Робітники будують мости, копають канали, прокладають рейки, шосе. А їхньою роботою керують інженери. Утім не завжди. Іноді інженерові не впоратися — потрібен... дипломат.
Ім’я Фердинанда Лессепса відоме всім: він побудував Суецький канал. Для світової торгівлі, світового судноплавства, для зв’язку між материками значення каналу надзвичайно велике. Завдяки йому морська дорога з Лондона до Калькутти стала удвічі коротша. Раніше доводилося витрачати час на плавання навколо Африки. Як величезний камінь лежала вона на морській дорозі з Європи до Азії.
Але люди з давніх часів знали про іншу дорогу — не навколо Африки, а повз неї — з Середземного моря в Червоне. Щоправда, ці моря були розділені Суецьким перешийком, і в інженерів народилася думка прорити через перешийок канал. Ще в 1798 році, під час походу Бонапарта до Єгипта, французький інженер Лепер вів на перешийку дослідження. Але Бонапартові довелося втекти з Єгипту, і їх було припинено.
А за тридцять років продовжити дослідження взялися соціалісти-утопісти, учні Сен-Симона. Вони наївно думали, що будівництво каналу допоможе об’єднати все людство в одну сім’ю. Кілька інженерів, техніків і архітекторів поїхали до Єгипту, накреслили точні карти, склали проекти й кошториси. Але об’єднати людство їм не вдалося. Англійці боялися, що, проривши канал, французи відіб’ють всю торгівлю з Індією. Щоб перешкодити французам, англійці налаштували Туреччину проти ідеї будівництва каналу, а без її згоди не можна було почати роботи: Суецький перешийок перебував у турецьких володіннях.
І знову проект відклали б, якби в ньому не були зацікавлені французькі капіталісти. Наполеон ІІІ домовився з Туреччиною про будівництво. Французька буржуазія й турецький паша вклали в цю справу свої капітали. Керував будівництвом Фердинанд Лессепс, родич Наполеона ІІІ і друг турецького паші. Він не був інженером, цей дипломат, близький до фінансових кіл Франції.
Як наслідок — дипломатичні хитрування, підкріплені капіталом, зробили більше, ніж знання інженерів: 19 листопада 1869 року Суецький канал було відкрито для судноплавства. Через 70 років після досліджень Лепера.
Наша довідка
Суецький канал прокладено через перешийок, що з’єднує Африку й Азію і Червоне море з Середземним. Відкрито у 1869 р. З 1880 р. управління каналу здійснювалося англо-французькою «Загальною компанією «Суецький канал». Націоналізовано єгипетською владою в 1956 р. Довжина — 161 км, глибина — 16,2 м, ширина 120—318 м. Без шлюзів.