімальних заробітних плат на момент придбання;

має на депозитному банківському рахунку (рахунках) кошти загальною сумою, яка перевищує 30 мінімальних заробітних плат, або придбала іноземну валюту (крім валюти, придбаної для оплати медичних послуг, у тому числі реабілітаційних, протезування, а також соціальних та/або освітніх послуг), цінні папери на суму понад 30 мінімальних заробітних плат на момент придбання;

має у власності придатне для проживання житло площею не менш як 13,65 квадратних метрів на одного члена сім’ї, але не менш як 25 квадратних метрів на сім’ю, розташоване на територіях, які не включені до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або які тимчасово окуповані;

отримала компенсації відповідно до Закону України «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією рф проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агре-сією рф проти України»;

перебуває на повному державному утриманні, зокрема, в стаціонарному інтернатному закладі соціального захисту, закладі спеціалізованої освіти військового (військово-спортивного) спрямування, відбуває покарання в місцях позбавлення волі.

Водночас автори законопроекту акцентують увагу на тому, що реалізація його норм не потребуватиме додаткових видатків із Держбюджету. Адже зменшення кількості отримувачів допомоги на проживання відбудеться за рахунок застосування встановлених законопроектом підстав не-призначення або припинення цієї допомоги передусім працездатним внутрішньо переміщеним особам. Загальна кількість працездатних ВПО отримувачів допомоги зменшиться з поточних 1,25 мільйона до орієнтовно 750—850 тисяч громадян у 2024 році, прогнозують депутати. Отже, до півмільйона внутрішніх переселенців зможуть займатися економічно активною діяльністю, сплачувати податки та сприяти економічній спроможності нашої держави у боротьбі з російським агресором, зауважується в пояснювальній записці до проекту.

Загалом прийняття законопроекту, вважають депутати, посилить державну підтримку внутрішньо переміщених осіб на час дії воєнного стану.