Комітет з питань правової політики розглянув на своєму засіданні проєкт закону про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо створення передумов для підвищення розміру прожиткового мінімуму (реєстр. № 13467 від 11 липня 2025 року), поданий народними депутатами України Стефанчуком Р. О. та іншими, а також альтернативний проєкт закону про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо створення передумов для підвищення розміру прожиткового мінімуму (реєстр. № 13467-1 від 21 липня 2025 року), поданий народними депутатами України Масловим Д. В. та іншими.

Згідно з пояснювальною запискою до законопроєкту за реєстр. № 13467 його метою є забезпечення якісного переформатування підходів до визначення розміру посадових окладів суддів і посадових осіб системи правосуддя на основі більш стабільної, обґрунтованої та прозорої розрахункової величини, що не пов’язана із соціальним стандартом прожиткового мінімуму. Метою законопроєкту за реєстр. № 13467-1 є створення передумов для підвищення розміру прожиткового мінімуму та встановлення справедливого розміру суддівської винагороди.

Для досягнення мети авторами законопроєктів пропонується внесення змін до статей 135, 150 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», якими визначити базовий розмір посадового окладу судді, керівника та заступника керівника служби дисциплінарних інспекторів ВРП, а також дисциплінарних інспекторів ВРП не у прожиткових мінімумах для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року, а у базових (орудних) величинах для визначення розмірів посадових окладів. Різниця між двома законопроєктами полягає в тому, що в законопроєкті за реєстр. № 13467-1 пропонується встановити базовий посадовий оклад судді місцевого суду у розмірі 26 базових (орудних) величин, тоді як у законопроєкті за реєстр. № 13467 — 18,2 базові (орудні) величини.

Ці законопроєкти безпосередньо по-в’язані із проєктом закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення передумов для підвищення розміру прожиткового мінімуму (реєстр. № 13466). Набрання чинності зазначеними законодавчими ініціативами передбачено з 1 січня 2026 року.

Обговоривши положення обох законопроєктів, Комітет з питань правової політики прийняв рішення рекомендувати парламенту включити до порядку денного тринадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання проєкти законів про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо створення передумов для підвищення розміру прожиткового мінімуму (реєстр. № 13467, № 13467-1) і за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу проєкт закону за реєстр. № 13467-1 з доопрацюванням положень відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України, у зв’язку з чим проєкт закону за реєстр. № 13467 відхилити.

Комітет з питань правової політики на засіданні також розглянув проєкт закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання питань формування прожиткового мінімуму та створення передумов для його підвищення (реєстр. № 13469 від 11 липня 2025 року), поданий народними депутатами України Стефанчуком Р. О. та іншими.

Згідно з пояснювальною запискою до законопроєкту його метою є розмежування соціального і фінансово-розрахункового значення прожиткового мінімуму шляхом запровадження чітко визначеної ставки як нової одиниці розрахунку штрафів і зборів.

Вказаною законодавчою ініціативою пропонується внести зміни до низки статей Господарського та Цивільного процесуальних кодексів України, Кодексу адміністративного судочинства України, окремих законів України. Зокрема, пропонується розраховувати штраф не у розмірах прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а в розмірах штрафної ставки; розраховувати плату у сфері державної реєстрації, плату (адміністративний збір) за проведення реєстраційних дій та за надання інформації з Державного реєстру прав, плату за внесення відомостей до Державного земельного кадастру, внесення змін до них, надання відомостей з Державного земельного кадастру, граничну вартість адміністративної послуги, реєстраційний збір за реєстрацію суб’єктів у сфері медіа не у прожиткових мінімумах для працездатних осіб, а у ставках адміністративного збору. Зазначені розміри штрафної ставки та плат встановлюватимуться у законі про Державний бюджет України на відповідний рік за поданням Кабінету Міністрів України.

Цей законопроєкт безпосередньо пов’язаний із проєктом закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення передумов для підвищення розміру прожиткового мінімуму (реєстр. № 13466). Набрання чинності зазначених законодавчих ініціатив передбачено з 1 січня 2026 року.

Обговоривши положення законопроєкту з урахуванням висловлених до нього зауважень і пропозицій, Комітет з питань правової політики вирішив рекомендувати Верховній Раді України включити законопроєкт за реєстр. № 13469 до порядку денного тринадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання і за результатами розгляду в першому читанні прийняти його за основу.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.