Кабінетом Міністрів України було подано до Верховної Ради України проєкт закону України «Про внесення змін до Закону України «Про автомобільний транспорт» щодо окремих питань перевезень швидкопсувних харчових продуктів автомобільними транспортними засобами», зареєстрований 06.11.2024 за № 12182, а Комітет з питань транспорту та інфраструктури визначено головним комітетом з його підготовки і попереднього розгляду.
Метою прийняття законопроєкту є запровадження виконання положень Угоди про міжнародні перевезення швидкопсувних харчових продуктів та про спеціальні транспортні засоби, які призначені для цих перевезень, учиненої 1 вересня 1970 року в м. Женеві (далі — Угода), для покращення умов збереження якості та безпеки харчових продуктів, які швидко псуються під час їх перевезення, а також забезпечення рівних конкурентних умов для міжнародних перевізників України на територіях договірних сторін.
Законопроєктом пропонується надати визначення термінів «ізотермічний транспортний засіб», «свідоцтво ізотермічного транспортного засобу» та «швидкопсувні харчові продукти», а також встановити обов’язкові вимоги щодо отримання свідоцтв ізотермічних транспортних засобів для транспортних засобів, які перевозять швидкопсувні харчові продукти.
Водночас законопроєктом встановлюються вимоги до організацій, які набувають право здійснювати технічну перевірку на відповідність вимогам Угоди, та визначається повноваження Державної служби України з безпеки на транспорті щодо інформування Європейської економічної комісії Організації Об’єднаних Націй (ЄЕК ООН) стосовно відповідальних в Україні за видачу свідоцтва ізотермічного транспортного засобу, з метою їх визнання країнами — учасниками Угоди.
Водночас встановлюється перехідний період (один рік після завершення воєнного стану) щодо обов’язкового запровадження вимог Угоди до внутрішніх перевезень швидкопсувних харчових продуктів.
Слід зазначити, що відповідно до Указу Президента України від 2 квітня 2007 року № 262/2007 Україна приєдналася до Угоди, яка набрала чинності в Україні 25 липня 2008 року.
Міністерство розвитку громад та територій, як розробник законопроєкту, підтримує його, а Міністерство фінансів, Міністерство юстиції, Міністерство економіки, Міністерство аграрної політики та продовольства, Міністерство охорони здоров’я, Державна служба з безпеки на транспорті, Державна регуляторна служба, Державна служба з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів не мають пропозицій та зауважень до законопроєкту.
Комітет з питань інтеграції України до Європейського Союзу у висновку зазначив, що законопроєкт не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України, а згідно з експертним висновком Офісу підтримки адаптації законодавства України до положень права Європейського Союзу (acquis ЄС) (Офісу підтримки реформ) законопроєкт не суперечить Угоді про асоціацію, Угоді та Регламенту (ЄС)
№ 852/2004 Європейського Парламенту та Ради від 29 квітня 2004 року про гігієну харчових продуктів.
Комітет з питань бюджету у висновку зазначив своє рішення, що законопроєкт не матиме впливу на показники бюджету.
До законопроєкту наявні зауваження та пропозиції Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Державного підприємства «Державний автотранспортний науково-дослідний та проектний інститут» (ДП «ДержавтотрансНДІпроект»), Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України (АсМАП України), Американської торговельної палати в Україні (АСС), які можуть бути враховані під час підготовки законопроєкту до другого читання.
За результатами розгляду цього законопроєкту на засіданні, що відбулося 3 та 4 червня 2025 року, Комітет з питань транспорту та інфраструктури рекомендує Верховній Раді України проєкт закону України «Про внесення змін до Закону України «Про автомобільний транспорт» щодо окремих питань перевезень швидкопсувних харчових продуктів автомобільними транспортними засобами» (реєстр. № 12182), поданий Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.