До Євро-2012 шахтарська столиця повинна стати містом, зручним для гостей

Стан міжнародного аеропорту був однією із головних претензій УЕФА до Донецька як міста — потенційного господаря ігор Євро-2012. У вересні минулого року місцева влада презентувала проект нового аеропорту. Найбільша проблема — вчасність фінансування об’єкта, адже він повинен бути завершений до грудня 2011 року.
В області не без гордості кажуть, що на крайній випадок мають альтернативний варіант: спорудження тимчасового термінала протягом восьми місяців. Під такий «квазі-аеропорт» готові використати будівлю одного із гіпермаркетів, розташованого поруч. Крім того, як запасні варіанти розглядаються аеропорти Маріуполя і Луганська. Показово, що жоден із них не враховує найбільш логічний шлях: спорудити тимчасовий термінал, який би відповідав усім міжнародним вимогам. А поруч будувати новий стаціонарний аеропорт. Хіба теперішні авіапасажири заслуговують на гідні умови менше, ніж майбутні учасники та вболівальники Євро-2012?
Санітарний мінімум
А як господарі міста збираються вирішувати проблему із громадськими туалетами під час чемпіонату? До речі, це питання хвилює не лише іноземців, а й місцевих мешканців. Один із читачів «Голосу України» навіть запропонував перевірити наявність таких місць у центрі, зазначивши, що попит, м’яко кажучи, набагато перевищує пропозицію. Разом зі співрозмовником чесно склали перелік усіх діючих громадських убиралень: по одній — у підземних переходах на площі Леніна та біля пам’ятника Тарасу Шевченку, одна — на Центральному ринку, ще по одній — на автостанції поруч та в підземному переході неподалік. Плюс пересувні кабінки на головній площі, які, втім, працюють не за принципом біотуалетів, а за принципом, даруйте, відра з фекаліями. Особливою популярністю такі місця користуються під час масових заходів на площі Леніна.
«Звичайно, ми не допустимо «зручностей у дворі». Ми все зробимо цивілізовано», — запевнив журналістів голова обласної ради Анатолій Близнюк. І послався на досвід Болгарії, яка починалася як туристична країна саме із програми громадських туалетів. Донецьку також належить створити «санітарний мінімум» для десятків тисяч гостей.


Невідомо, чи поділятимуть такий оптимізм іноземці, яких стан донецьких курортних зон може неприємно вразити. Відкриті каналізаційні люки, питна вода, далека від стандартів, відсутність цивілізованих пляжів... З другого боку, не пляжитися ж їхатимуть гості. Зате більш важливими можуть виявитися проблеми «орієнтування на місцевості». Певний досвід Донецьк і Маріуполь отримали під час юнацького чемпіонату Європи 2009 року, коли сотні волонтерів допомагали учасникам і вболівальникам розселитися, дістатися потрібного місця, потрапити на необхідні зустрічі. А головне — подолати мовний бар’єр: у сфері послуг шахтарської столиці практично панує одномовність.
Приємним знаком став той факт, що Донецька залізниця цього року організувала курси іноземної мови для своїх працівників — провідників, касирів та інших. Такий грунтовний підхід залізничників до сервісу заслуговує на повагу. Адже навіть у великих донецьких готелях, біля яких майорять прапори десятка країн, не всі співробітники володіють іноземною. Та для організованих груп уболівальників, якими опікуватимуться місцеві волонтери, проблем виникнути не повинно. А от для самостійних туристів обласний центр, даруйте, поки що не пристосований.
Темні плями в сяйві діаманта
«Донбас-Арену» влучно порівнюють із діамантом. Якщо продовжити аналогію, то сяйво цього діаманта висвітлило далекі від досконалості сторони міського життя. Приміром, нестачу місць для паркування. У день футбольного матчу автобуси та авто всіх марок заповнюють прилеглі вулиці і квартали. Автомобілями забиті подвір’я та узбіччя, а в центрі міста утворюється традиційний затор. Публічних багатоярусних паркінгів у місті немає.
Але дуже хочеться, щоб Донецьк запам’ятався іноземним гостям не лише як місто дешевого пива і не менш дешевої горілки (а такими відгуками вболівальники із Європи діляться часто), а й як зручне і самобутнє місто. До речі, напередодні молодіжного чемпіонату в області розробили сім туристичних маршрутів, які місцеві фірми готові були запропонувати гостям. Але чи то часу було обмаль, чи то пріоритети у команд та вболівальників були іншими — туристичні послуги виявилися мало затребуваними. Тепер у шахтарській столиці обіцяють цілий спектр розваг для туристів: від товариських матчів і фан-зон до театральних вистав.
Фото авора.