З 2006 року, з прийняттям нової редакції Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу», в Україні було запроваджено військову підготовку студентів вищих медичних навчальних закладів за програмою офіцерів запасу медичної служби винятково на добровільних засадах. Наслідком цього стала ліквідація військових навчальних підрозділів у переважній більшості медичних вишів, і на сьогодні таку підготовку проходять лише 5 відсотків від загальної кількості студентів — медиків та фармацевтів.

Такий стан справ обумовив суттєве зменшення кількості підготовлених офіцерів запасу медичної служби, що, в свою чергу, призвело до того, що в умовах повномасштабного вторгнення Україна відчула гострий дефіцит медичних кадрів, необхідних для задоволення потреб Збройних Сил України та інших військових формувань.

Народними депутатами Комітету з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування у співавторстві з колегами (загалом 30 народних депутатів) було розроблено законопроєкт про внесення змін до статті 11 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» щодо військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби (реєстр. № 13276), спрямований на збільшення контингенту здобувачів вищої освіти, які проходитимуть навчання за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби, та розширення у закладах вищої освіти мережі кафедр для здійснення такої військової підготовки. Зокрема, документ передбачає, що з 1 січня 2026 року усі придатні за станом здоров’я студенти медичних та фармацевтичних вишів будуть зобов’язані пройти військову підготовку за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби.

Також ним пропонується, щоб Міноборони спільно з МОЗ та МОН України забезпечили протягом шести місяців з дня набрання чинності цим законом утворення необхідної кількості військових навчальних підрозділів з необхідною кількістю посад військової служби у закладах вищої освіти, що готують медиків і фармацевтів.

За результатами обговорення Комітет ухвалив рішення запропонувати Комітету з питань нацбезпеки та розвідки, який є головним з підготовки законопроєкту реєстр. № 13276, рекомендувати Верховній Раді прийняти його за основу.

За це рішення проголосували 13 членів Комітету: Михайло Радуцький, Лада Булах, Вікторія Вагнєр, Василь Вірастюк, Дмитро Гурін, Оксана Дмитрієва, Артем Дубнов, Яна Зінкевич, Юрій Заславський, Валерій Зуб, Сергій Кузьміних, Максим Перебийніс, Ольга Стефанишина.

Також на засіданні було розглянуто підготовлену до другого читання редакцію законопроєкту (реєстр. № 13135), який спрямований на розширення доступу пацієнтів до інноваційних лікарських засобів через договори керованого доступу (ДКД). Законопроєкт передбачає можливість фінансування таких закупівель не лише з державного бюджету, а й за рахунок місцевих бюджетів та коштів медичних закладів.

До другого читання документ було доопрацьовано Комітетом спільно з МОЗ України, зокрема, у ньому було чітко визначено, що кошти місцевих бюджетів, а також кошти закладів охорони здоров’я можуть бути використані  ДП «Медзакупівлі» винятково при закупівлях, що здійснюються за ДКД.

Загалом до законопроєкту надійшло 60 поправок від народних депутатів, з яких Комітет ухвалив рішення врахувати 19, врахувати частково — 6, редакційно — 3 та відхилити 32 поправки.

У підсумку Комітетом було ухвалено рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти запропоновану Комітетом остаточну редакцію законопроєкту (реєстр. № 13135) у другому читанні і в цілому як закон з техніко-юридичними правками.

За це рішення проголосували 15 членів Комітету: Михайло Радуцький, Лада Булах, Вікторія Вагнєр, Василь Вірастюк, Дмитро Гурін, Оксана Дмитрієва, Валерій Дубіль, Артем Дубнов, Юрій Заславський, Яна Зінкевич, Валерій Зуб, Сергій Кузьміних, Михайло Макаренко, Максим Перебийніс, Ольга Стефанишина.

Комітет також переглянув своє попереднє рішення щодо законопроєкту (реєстр. № 13205), який передбачає удосконалення законодавства щодо громадського здоров’я, зокрема модернізацію системи епідеміологічного нагляду, включно із заходами протидії інфекційним хворобам і антимікробній резистентності.

Народні депутати вже розглядали цей законопроєкт на засіданні 2 травня цього року, однак повернулися до його розгляду, оскільки до нього надійшли пропозиції від комітетів з питань антикорупційної політики і з питань екологічної політики та природокористування, а також від РНБО України.

Комітет запропоновував внести ці пропозиції до свого висновку щодо законопроєкту (реєстр. № 13205) для подальшого їх врахування до другого читання та ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти цей законопроєкт у першому читанні за основу з дорученням Комітету підготувати його до другого читання.

Рішення підтримали 14 членів Комітету: Михайло Радуцький, Лада Булах, Вікторія Вагнєр, Василь Вірастюк, Дмитро Гурін, Оксана Дмитрієва, Артем Дубнов, Юрій Заславський, Яна Зінкевич, Валерій Зуб, Сергій Кузьміних, Михайло Макаренко, Максим Перебийніс, Ольга Стефанишина.

У порядку контролю Комітетом також було розглянуто питання щодо аналізу залишків на рахунках надавачів медичних послуг, які законтрактовані з Національною службою здоров’я України.

Це питання вже порушувалося на засіданні Комітету 30 вересня 2024 року під час розгляду проєкту держбюджету на нинішній рік, яким пропонувалося переведення рахунків закладів охорони здоров’я, що працюють за Програмою медичних гарантій (ПМГ), на обслуговування на небюджетні рахунки, відкриті в органах казначейства. За ініціативи Комітету з питань здоров’я нації вдалося домогтися виключення цієї норми із закону про держбюджет на 2025 рік, але цим законом Уряду було доручено провести до 1 квітня цього року аналіз інформації про накопичені залишки коштів на рахунках медичних закладів та визначити механізми їх подальшого використання з метою забезпечення доступності медичних послуг для пацієнта.

Голова Національної служби здоров’я України Наталя Гусак надала членам Комітету інформацію щодо результатів аудиту медзакладів у першому кварталі цього року, відзначивши, що НСЗУ чітко відстежує суми залишків коштів, що витрачаються закладами на ліки та капітальні видатки. Вона також повідомила, що загальна сума таких коштів на рахунках закладів охорони здоров’я зменшилася порівняно з попередніми роками, і заклади дедалі активніше вживають заходи з метою забезпечення ефективного керування ними.

Члени Комітету погодилися з пропозицією міністра охорони здоров’я Віктора Ляшка повторно розглянути на одному із засідань Комітету це питання із запрошенням до участі власників та очільників медичних закладів, які мають на своїх рахунках найбільші суми залишків бюджетних коштів, отриманих за ПМГ. Список відповідних закладів має підготувати МОЗ.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.