За нинішніх цін похід у кафе, а тим паче ресторан, може влетіти в копієчку. Тому вдвічі неприємніше усвідомлювати, що споживача за його гроші можуть зустріти по-хамськи, обрахувати, обважити або навіть... отруїти протермінованими продуктами чи неякісним алкоголем.
Щоб уникнути неприємностей, слід знати свої права і не боятися їх обстоювати.
Пам’ятайте: по-перше, ви маєте право попросити технологічну карту на страви й порівняти оригінальний склад (наприклад, відомого салату «Цезар») і фактичний. Документ має бути завірено печаткою закладу і підписано його керівництвом.
По-друге, споживач має право вимагати, приміром, декларацію якості на пропоновані в кафе чи ресторані напої. Відмова в наданні документів — це адміністративне порушення, передбачене ст. 155 Кодексу України про адміністративні порушення (КУпАП), за яке може світити штраф від 17 до 170 гривень. Для його оформлення споживачеві доведеться викликати поліцію.
По-третє, якщо вас обрахували, за це закладу теж доведеться відповісти. Це адміністративне порушення, передбачене ст. 155 КУпАП, зі штрафом від 34 до 170 грн. У разі обваження штраф зростає від 34 до 578 грн.
Ви маєте право вимагати надання персоналом санітарних книжок (усіма, хто з вами контактував) — згідно зі ст. 6 Закону України «Про захист прав споживачів»). У разі відмови викликайте поліцію, яка зафіксує порушення і скерує справу до Держпродспоживслужби.
І найважливіше: зверніть увагу на принесений офіціантом чек. Цей документ вам повинні надати (згідно зі ст. 8 п. 11 Закону України «Про защист прав споживачів»), причому його обов’язкові реквізити передбачено Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг». Немає чека — немає грошей.
Поясніть власникам чи іншим представникам закладу, що маєте намір викликати поліцію, щоб вона зафіксувала вашу відмову оплатити рахунок і його причину. При цьому оплату вони зможуть отримати тільки після розгляду справи в суді, якщо доведуть свою правоту, і Феміда ухвалить рішення не на користь споживача.
Пам’ятайте: клієнт завжди правий. Викликати поліцію, щоб його «приструнити», персонал кафе чи ресторану наважиться тільки тоді, коли відвідувач закладу справді порушує закон. Як доказ наведу приклад: восени наша організація провела профілактичний рейд кафе, ресторанами і барами. У першому закладі мені принесли брудну тарілку. На наше прохання замінити посуд нам заодно запропонували десятипроцентну знижку при оплаті рахунку, визнаючи, що санітарні норми в цьому закладі порушено.
Потім принесли замовлення. У салатах ми виявили недовагу — майже 10 відсотків на кожній страві, повернули замовлення і відмовилися за нього платити (у рамках ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів»). Нагадаємо: зважити страву можна, попросивши про це офіціанта. Відмовити вам він не має права. А якщо ризикне, то порушить ст. 155 КУпАП, за що може сплатити штраф від 17 до 170 гривень, тому що обмежує вас в інформації про послугу чи товар.
У разі, якщо вас все-таки змушують оплатити рахунок, погрожують викликати охорону, не лякайтеся — запропонуйте викликати поліцію. У 99 випадках зі ста від такого сценарію працівники кафе відмовляться, оскільки розуміють: дії споживача цілком законні. До речі, в іншому закладі ми теж проінспектували склад страв і виявили недовагу понад 20%. Як компенсацію за обман адміністратор кафе сам запропонував нам не платити за замовлення.
Максим НЕСМІЯНОВ, виконавчий директор Всеукраїнської громадської організації «Союз споживачів України».