На засіданні 6 травня Комітет з питань інтеграції України до ЄС розглянув проєкт закону № 12170 (https://itd. rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/45151) про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо встановлення відповідальності за незаконне переміщення, депортацію, невиправдану затримку репатріації дитини, вербування та використання дитини у військових цілях представником іноземної держави. За пояснювальною запискою, проєкт закону розроблено для запобігання протиправному переміщенню та свавільному утриманню (невиправданій затримці репатріації) дітей, вербуванню та використанню дітей у військових цілях представником іноземної держави, а також унеможливлення ситуації безкарності за вчинення відповідних злочинів щодо українських дітей, які перебувають під захистом міжнародного гуманітарного права. Проєкт закону пропонує запровадити кримінальну відповідальність за згадані дії — позбавлення волі на строк від восьми до дванадцяти років. За висновком Комітету, проєкт закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції.

Також на засіданні члени Комітету розглянули та ухвалили висновки до таких законопроєктів:

Проєкту закону № 12144 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo /Bills/Card/45103) про внесення змін до статей 10 та 33 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» щодо сприяння відновленню стану атмо-сферного повітря». Документ пропонує здійснити практичні заходи з відновлення стану атмосферного повітря. Запропоновано, щоби суб’єкти господарювання, котрі здійснюють викиди забруднювальних речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов’язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, висаджували дерева листяних порід. Комітет ухвалив висновок, що проєкт закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, але потребує доопрацювання в частині висловлених зауважень.

Проєкт закону № 1449 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo /Bills/Card/44636) про внесення змін до статті 115 Кодексу України з процедур банкрутства щодо відкриття провадження у справі про неплатоспроможність». Законопроєкт пропонує додати до Кодексу України з процедур банкрутства норму про відкриття провадження у справі про неплатоспроможність боржника — фізичної особи або фізичної особи — підприємця за заявою боржника або кредитора. Також пропонується визначити, що безспірний борг, який може бути підставою для відкриття провадження у справі про неплатоспроможність, підтверджується відповідним рішенням суду. За висновком Комітету, проєкт закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції, але потребує доопрацювання щодо приведення у відповідність до принципу правової визначеності.

Проєкт закону № 12224 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo /Bills/Card/45262) про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей управління об’єктами державної власності в умовах воєнного стану та у перехідний період. Документ, зокрема, пропонує встановити особливості управління державними унітарними підприємствами та господарськими товариствами з державною часткою понад 50 відсотків, у тому числі державними банками, під час дії воєнного стану; тимчасово зупинити застосування норм законів, які вимагають включення до складу наглядових рад незалежних членів; також пропонує передбачити, що впродовж зазначеного періоду наглядові ради формуватимуться тільки із представників держави, які можуть бути виключно громадянами України, які постійно проживають на території України. Комітет ухвалив висновок, що проєкт закону не відповідає міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції та праву ЄС.

Проєкт закону № 13165 (ttps://itd.rada.gov.ua/BILLINFO /Bills/Card/56171) про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо удосконалення процедур подання та перевірки декларацій доброчесності суддів. У пояснювальній записці до законопроєкту вказано, що його метою є посилення підзвітності та доброчесності суддів шляхом оптимізації форми декларування доброчесності та родинних зв’язків судді, а також удосконалення процедури перевірки декларування суддями своєї доброчесності. Члени Комітету ухвалили висновок, що проєкт закону не суперечить міжнародним зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, однак потребує доопрацювання з урахуванням наведених застережень. Такі самі висновки члени Комітету ухвалили і щодо двох альтернативних законопроєктів — № 13165-1 та № 13165-2.

Проєкт закону № 12376 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo /Bills/Card/55539) про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо подальшої гармонізації законодавства про компанії із законодавством Європейського Союзу. Документ, зокрема, передбачає внесення змін до законодавчих актів для забезпечення повної імплементації норм Директив 2007/36 та 2022/2381. Законопроєктом також передбачено вдосконалення норм законодавства, що регламентують процедури внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі (ЄДР), з метою спрощення та вдосконалення зазначених процедур. За висновком Комітету, проєкт закону за метою не суперечить Угоді про асоціацію та праву Європейського Союзу, проте потребує доопрацювання у зв’язку із зазначеними зауваженнями.

Проєкт закону № 13024 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo /Bills/Card/55822) про внесення змін до Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» щодо удосконалення державного регулювання виробництва та обігу енергетичних напоїв. Законопроєкт пропонує посилити державний контроль у сфері виробництва та обігу енергетичних напоїв на території України. За висновком Комітету, проєкт закону за метою не суперечить Угоді про асоціацію та праву Європейського Союзу, водночас, потребує доопрацювання у зв’язку із зазначеними зауваженнями. Такий самий висновок члени Комітету ухвалили і щодо альтернативного законопроєтку № 13024-1.

Проєкт закону № 11341 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo /Bills/Card/44425) про внесення змін до деяких законодавчих актів України, що стосуються торговельного мореплавства та судноплавства на внутрішніх водних шляхах. На думку ініціатора законопроєкту, його ухвалення дасть змогу підвищити ефективність виконання Україною її обов’язків за міжнародними договорами у сфері торговельного мореплавства щодо охорони людського життя на морі, створити законодавчі умови для подальшого розвитку державної системи гарантування безпеки судноплавства, підвищення рівня кваліфікації українських моряків та забезпечення належної охорони суден і портів. Комітет ухвалив висновок, що проєкт закону не суперечить Угоді про асоціацію та міжнародно-правовим зобов’язанням України, водночас потребує доопрацювання з метою врахування принципу правової визначеності та термінологічних відповідностей.

Проєкт закону № 12437 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo /Bills/Card/55671) про внесення змін до статті 25 Закону України «Про дорожній рух» щодо паркування транспортних засобів, якими керують водії, які перевозять дітей віком до трьох років та які мають відповідний розпізнавальний знак на транспортному засобі. Законопроєкт пропонує, зокрема, передбачити, що власники спеціально обладнаних чи відведених майданчиків для паркування мають забезпечити виділення та облаштування в межах майданчиків місць для паркування транспортних засобів, якими керують водії, які перевозять дітей віком до трьох років та які мають відповідний розпізнавальний знак на транспортному засобі. Кількість таких місць має становити не менше 5 відсотків від загальної кількості місць на паркувальних майданчиках. За висновком Комітету, проєкт закону не суперечить Угоді про асоціацію та міжнародно-правовим зобов’язанням України.

Проєкт закону № 13150-1 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo /Bills/Card/56193) про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення законності актів органів місцевого самоврядування та координації діяльності територіальних органів центральних органів виконавчої влади. За пояснювальною запискою, проєкт закону пропонує створити правові основи для переформатування місцевих державних адміністрацій в органи префектурного типу з метою організації домірної системи забезпечення законності в діяльності органів місцевого самоврядування. За висновком Комітету, проєкт закону за метою не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та у рамках членства у Раді Європи, а також спрямований на виконання рекомендацій Європейської Комісії та зобов’язань України відповідно до Плану для Ukraine Facility. Водночас проєкт закону потребує доопрацювання з урахуванням висловлених у цьому висновку зауважень. Такий самий висновок члени Комітету ухвалили і щодо другого альтернативного законопроєкту № 13150-2.

Проєкт закону № 13114 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo /Bills/Card/55975) про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо деяких питань проведення конкурсу на посаду судді. У пояснювальній записці до проєкту зазначено, що його метою є уточнення деяких питань проведення конкурсу на посаду судді, окремих організаційних питань в роботі Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (ВККС), а також зміцнення довіри суспільства до конкурсних процедур і судової влади та інститутів правосуддя. За висновком Комітету, проєкт закону не суперечить зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, але потребує доопрацювання з огляду на зазначені зауваження.

Проєкт закону № 12374-д (https://itd.rada.gov.ua/billinfo /Bills/Card/55774) про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення інституційної спроможності Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, та вдосконалення механізмів управління активами. Проєкт закону пропонує оновити процедуру відбору керівника та працівників до Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (АРМА) із залученням до складу комісії з відбору незалежних експертів; запровадити незалежну зовнішню систему оцінки ефективності діяльності органу. Водночас у запропонованій до другого читання редакції проєкт закону передбачає суттєві зміни в частині управління арештованими активами. Комітет ухвалив висновок, що проєкт закону не суперечить міжнародно-правовим зобо-в’язанням України у сфері європейської інтеграції, проте потребує доопрацювання в частині захисту персональних даних.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.